• Anonym (Mavi)

Flavia

Tycker ni att namnet Flavia fungerar i Sverige, på en helsvensk tjej? Jag tycker att det är ett så vackert namn, jag associerar det med blommor, med det gamla Rom och med Fången på Zenda där den stiliga rödhåriga prinsessan heter Flavia.

Om man kan heta Julia, Silvia och Livia i Sverige, så borde man väl även kunna heta Flavia, eller? Men samtidigt vill vi inte att folk ska tycka att det är utländskt eller konstigt.   

• Svar på tråden Flavia
  • Anonym (Q)

Tänker på flavor när jag ser det och slav(ia) när jag säger det.

• Daphodil

Ja, klart att du ska välja det om du gillar det. Jag gillar det inte, låter lite väl fantasy, eller som nån smittsam sjukdom. 

• trollhona

Det finns en igenkänningsfaktor även om det är ett ovanligt namn. Helt ärligt så tror jag det kommer bero lite på vilket efternamn ni har. Har ni ett -son namn så tror jag det kommer skära sig lite, Flavia Svensson låter inte riktigt helt rätt, men Flavia Granberg fungerar bättre.

• Anonym

Tänker bara på Flavia Canel. Den enda jag vet som heter så annars.

Ganska snyggt / häftigt namn dock. Föreligger nog en viss risk för öknamn och drift med det.

• Anonym

Å andra sidan låter det ju samtidigt som något som man kan ådra sig och lida av på huden. 

• Pepe

Hejsan!

Flavia är ju ett väldigt klassiskt, antikt romersk namn! Superfint, tycker jag! Och kraftfullt, på ett härligt sätt!

• Anonym (Svamp)
    Anonym skrev 2025-11-02 22:35:10 följande:

Å andra sidan låter det ju samtidigt som något som man kan ådra sig och lida av på huden. 

Lustigt, min första tanke var hudsvamp.
  • Anonym (Tråkig pizzeria?)

Tänkte direkt Flaviola, som namn på en tråkig pizzeria?

• Anonym (Nä)

Dom flesta namn är bättre än Flavia skulle jag säga.

Svar på tråden Flavia