• Anonym (LedsenSvensk)

Jag känner mig som en turist i mitt eget land

Jag åkte nyss tunnelbana i Stockholm och jag kände mig som en turist i mitt eget land. Det var knappt någon etnisk svensk på i vagnen och det kändes som att jag åkte tunnelbana i Mellanöstern.

När jag var på semester i Prag kände jag mig mer hemma än vad jag gör i mitt hemland. Är inte det tragiskt? Jag tycker det iallafall. Jag känner mig som en främling i mitt eget land :(

• Svar på tråden Jag känner mig som en turist i mitt eget land
  • Aniiee

Det är för att du är hemmablind.... ser bara det du vill se.

Omae no mono wa watashi no mono, watashi no mono mo watashi no mono
  • Anonym (S)
    Anonym (LedsenSvensk) skrev 2025-11-05 14:08:35 följande:

Jag åkte nyss tunnelbana i Stockholm och jag kände mig som en turist i mitt eget land. Det var knappt någon etnisk svensk på i vagnen och det kändes som att jag åkte tunnelbana i Mellanöstern.

När jag var på semester i Prag kände jag mig mer hemma än vad jag gör i mitt hemland. Är inte det tragiskt? Jag tycker det iallafall. Jag känner mig som en främling i mitt eget land :(

Pratar du tjekiska? Eller satt alla tysta och hade näsan i mobilen?

Du får åka linjer som går till mer svenska stationer. Sedan är det väl bra att folk åker kollektivt och inte tar bilen (som mångas svenskar gör). Men det är väl som vanligt, en invandrare kan aldrig göra rätt. 
  • Spucks

Det är ditt land precis lika mycket som som alla andras som bor i Sverige. Att du inte tycker om dina medmänniskors utseende är verkligen tråkig, men tyvärr finns det ju sådana ytliga människor som du.

Var Prag invaderad av svenskar när du var där? 
  • Anonym (Stockholmare)

Själv ser jag dagligen svenskar i T-banan, även på tex blå linjen mot Akalla och Hjulsta (jobbade i Kista förut). 

Du ser vad du vill se helt enkelt.  

• Anonym (Investering)

Jag brukar i bland ta bilen och åka till shoppingcentret i något "utsatt" område för att se hur det ser ut med mina investeringar.
    Dit mina skattepengar går.
    Brukar oftast vara ensam ljushårig med blåa ögon.

• Anonym (z)

Du ser det du vill se.

• Anonym (döm)

Vilket larv, vad som är Sverige är de som bor här, inte hur någon ser ut. Och att du känner dig mer hemma i ett land där i princip ingen är etnisk svensk säger ju att det är färgen du dömer människor utifrån. 

Ingen bryr sig heller om just du känner dig som en främling här, buhu, osv. Hantera dina känslor och inse att landsgränser är konstruerade och att människor har flyttat och kommer att flytta runt på olika platser på jorden. 
  • Anonym (Verkligen inte!)

Fast vart åkte du? 

Är född och uppvuxen i Stockholm och åker tunnelbana hela tiden och visst åker både turister ifrån olika länder och invandrade personer ifrån olika länder t-bana men nog fasiken är dom flesta vad du kallar ljusa svenskar, finns enstaka sträckor tex mot Akalla där många invandrare bor som många kanske inte ser ?svenska? ut men det stämmer verkligen inte om du åker i innerstan och de flesta sträckor. 
    Bor du på någon ort där du nästan aldrig ser personer ifrån andra länder så du reagerar så starkt att du blir så chockad av utländska personer att du bara ser dom och missar alla andra? 

sen är inte alla svenskar blonda och blåögda men är ändå svenskar. 

• Anonym (Hmm...)

Du verkar vara blind eller du är rasist helt enkelt. 
    Det finns utländska i alla länder i världen. Har du problem med det du får tydligen skaffa din värld och leva ensam i. 
    Vad är problem att see folk någonstans som ser annorlunda ut?
    Du själv reser till andra länder. Tänk vad de skulle säga om dig där.

• Anonym (Hmm...)
    Anonym (Verkligen inte!) skrev 2025-11-05 15:44:32 följande:

Fast vart åkte du? 

Är född och uppvuxen i Stockholm och åker tunnelbana hela tiden och visst åker både turister ifrån olika länder och invandrade personer ifrån olika länder t-bana men nog fasiken är dom flesta vad du kallar ljusa svenskar, finns enstaka sträckor tex mot Akalla där många invandrare bor som många kanske inte ser ?svenska? ut men det stämmer verkligen inte om du åker i innerstan och de flesta sträckor. 
    Bor du på någon ort där du nästan aldrig ser personer ifrån andra länder så du reagerar så starkt att du blir så chockad av utländska personer att du bara ser dom och missar alla andra? 

sen är inte alla svenskar blonda och blåögda men är ändå svenskar. 

Precis han fokuserar enbart på utländska folk och missar svenskar. Han är nog rasist jag kan satsa på det..
Svar på tråden Jag känner mig som en turist i mitt eget land