• Anonym (idfk)

Strålande jul... klapptips mm?

Hejsan allihoppa. 

Det blir viss jul i år igen, och jag behöver lite tips.

Min käre bror flyttade hem igen, denna gång med sambo på smällen, två katter (som jag är allergisk emot) och en uppsägning från jobbet.

Nu sitter vi här i värre röra än någonsin, och jag vet väl att det mesta bara faller på mig om det ska bli något gjort som inte är alldeles panikartat  och grälsjukt.

Så hur ska jag styra upp detta, och hur ska jag orka? Det är prylar och flyttkartonger och grejer och grunkor och mojs överallt i m in lilla 60 kvadrats trea.

Och vad ska jag ge dem för julklappar? De kommer ju behöva babysaker till två ungar innan vintern är slut och jag vet verkligen ingenting om barn yngre än 4 år.

• Svar på tråden Strålande jul... klapptips mm?
  • Anonym (MM)
    Anonym (idfk) skrev 2025-11-06 12:51:50 följande:
    Strålande jul... klapptips mm?

Hejsan allihoppa. 

Det blir viss jul i år igen, och jag behöver lite tips.

Min käre bror flyttade hem igen, denna gång med sambo på smällen, två katter (som jag är allergisk emot) och en uppsägning från jobbet.

Nu sitter vi här i värre röra än någonsin, och jag vet väl att det mesta bara faller på mig om det ska bli något gjort som inte är alldeles panikartat  och grälsjukt.

Så hur ska jag styra upp detta, och hur ska jag orka? Det är prylar och flyttkartonger och grejer och grunkor och mojs överallt i m in lilla 60 kvadrats trea.

Och vad ska jag ge dem för julklappar? De kommer ju behöva babysaker till två ungar innan vintern är slut och jag vet verkligen ingenting om barn yngre än 4 år.

Din julklapp till de barnen är att de har tak över huvudet. Något din bror verkar oförmögen att fixa?

Annars kan du väl köpa vad som helst för leksaker till så pass små. Babysaker är föräldrarnas jobb att köpa, men jag brukar köpa någon klämleksak med pipljud eller liknande till bebisar. 
  • Anonym (idfk)
    Anonym (MM) skrev 2025-11-06 13:09:36 följande:
    Din julklapp till de barnen är att de har tak över huvudet. Något din bror verkar oförmögen att fixa?

Annars kan du väl köpa vad som helst för leksaker till så pass små. Babysaker är föräldrarnas jobb att köpa, men jag brukar köpa någon klämleksak med pipljud eller liknande till bebisar. 
    Tack för tipset, och för fördömandet.
  • Anonym (Q)

Vilket syskon du är!! Din bror och hans familj kan skatta sig lyckliga att de har dig.

Inför julen hade jag hållit det enkelt med lite extra fokus på att 4-åringen har kul.

- Ta en städhelg då ni får lägenheten beboelig och trevlig och lite julpyntad.

- Julkalender till 4-åringen.

- Julmaten behöver inte vara varken dyr eller komplicerad. Håll det enkelt och satsa på det som ni verkligen gillar. Köttbullar och pepparkakor funkar för många 4-åringar.

- Julklappar beror ju lite på din budget. Är den lite mer rymlig så kan vinterkläder och vinterskor till barnen vara en god idé. En liten leksak (kolla second hand om det känns för dyrt att köpa nytt) i ett fint paket är nog viktigt för 4-åringen, men knappast för bebisen.

• Tow2Mater

Sambon jobbar väl och kan köpa klappar till sina barn. Du kan ge en målarbok med kritor, och en boll.

Håll det enkelt, gissar du kommer få dras med dem ganska länge nu igen. Dela ut olika uppgifter till dem båda. 

• Anonym (Hut, hyfs och hållning)

Han borde göra ALL städning, du är allergisk och hans katter ska inte göra dig sjukare än nödvändigt. Passar inte det kan de flytta på minuten.

Din julklapp är att ha dem där överhuvudtaget och du ska ge dem en deadline när de måste ha löst sin bostadssits eller så får de gå till soc och anmäla sig som hemlösa.

• Anonym (A)

Håll det enkelt och kravlöst.

Fixa några få saker som du tycker behövs för att det ändå ska kännas som jul (typ prydnadstomtar, skinka och glögg) och be din bror och hans sambo att göra samma sak. Och vill de låta bli så är det upp till dem. 

Några julklappar till de kommande bebisarna (jag tolkar det som att de väntar tvillingar) är inte heller fel. Men föräldrarna på forumet ger dig nog bättre tips där än vad jag kan ge.

• Anonym (qwerty)

In på Facebook marketplace, kolla babypaket startpaket liknande för grejer till bebis- Annars för större barn en chokladkalender och en ask med lego eller en barbie.

Katterna kan du väl köpa kattmynta till så håller de sig roade.
    Brorsan kan få ett paket kondomer.

• Anonym (idfk)
    Tow2Mater skrev 2025-11-06 18:20:40 följande:

Sambon jobbar väl och kan köpa klappar till sina barn. Du kan ge en målarbok med kritor, och en boll.

Håll det enkelt, gissar du kommer få dras med dem ganska länge nu igen. Dela ut olika uppgifter till dem båda. 

Sambon har pausat studier pga graviditetskomplukationer.
Svar på tråden Strålande jul... klapptips mm?