• anonymamumriken

Oförklarlig smärta

En händelse som jag brukar använda för att beskriva mina problem är en situation när jag var barn. Jag hade extrem växtvärk och fick bli buren många gånger pga värk i smalbenen. När jag hamnade i tonåren fortsatte smärtan, till den gräns att jag förstod att jag inte kan ha växtvärk längre. Utan det måste vara något annat som framkallar värken. Jag är idag 26 år gammal och har haft såhär så länge jag kan minnas. Det förekommer under hela året, men är mer under höst/vinter. Det förekommer oftast då jag varit ute. Spelar dock ingen roll om jag rört på mig eller inte. Jag kan inte säga vart det är exakt som smärtan sitter, men det är på framsidan av underbenet. Mellan fotens början och knäet. Ganska centralt i benet, inte på huden, utan som mitt i benet. Det känns som växtvärk och det finns inget som funkar för att det ska bli bättre. Jag har uppsökte sjukgymnast som bad mig att smörja men hon kunde inte hjälpa mig då. Jag tror jag va 17 vid detta besök. Jag har även googlat och tänkte först fönstertitgarsjukan eller kärlkramp. Men är som inte heller det. Någon som haft/har samma?? Eller hört talas om detta? Det blir ju mer vid fysisk aktivitet som löpning. Men det förekommer också utan att jag ansträngt mig.. 

• Svar på tråden Oförklarlig smärta
  • Anonym (Vxz)

Benhinneinflammation? 

Kan det vara så att du har dåliga skor eller går på ett sätt som skapar en överbelastning? 

• Lynx123

Skulle också säga benhinneinflammation. Kolla upp hur du står och går!

• Anonym (Snabb hjälp)

Tror också att det är benhinneinflammation. Sök på YouTube vad du kan göra åt det. Det kan vara lite envist, men inget problem att bli av med och man följer råd

• anonymamumriken
    Anonym (Snabb hjälp) skrev 2025-11-06 22:33:49 följande:

Tror också att det är benhinneinflammation. Sök på YouTube vad du kan göra åt det. Det kan vara lite envist, men inget problem att bli av med och man följer råd

Kan det vara det även fast jag haft detta sedan jag var barn?
  • Lynx123
    anonymamumriken skrev 2025-11-07 07:10:32 följande:
    Absolut, särskilt om du kanske belastar dem på ett sätt som inte upptäckts förut. Men är så klart inte.läkare! Gå till en ortoped och få detta utrett så att du får rätt hjälp.
  • Anonym (Kvasthilda)

Håller med övriga om benhinneinflammation. Men vad händer om du äter Ipren en vecka och inte går fortare än långsam takt, så att benhinnorna inte gnuggas så mycket mot benet?

Min man fick nu vid 50+ order att ha på knäortoser för att rätta en felställning av sina ben som han haft hela livet, och som nu ger smärta. Men då började ryggen göra ont istället för han har ju haft fel hållning ett helt liv och den har varit inställd på att avlasta det....så visst kan man gå runt och röra sig på ett "knepigt" sätt utan att riktigt veta om det själv.

• Anonym (Vxz)
    anonymamumriken skrev 2025-11-07 07:10:32 följande:

Jag klurar på om det kan vara något i din kropp som gör att du alltid rört dig på ett inte så bra sätt. Är inte heller läkare men tänker typ nån sena som är för kort, vinkel av höften som är tokig eller sådär. 

Om läkare inte hittar felet skulle jag höra mig för hos naprapat och fysioterapeut. Jag vet folk med problem som läkare inte sett men folk i de yrkena observerat nästan omedelbart. Då har det handlat om felbelastning och snedhet i kroppen. 

• anonymamumriken
    Anonym (Vxz) skrev 2025-11-07 09:19:42 följande:

Jag klurar på om det kan vara något i din kropp som gör att du alltid rört dig på ett inte så bra sätt. Är inte heller läkare men tänker typ nån sena som är för kort, vinkel av höften som är tokig eller sådär. 

Om läkare inte hittar felet skulle jag höra mig för hos naprapat och fysioterapeut. Jag vet folk med problem som läkare inte sett men folk i de yrkena observerat nästan omedelbart. Då har det handlat om felbelastning och snedhet i kroppen. 

Jag ska ta kontakt med någon här där jag bor. Bor tyvärr i ett litet samhälle så ska undersöka saken. Jag har ganska länga lätt fått ont i svanken när jag kört olika typer av rodd med hantlar på gymmet och när jag simmat och kört benböj. Kanske har med det att göra. Tack för tips!
Svar på tråden Oförklarlig smärta