• Anonym (Anonym)

P-spruta

Hej! Är det nån här som har erfarenhet av p-spruta ? Fördelar och nackdelar med det ?  

Jag ska troligtvis börja med p-spruta ganska snart men vill höra om fördelar och nackdelar först

• Svar på tråden P-spruta
  • Anonym (A)

Nackdelar: viktuppgång och minskad sexlust
    Fördelar: man blir inte gravid

• Anonym (Anonym)
    Anonym (A) skrev 2025-11-07 21:53:40 följande:

Nackdelar: viktuppgång och minskad sexlust
    Fördelar: man blir inte gravid

Ok , vore trist med minskad sexlust. 

Jag har läst att man kan ha en del humörsvängningar i början och att man kan få mellanblödningar har inte lust med mer pms är redan känslig vore skönt att slippa krångla med kondom varenda gång man ska ha sex iaf sen vet jag att man ska skydda sig mot könssjukdomar och graviditet ändå planerar inte att bli gravid men händer det så händer det 😅  vore iaf skönt att slippa blöda
  • Anonym (A)
    Anonym (Anonym) skrev 2025-11-07 22:07:35 följande:
    Ok , vore trist med minskad sexlust. 

Jag har läst att man kan ha en del humörsvängningar i början och att man kan få mellanblödningar har inte lust med mer pms är redan känslig vore skönt att slippa krångla med kondom varenda gång man ska ha sex iaf sen vet jag att man ska skydda sig mot könssjukdomar och graviditet ändå planerar inte att bli gravid men händer det så händer det 😅  vore iaf skönt att slippa blöda
    En annan nackdel med sprutan är den ökade risken för benskörhet. Kvinnor som kommer i klimakteriet får också ökad risk för benskörhet. Och benskörhet är det sista man vill ha när man blir äldre.. 
  • Anonym (Mimmi)

Fördelar.... ingenting
    Nackdelar.... humörsvängningar, stor viktuppgång (15kg), noll sexlust, mens/mellanblödningar dagligen i 2 år (tog 4 sprutor så ett år efter att sista sprutan gick ur kroppen blödde jag dagligen). Skulle absolut inte rekommendera det till någon. 

• Anonym (Anonym)
    Anonym (A) skrev 2025-11-07 22:16:35 följande:
    En annan nackdel med sprutan är den ökade risken för benskörhet. Kvinnor som kommer i klimakteriet får också ökad risk för benskörhet. Och benskörhet är det sista man vill ha när man blir äldre.. 
    Ok , det lär nog dröja innan jag kommer i klimakteriet är bara 33 så lär väl ha mens i 20 år till typ 😅 
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (Mimmi) skrev 2025-11-07 22:25:32 följande:

Fördelar.... ingenting
    Nackdelar.... humörsvängningar, stor viktuppgång (15kg), noll sexlust, mens/mellanblödningar dagligen i 2 år (tog 4 sprutor så ett år efter att sista sprutan gick ur kroppen blödde jag dagligen). Skulle absolut inte rekommendera det till någon. 

Ok , ja jag vill helst inte blöda massa hade ett helvete med blödningar i 1 1/2 år som aldrig tog slut, var tillslut tvungen att ta medicin för att stoppa blödningarna trodde blödningarna skulle sluta av sig själv men det gjorde dom inte. Jag har pcos och min mens är ganska oregelbunden efter blödningarna så fick jag regelbunden mens av tabletterna som kan stoppa eller starta blödningar och hade regelbunden mens i 3 månader sen plötsligt så hade jag inte mens på 3 månader sen fick jag mens i september men sen nu har jag inte fått mens i oktober och november . Vet inte vilken dag man ska börja med sprutan om man har oregelbunden mens . Var prat annars om jag skulle börja med spiral men har hört många som blöder av det
Svar på tråden P-spruta