• Anonym (Tiez)

Tieztes syndrom hjälp

Har haft Tieztes syndrom i snart 3 månader och är öm vid tryck runt hela bröstkorgen och även bröstryggen. Så det är ett väldigt stort område. Får hjälp av en naprapat med behandling som akupunktur/dry needling, tens, idrottsmassage, bålövningar och manuell behandling. Men inget hjälper riktigt.. Förstår av det jag läst om tieztes är att läkningsprocessen kan ta väldigt lång tid, från månader upp till ett år? 

Får ont vid minsta lilla ansträngning som att bära en lite tyngre matkasse eller ryggsäck, har ett rätt fysiskt ansträngande jobb så det gör ont varje gång jag jobbar, vid plötsliga rörelser osv. Så det är väldigt lätt att trigga området. 

Så skriver här för att höra mig för om någon här på forumet har haft tieztes syndrom och blivit helt bra? Vad fick ni för behandling, hur lång tid tog det? Gjorde ni något särskilt för att snabba på läkningen?

Även fast det är.ofarligt är det en smärta som gör sjukt ont och påverkar min vardag hela tiden :( Tycker om träning så mycket och det suger verkligen att inte kunnat göra det under dessa månader :( 

• Svar på tråden Tieztes syndrom hjälp
  • Anonym (T)

Min man har tietzes syndrom, något han fick för ca. 12-13 år sedan. I början så var det värst, där han hade skov så fort han fick en infektion i kroppen. Nu gjorde han aldrig något av det du gör men hade så ont att han behövde sova upprätt för att kunna sova. Kan dock meddela att det med åren blivit färre och färre skov och skoven är kortare och inte lika kraftfulla som i början. Han hade ett kort skov för några månader sedan och innan dess var det nog tre år sedan hade det sist.

Förstår att det nog inte var det svar du ville ha då du just nu har så ont som du har men förhoppningsvis ser ditt sjukdomsförlopp ut som för min man där det blir bättre med tiden.

• Anonym (Tiez)
    Anonym (T) skrev 2025-11-09 08:12:16 följande:

Min man har tietzes syndrom, något han fick för ca. 12-13 år sedan. I början så var det värst, där han hade skov så fort han fick en infektion i kroppen. Nu gjorde han aldrig något av det du gör men hade så ont att han behövde sova upprätt för att kunna sova. Kan dock meddela att det med åren blivit färre och färre skov och skoven är kortare och inte lika kraftfulla som i början. Han hade ett kort skov för några månader sedan och innan dess var det nog tre år sedan hade det sist.

Förstår att det nog inte var det svar du ville ha då du just nu har så ont som du har men förhoppningsvis ser ditt sjukdomsförlopp ut som för min man där det blir bättre med tiden.

Tack för svar, verkar vara många som dras med det i flera års tid som aldrig blir riktigt blir helt läkta :/ Har din man sökt hjälp för det eller låtit tiden läka det? 
  • Anonym (T)
    Anonym (Tiez) skrev 2025-11-09 09:15:37 följande:
    Tack för svar, verkar vara många som dras med det i flera års tid som aldrig blir riktigt blir helt läkta :/ Har din man sökt hjälp för det eller låtit tiden läka det? 
    Han sökte hjälp i början, då hade han så ont att han sökte hjälp på närakuten. Han fick då citodon utskrivet. Det hjälpte så han iaf kunde sova men inte på så sätt att det tog bort all smärta. Men han har aldrig provat det du gjort utan har bara väntat ut det. 
Svar på tråden Tieztes syndrom hjälp