• Svar på tråden Extra mycket kontroller av VAB fusk genomförs
  • Anonym (A)

Bra med kontroller, har aldrig fuskat med VAB.

• Anonym (Fel dag)

Man fuskar om man anmäler VAB fast man är på jobbet och barnet är på förskolan. 

Jag höll på att åka dit för fusk en gång när jag råkat anmäla att jag vabbat på tisdagen fast det egentligen var på onsdagen. Försäkringskassan ringde till mitt jobb och frågade om jag hade vabbat på tisdagen, och de svarade att jag hade jobbat den dagen. Men tjejen på lönekontoret var lyckligtvis lite vaken och såg att jag hade vabbat dagen därpå Skrattande Så då enades de om att jag förmodligen bara kryssat för fel dag, och då var det inte fusk. Phuuu. 

• Anonym (Ellen)

De har i och för sig redan större möjlighet till kontroller men jag tycker det är bra. Sedan en tid tillbaka så skickas uppgifter om frånvaro i form av föräldraledighet och vård av barn till Skatteverket i samband med deklarationen. Och sen delar de den informationen med Försäkringskassan som kan samköra det med uttagen.

• Anonym (Hejhå)

TS du skriver utbrett fusk när det står i artikeln att det är få som fuskar. 

• Tow2Mater
    Anonym (Hejhå) skrev 2025-11-10 17:48:58 följande:

TS du skriver utbrett fusk när det står i artikeln att det är få som fuskar. 

Tycker du? Var sjätte vab-ärende innehåller någon form av fel, fel som faktiskt kan vara brottsliga. Och av dessa bedöms mer än hälften, 800 miljoner kronor, vara medvetna bidragsbrott, står det. Jag tycker det är mycket och utbrett fusk, speciellt som de flesta småbarnsforäldrar verkar vabba flera till många ggr per år.
  • Anonym (Usch för fusk)

Jättebra.

På vår förra APT berättade chefen att veckan före och efter sommarsemestern och vid jultid vabbas det hej vilt. 
    Runt jul av dem som nekades semesterdagar då deras FL-dagar antingen är slut eller perioderna uppnådda.

Extra uppseendeväckande när chefen mötte en anställd med ungarna med sig på Donken...

• Anonym (M.)
    Anonym (Fel dag) skrev 2025-11-09 20:21:01 följande:

Man fuskar om man anmäler VAB fast man är på jobbet och barnet är på förskolan. 

Det finns även de som lämnar barnet på dagis, anmäler vab till arbetsplatsen - och går hem och lägger sig igen. Jag kan lite förstå det, om det är de enda lufthålen en ensam mamma utan avlastning kan få... kanske skillnaden mellan om hon ska orka eller inte orka. 

Men att tjäna pengar på jobbet och samtidigt ta ut VAB, är naturligtvis bedrägeri på en helt annan nivå. 
  • Anonym (Usch för fusk)
    Anonym (M.) skrev 2025-11-11 19:32:21 följande:
    Det finns även de som lämnar barnet på dagis, anmäler vab till arbetsplatsen - och går hem och lägger sig igen. Jag kan lite förstå det, om det är de enda lufthålen en ensam mamma utan avlastning kan få... kanske skillnaden mellan om hon ska orka eller inte orka. 

Men att tjäna pengar på jobbet och samtidigt ta ut VAB, är naturligtvis bedrägeri på en helt annan nivå. 
    Bidragsfusk.

Vill du betala för hennes fusk så varsågod. Jag vill det inte.

Vi behöver nog ha tillbaka tiden då dagis fick intyga att barnet inte varit på plats.
  • Anonym (Ehh)
    Anonym (Usch för fusk) skrev 2025-11-10 19:43:03 följande:

Jättebra.

På vår förra APT berättade chefen att veckan före och efter sommarsemestern och vid jultid vabbas det hej vilt. 
    Runt jul av dem som nekades semesterdagar då deras FL-dagar antingen är slut eller perioderna uppnådda.

Extra uppseendeväckande när chefen mötte en anställd med ungarna med sig på Donken...

Sitter din chef på APT och berättar att hen träffat en av dina kollegor ute på stan då denne tagit VAB? 

saken i sig är fel men din chef skulle jag inte anförtro mig åt?.🙄

Svar på tråden Extra mycket kontroller av VAB fusk genomförs