• Anonym (Känslan)

Hon säger - Jag älskar dig

Min sambo säger ofta ?jag älskar dig? till mig. Då känner jag mig också ?tvingad? att säga samma sak till henne. Men varje gång känns det som att jag ljuger. Alltså jag tycker jättebra om henne och så. Hon är min bästa vän. Men jag kan inte känna känslan att jag älskar henne på samma sätt som jag gjorde tidigare. Hur kan jag hitta tillbaka till min känsla av att verkligen älska henne?

• Svar på tråden Hon säger - Jag älskar dig
  • Anonym (J)

Säg inte det om du inte känner samma. Berätta hur du känner så nu kan prata om det och komma varann närmre, du sårar henne som du gör nu.

• Anonym (W)

Vad betyder att älska någon för dig? För du har alltså älskat henne innan, men inte längre, säger du. Hur menar du att det kändes när du älskade henne VS nu? Du skriver att du tycker jättebra om henne och att hon är din bästa vän. Det är svårt att se hur man kan vara i ett förhållande med någon man ?älskat?, tycker jättemycket om och har som bästa vän utan att älska personen. Är det det nykära pirret du tycker är att älska någon? För det går ju över och känslorna blir annorlunda med tiden. Eller menar du något annat?

• Anonym (Vad har ändrats?)

Vad har ändrats i er relation som gör att du kände "jag älskar dig" förut men inte nu? Hur länge har ni varit tillsammans och hur länge har ni bott ihop? 

Är det att förälskelsen har lagt sig? Att det inte är "rosa fluff och sockervadd" längre? Att det inte bubblar och pirrar i hela kroppen på samma vis? 

Kärlek är (för mig) något helt annat än förälskelse. Kärlek är värme, trygghet, samhörighet, en längtan, att kunna se den andres sämre sidor och ändå vilja vara med personen. Kroppen pirrar men inte alls på samma vis som när man var förälskad. 

Förälskelsen är blind. Allt ses genom rosa glasögon, personen kan absolut inte göra något fel. Hjärnan slutar att fungera typ.

• Anonym (Kanske jag)

Vem vet, hon kanske känner samma även om hon försöker säga det. Ni borde kanske göra slut. 

• Anonym (Ely)

Om du inte känner att du älskar henne. Varför är du då tillsammans med henne?

Det är inte nyförälskelse och attraktion som är kärlek. Kärlek är mer djup och mindre pirrig.

• Anonym (Ely)
    Anonym (Vad har ändrats?) skrev 2025-11-12 16:39:22 följande:

Vad har ändrats i er relation som gör att du kände "jag älskar dig" förut men inte nu? Hur länge har ni varit tillsammans och hur länge har ni bott ihop? 

Är det att förälskelsen har lagt sig? Att det inte är "rosa fluff och sockervadd" längre? Att det inte bubblar och pirrar i hela kroppen på samma vis? 

Kärlek är (för mig) något helt annat än förälskelse. Kärlek är värme, trygghet, samhörighet, en längtan, att kunna se den andres sämre sidor och ändå vilja vara med personen. Kroppen pirrar men inte alls på samma vis som när man var förälskad. 

Förälskelsen är blind. Allt ses genom rosa glasögon, personen kan absolut inte göra något fel. Hjärnan slutar att fungera typ.

Precis, förälskelse är bara en kemisk,hormonell coctail som går över mellan c.a 6 mån - 2 år.
Svar på tråden Hon säger - Jag älskar dig