• PappaML

Är detta slutet på vår relation?

Jag och min fru har varit tillsammans i 20 år. Gifta i 7. Vi har två barn yngre tonåren.
    Vi har haft våra kriser, precis som många andra. Men vi har alltid lyckats komma ut dom, och i dom flesta fall faktiskt lite starkare. Under alla år har vi haft diskussioner och småbråk, och oftast har det bara varit mindre olikheter som har krockat. Men i det stora hela så har vi haft det fantastisk. Vi har varit den lyckliga familjen som tagit oss igenom både smått och stort.
    Senaste året har det hänt en del. 
    Vi har glidit ifrån varandra och vi retar oss på varandra. Minsta lilla sak kan bli hur stor som helst och det tar ofta dagar innan det repar sig igen. Det går numera bara någon vecka mellan våra gräl.
    Vi båda tycker det här är grymt jobbigt och vi båda har uttryckt att vi inte kan ha det så här.
    Jag älskar fortfarande henne, och hon har uttryckt det samma för mig. Men vi båda är trötta på hur vår tillvaro har blivit. Jag är kanske inte alltid den smidigast när jag utrycker mig, och min fru misstolkar mig oftast som att det jag säger har en negativ mening.
    Jag har också ett mycket dåligt humör ibland, och kan lätt brusa upp och bli arg. 
    Jag är på väg att utredas för ev. bipolär sjukdom eller borderline.
    Min fru har också förändrats mycket (enligt mig) sista tiden. Hon är på väg in i klimakteriet har hon själv sagt, och vad jag har läst så kan göra att man förändras som person. 
    Är vår tid kommen att gå ifrån varandra? Är det slutet när man bråkar mer än vad man har det bra tillsammans?
    Jag vill fortsätta vårt liv ihopa, och jag vill ha det så bra som vi hade det förut. Men jag orkar inte ha det så som vi har det nu, och har haft det sista året.
    Är det någon annan som varit igenom något liknade? Löste ni det, eller gick ni isär?

• Svar på tråden Är detta slutet på vår relation?
  • Anonym (Vilja)

Om båda verkligen, verkligen vill försöka så är väl parterapi ett första steg att ta. Kanske även enskilda samtal. Men för att ni ska lyckas krävs det att båda är villiga att lägga arbetet samt tiden för att komma igenom tillsammans. 

• Jimmy75
    Anonym (Vilja) skrev 2025-11-12 19:30:25 följande:

Om båda verkligen, verkligen vill försöka så är väl parterapi ett första steg att ta. Kanske även enskilda samtal. Men för att ni ska lyckas krävs det att båda är villiga att lägga arbetet samt tiden för att komma igenom tillsammans. 

Jag tänker samma! Jag häpnar ärligt talat över hur ofta någon pratar med folk HÄR om hur de ska lösa sin relation men en professionell verkar sällan ha föresvävat någon. Ni som båda ändå verkar vilja lösa det har ju ändå bättre förutsättningar än de där minst den ena redan har gett upp. 
  • Anonym (Christer)

Om ni båda älskar varandra och vill kämpa kommer ju nästan steg - är ni verkligen beredd på att göra jobbet det kräver av er båda?  Dvs stt verkligen GÅ på parterapi,  att GÖRA en utredning,  att TA hormoner,  att ANSTRÄNGA sig för stt bli den bästa partnern,  att OFFRA saker, att KOMPROMISSA osv osv....

Att vilja göra en förändring är ju lätt att säga men när dagarna går utan att nånting annat ändrats än nåt halvdant löfte i luften ja då är det dags för självrannsakan... 

Så kanske ni ska börja med att faktiskt fundera på vad var och en verkligen vill och om du och hon är beredd på att ta konsekvenserna av den viljan också?  

• UngGubbeinorr

Något både du och hon behöver inse, är att allt du som man behöver, är en glad kvinna. Hon behöver i stort set inte göra något alls, bara vara glad. Så var det en gång i tiden när ni träffades. Ni båda blev glad när den andre kom hem, precis som hundar. 

Tillåt mig gissa. Du är i grunden en bra karl som klarar dig själv. Du behöver ingen mamma. Men hon har tagit över ert hem, hennes ordning, hennes krav. Det är mycket vanligt och det förgiftar förhållandet. Hon behöver inte diska, inte laga mat, inte städa. Men hon gör allt det där, gnäller sedan på att du inte.. Det är ingen glad kvinna du möter då.

Svar på tråden Är detta slutet på vår relation?