• Anonym (Brutus)

Språket

Är svenskan viktig att behålla intakt eller kan vi bara luta oss tillbaka och tycka det är naturligt och kanske tom roligt och berikande med den "nya" svenskan, och då syftar jag på hur det låter bland 15-30 åringar som man hör lite här och var, buss, tunnelbana eller allmänt överallt?

Vad säger ni därute, låter det bra, är det i sin ordning?

• Svar på tråden Språket
  • Anonym (Brutus)

Ska tillägga att jag är fullt medveten om att språket är i ständig förändring och har så varit sedan tidernas begynnelse, men går det i rätt riktning så som det låter i orten nu?

Räknar iskallt med ett otal nedåttummar men för all del, motivera dem gärna.

• Anonym (ABC)

Språket förändras absolut.

• Anonym (Cirkle of life)

Förfasas över ungdomars språk har man gjort i alla tider,  det är inget nytt fenomen alls. 

Men även dessa ungdomar växer upp och får ett vuxet språk, precis som det gjorts i alla tider 

• fornminne

Orten-svenska talas ju främst av personer från orten, och inte alla därifrån.

Det lär aldrig bli en del av standardsvenskan, precis som det gamla södersnacket aldrig blev det. Men dialekter och sociolekter kommer alltid att finnas, och självklart kommer även standardsvenskan att förändras. Språk förändras alltid över tid.

• Anonym (all engelska är värre)

Den nyare svenskan är en naturlig utveckling av just svenskan. Jag anser att det är mycket värre att Den svenska som finns ersätts av massa engelska där den inte behövs. Och då är jag ändå inte svensktalande från början utan just engelsktalande. 

Om man går i en helt vanlig livsmedelsaffär och hälften av alla produktnamn är på engelska, när alla reklamskyltar i samhället är på engelska, när varannat ord i en tidningsartikel är engelska eller svengelska, då har det gått för långt. Resten av Europa undrar vad vi håller på med här uppe.

Svar på tråden Språket