Min 5,5 månaders bebis vaknar hela nätterna
Hej! Jag behöver tips och råd av er kunniga mammor/pappor där ute då de känns som jag testat de mestaJag har en bebis på 5,5 månader. Hon sov hela nätter med uppvak för mat 1-2 gånger per natt från 1 månad till 4 månader. Sen strax innan 4 månader började hon sova skit rent ut sagt. Då hon hade en svacka vid vikten en månad så ville BVC att jag skulle börja väcka henne igen för att mata varannan timme (helammas) så då gjorde jag de. Hon tog igen vikten o tre dubbla sin normala viktuppgång på någon vecka o sen dess var de inga mer problem. Hon börja sova bra igen utan att ja väckte i nån vecka men strax innan 4 månader blev jättedåligt i sömnen. Hon börja vakna, var svår att söva etc. Då kändes de som att jag förstört hennes sovrutin o därför vakna hon. Hon fick då 2 tänder o först tänkte vi att de kanske var de som varit ett problem, att hon hade ont.
1,5 månader senare står vi fortfarande kvar i samma problem. Hon vaknar runt 8-10 gånger per natt, inte ens för att amma hälften av gångerna utan bara för att hon är lite gnällig. BVC sa ?4 månaders regessionen? men de håller ju fortfarande på. Hon e trygg i sin säng (bedside crib) så de är inte problemet. Jag har försökt ge välling på kvällen innan för att de ska ?mätta? lite mer o kanske hjälpa henne sova längre första delen av natten men hon totalvägrar flaskan. På dagen funkar flaskan fint. Men så fort vi ska ge de på kvällen gallskriker hon vid blotta åsynen av en flaska. Vi försöker ha en tydlig kvällsrutin men jag har svårt att få ihop en bra tidsplan. Just nu försöker vi natta henne runt 19 tiden, o därinnan har vi en lugn rutin med borsta tänder, lite amning/försök till välling, läsa en bok, o sen varva ner i sängen till en projektor som visar havet i taket o en musik slinga ja upptäckt att hon gillar. Tack vare de har de nu blivit lättare att iallafall natta henne. Hon somnar själv tryggt i sin säng med mig bredvid men så börjar sen uppvaken.
Någon som har något tips? Första barnet, o förstår ju att de egentligen kanske bara är att suck it up o vänta ut de, någon gång kommer hon ju börja sova bra. Men de börjar ta på än att inte sova mer än nån timma i stöten, o min sambo kan inte avlasta då hon bara skriker när han tar henne. Jag vägrar att låta henne cry it out, gråter hon tröstas hon, men annars e jag öppen för de mesta.
Vad gör jag för fel? Hon har inga problem med magen så de är inte den som spökar o hon e inte hungrig utan hon snuttar mest när hon vaknar o somnar om igen. Jag har inte vågat låta henne sova med sin snuttekanin utan tar bort den när jag går o lägger mig för natten då man inte ska ha något i sängen men man kanske kan låta henne ha den på natten också? De är en liten kanin som håller i en ca 25x25 ?filt? från newbie så hon kan ju absolut vifta bort den från sitt ansikte. Vågar man sova med en arm ner i hennes bedside så hon kan få närhet från mig eller kommer de bara skapa problem längre fram när hon inom sinom tid kommer börja sova själv i spjälsängen?
Tack för att ni läst min långa text, o kanske har ni något råd så tar jag tacksamt emot de!! Både med natten o hur ja vänjer henne vid flaska/välling