• Anonym (Piff)

Food noise

Borde man kunna få typ mounjaro utskrivet för att minska "food noise" även utan övervikt?

• Svar på tråden Food noise
  • Anonym (Piff)
    exandthecity skrev 2025-11-17 10:39:16 följande:

nej

Varför inte? Det skulle kunna bidra till bättre psykisk hälsa och bättre matvanor. 
  • Anonym (Mounjaro)

ligger du på gräns till övervikt och har någon annan risk faktor så som sömnapné eller högt blodtryck så kan man få det utskrivet. Men ej om man är normalviktig och har food noise. 

kag själv har gått på mounjaro i 9 mån . Har gått ner 16 kg. Sakta då jag ville lära om hela mitt sätt att äta och tänka runt mat och framför allt sötsaker som var min akilleshäl. Jag ligger nu på normalvikt och har stannat på den den sensate 2 månaderna. Jag planerar strå på underhållsdos i minst 6 mån till så jag måker att jag psykiskt inte är klagan även om kroppen har gått ner. Det är dyrt men jag ser det som en investering i min egen hälsa och lägger hellre pengar på det än godis alkohol å massa kläder å sånt 

• Anonym (MM)

Nej, pröva dietist och psykolog i stället. Det är inte så att man sluta tänka på mat när man tar Mounjaro, man är bara inte lika hungrig. 

• Anonym (F)
    Anonym (MM) skrev 2025-11-17 12:02:31 följande:

Nej, pröva dietist och psykolog i stället. Det är inte så att man sluta tänka på mat när man tar Mounjaro, man är bara inte lika hungrig. 

Det kan vara olika, mitt foodnoise försvann helt. Mat blev ointressant.

Men jag håller med dig, dietist är det bästa att börja med. Att äta rätt och mätt kan stoppa bruset.
  • Anonym (Piff)
    Anonym (MM) skrev 2025-11-17 12:02:31 följande:

Det är inte som att man får tillgång till psykolog och dietist bara för att man tycker mat är jobbigt. 
  • Tow2Mater

Nej. Förslagsvis skaffar du ett jobb, det brukar lösa ganska mycket. Du får viktigare saker att tänka på.

• Anonym (k)
    Tow2Mater skrev 2025-11-17 15:03:59 följande:

Nej. Förslagsvis skaffar du ett jobb, det brukar lösa ganska mycket. Du får viktigare saker att tänka på.

Det verkar inte hjälpa tankeverksamheten iaf om man ser på dig. Vilken konstig kommentar.
  • Dexter dot com
    Anonym (Piff) skrev 2025-11-17 13:26:00 följande:
    Det är inte som att man får tillgång till psykolog och dietist bara för att man tycker mat är jobbigt. 
    Du kan ju söka både psykolog och dietist privat.
  • Anonym (Piff)
    Tow2Mater skrev 2025-11-17 15:03:59 följande:

Jag har jobb, vad det nu har med saken att göra. 
  • Tow2Mater
    Anonym (Piff) skrev 2025-11-17 21:15:18 följande:
    Jag har jobb, vad det nu har med saken att göra. 
    Men vad bra.

food noise = thoughts about food, eating, and body image that can be disruptive and  to unhealthy eating patterns ; det finns alltför många som sitter på sin kammare utan vettig sysselsättning och börjar gräva ner sig i osunda tankar, inklusive om mat och ätande. Ju mer det tänks, ju osundare blir beteendet. Att involvera sig i konstruktiva aktiviteter som jobb, studier och hobbys utanför hemmet kan vara en stor hjälp.
Svar på tråden Food noise