• Anonym (Trött morsa)

Nattskräck barn nummer 2 HJÄLP!

Jag får sån stress och ångest. 

Vårt första barn har haft/har nattskräck som har blivit betydligt bättre. Hon är fyra år nu och det händer väldigt sällan. 

Nu har vår son troligtvis också nattskräck. Det känns inte som att jag har sovit sen han föddes. Han är 15 månader. Han vaknar och stökat massor under nätterna. Riktigt orolig sömn. Han skriker ibland rakt ut och då är det bara jag som duger. 

Har nog vägrat inse att det är nattskräck det handlar om. 

På kvällarna när han har somnat får jag stressa med att få gjort allt jag måste. Hinner inte andas ut utan väntar bara på nästa uppvak och sen är jag låst. 

GE MIG ALLA TIPS NI HAR!!
    mår så dåligt över detta och upplever inte att jag får stöttning av någon. Varken BVC, partner eller familj!

• Svar på tråden Nattskräck barn nummer 2 HJÄLP!
  • Anonym (Eira)

Finns det något mönster i hans uppvak, tänker om han vaknar samma tid? Har ni provat att väcka honom en stund innan för att han inte ska hamna i den här attacken av nattskräck?

Vår son sov också väldigt, väldigt oroligt med många och långa uppvak. Det var inte nattskräck i hans fall utan en annan form av sömnstörning men jag vet hur otroligt påfrestande det är för både barn och föräldrar när sömnen inte fungerar. Vad säger din partner? Du nämner att du inte upplever att du får något stöd därifrån?

• Anonym (MammaTill2)

Hej! Min äldsta hade nattskräck också när han va runt 1-2 år. Han vaknade i panik och gallskrek, fick knappt kontakt med på typ 10 minuter. Men han fick det nästan alltid typ 1 timme efter han hade somnat så det som funkade för oss va att gå in och störa han en stund innan ?attackerna?. Inte väcka helt utan bara peta lite på honom så han började röra sig lite. Det hjälpte faktiskt väldigt mycket. 

Svar på tråden Nattskräck barn nummer 2 HJÄLP!