• Anonym (Inse)

Varför rikta samtalet till en person i grupp?

Vi (par) umgås med en person som nästan alltid riktar samtalet till en av oss enbart. Tänk att man sitter runt ett bord t ex med bara tre personer;

Fredde, vilken mat är bra här?
    Fredde, har du sett det programmet på tv?
    Fredde, vad tycker du om vädret idag?
    Fredde, tack för maten. 
    Fredde, tack för inbjudan på julafton. 

Vem gör så och varför? Speciellt när det är något så allmänt som tv program och i synnerhet om man tackar en person i ett par så tackar man väl båda två? Jag skulle aldrig tacka bara en i ett par när båda två uppenbarligen har bjudit mig på mat eller på fest t ex. Det är ju oförskämt. 

Vad vill personen ha sagt med att bara rikta samtalet till en person? 

• Svar på tråden Varför rikta samtalet till en person i grupp?
  • Anonym (Kalla)

Och du umgås med denna person för att?

• Anonym (G)
    Anonym (Inse) skrev 2025-11-23 22:25:05 följande:
    Varför rikta samtalet till en person i grupp?

Vi (par) umgås med en person som nästan alltid riktar samtalet till en av oss enbart. Tänk att man sitter runt ett bord t ex med bara tre personer;

Fredde, vilken mat är bra här?
    Fredde, har du sett det programmet på tv?
    Fredde, vad tycker du om vädret idag?
    Fredde, tack för maten. 
    Fredde, tack för inbjudan på julafton. 

Vem gör så och varför? Speciellt när det är något så allmänt som tv program och i synnerhet om man tackar en person i ett par så tackar man väl båda två? Jag skulle aldrig tacka bara en i ett par när båda två uppenbarligen har bjudit mig på mat eller på fest t ex. Det är ju oförskämt. 

Vad vill personen ha sagt med att bara rikta samtalet till en person? 

Jättekonstigt! Faktiskt! Om det inte handlar om något specifikt som bara "Fredde" har gjort, som man undrar över. 
  • Anonym (-)

Det är en härskarteknik. Dessa används för utöva makt och kontroll.

• Ikaros12

? eller enorm osäkerhet. rädd att förlora relationen med Fredde, eller osäkerhet i att prata med den andra som också sitter vid bordet. Fredde kanske är en person som har varit ett väldigt stort stöd för den personen och vet inte hur den ska förhålla sig till situationen utan Fredde. Barn som känner rivalitet i kompisgrupper kan hålla på så. Omoget och sorgligt!

• Anonym (öhh)

Vem är itnresserad och talar med bara en person i ett par?
    Rätt creepey. 

• Anonym (Ja)

Håller med! Det är som att den egentligen bara vill umgås på tu man hand och ser de andra som bihang!

• Anonym (Inse)
    Anonym (G) skrev 2025-11-23 23:16:02 följande:
    Jättekonstigt! Faktiskt! Om det inte handlar om något specifikt som bara "Fredde" har gjort, som man undrar över. 
    Verkligen konstigt beteende. Det vore ju helt ok att fråga Fredde om det bara gäller honom men det här gäller allt mellan himmel och jord och i 90% av fallen får bara Fredde frågan. Saker som man normalt frågar rakt ut till alla närvarande. 
    Anonym (-) skrev 2025-11-23 23:48:59 följande:

Det är en härskarteknik. Dessa används för utöva makt och kontroll.

Har inte tänkt på det ur den synvinkeln. Det är inte helt olikt en -mest troligt- narcissist att uppföra sig så eller hur? Vilken makt och kontroll tror sig personen få vid ett sånt beteende?
    Ikaros12 skrev 2025-11-24 00:09:18 följande:

? eller enorm osäkerhet. rädd att förlora relationen med Fredde, eller osäkerhet i att prata med den andra som också sitter vid bordet. Fredde kanske är en person som har varit ett väldigt stort stöd för den personen och vet inte hur den ska förhålla sig till situationen utan Fredde. Barn som känner rivalitet i kompisgrupper kan hålla på så. Omoget och sorgligt!

Osäkerhet kan ju ligga bakom men jag tror att det mest handlar om att visa att det minsann är Fredde som gäller i alla lägen. Fredde är bäst, ingen protest! På ett ungefär... Obestämd
    Anonym (öhh) skrev 2025-11-24 00:20:20 följande:

Vem är itnresserad och talar med bara en person i ett par?
    Rätt creepey. 

Det är så otroligt märkligt så jag vet inte vad. Har aldrig varit med om det förut förutom med just den här personen. 
    Anonym (Ja) skrev 2025-11-24 01:43:55 följande:

Håller med! Det är som att den egentligen bara vill umgås på tu man hand och ser de andra som bihang!

Så är det nog. Att personen helst vill ha Fredde helt och hållet för sig själv. 

• Bor inte i Haparanda

För att Fredde får representera gruppen.

• Anonym (123)

Någon var inne på härskarteknik. Tänker att det är nedlåtande och nedvärderande mot Freddes partner. Lite av en markering, du är inte värd Fredde så jag behandlar dig därför som luft?

• Anonym (J)

Definitivt någon form av härskarteknik. Ett "litet" sätt för personen att visa sitt missnöje med dig. Du behöver inte ens ha gjort något men du är oönskad i derad sälldkap. Skulle det komma på tal kan personen i fråga säga "Så menar jag inte alls" så kan dem få in lite gaslighting också.

Min fasters man var så mot min pappa. Kunde prata över huvudet på honom, avbröt min pappa konstant, tilltalade andra som var i en konversation osv. Det var tydligt att han inte gillade min pappa. Tillslut togs detta upp och som sagt det var ju inte alls så han menade...
    Min fasters man var och är en riktigt nasty narcissistisk jävel. 

• Anonym (A)

Instämmer i att det kan vara en härskarteknik. Men en alternativ förklaring är att personen helt enkelt har lite sociala svårigheter. Det kan vara enklare att rikta sig till en person i sällskapet om så är fallet. 

• Anonym (zxcv)

Den personen ni umgås med kanske uppfattar Fredde som väldigt svartsjuk och territoriell, så han vågar inte rikta sig till Freddes kvinna för mycket?

Han var den av ts och honom som kände Fredde först och anser att lojaliteten ligger hos honom. Är kanske rädd att trampa Fredde på tårna. Även om Fredde inte är svartsjuk och det blir på ett överdrivet sätt.

Han kanske är så när de umgås själva också?

Han är kär i Fredde och vill ha honom för sig själv?

Vad säger Fredde när kompisen gör såhär mot hans sambo? Han måste väl märka det?

• Anonym (zxcv)

Hur som, ett riktigt dåligt beteende! Som han kanske inte ens är medveten om. Eller så är han det?

• Anonym (Inse)
    Anonym (123) skrev 2025-11-25 07:39:33 följande:

Någon var inne på härskarteknik. Tänker att det är nedlåtande och nedvärderande mot Freddes partner. Lite av en markering, du är inte värd Fredde så jag behandlar dig därför som luft?

Inte alls omöjligt att den tanken spelar in. Kanske tom mycket troligt att den gör det. 
    Anonym (J) skrev 2025-11-25 08:46:54 följande:

Definitivt någon form av härskarteknik. Ett "litet" sätt för personen att visa sitt missnöje med dig. Du behöver inte ens ha gjort något men du är oönskad i derad sälldkap. Skulle det komma på tal kan personen i fråga säga "Så menar jag inte alls" så kan dem få in lite gaslighting också.

Min fasters man var så mot min pappa. Kunde prata över huvudet på honom, avbröt min pappa konstant, tilltalade andra som var i en konversation osv. Det var tydligt att han inte gillade min pappa. Tillslut togs detta upp och som sagt det var ju inte alls så han menade...
    Min fasters man var och är en riktigt nasty narcissistisk jävel. 

Första stycket är ganska mitt i prick tror jag. Om jag säger emot,  biter ifrån eller tar upp en kommentar för diskussion så får jag just det där "så menade jag inte, jag skämtar bara" osv. Din fasters man låter som en riktigt otrevlig snubbe. Vad gör din släkt när din pappa behandlas så? Står någon upp för honom?
    Anonym (A) skrev 2025-11-25 11:28:49 följande:

Instämmer i att det kan vara en härskarteknik. Men en alternativ förklaring är att personen helt enkelt har lite sociala svårigheter. Det kan vara enklare att rikta sig till en person i sällskapet om så är fallet. 

Inga sociala svårigheter. Hon älskar att träffa folk, bjuda in och ställa till fest och terroriserar nästan sina vänner och bekanta med att höra av sig och vilja träffas. 

• Anonym (Inse)
    Anonym (zxcv) skrev 2025-11-25 19:05:46 följande:

Den personen ni umgås med kanske uppfattar Fredde som väldigt svartsjuk och territoriell, så han vågar inte rikta sig till Freddes kvinna för mycket?

Han var den av ts och honom som kände Fredde först och anser att lojaliteten ligger hos honom. Är kanske rädd att trampa Fredde på tårna. Även om Fredde inte är svartsjuk och det blir på ett överdrivet sätt.

Han kanske är så när de umgås själva också?

Han är kär i Fredde och vill ha honom för sig själv?

Vad säger Fredde när kompisen gör såhär mot hans sambo? Han måste väl märka det?

Anonym (zxcv) skrev 2025-11-25 19:12:56 följande:

Hur som, ett riktigt dåligt beteende! Som han kanske inte ens är medveten om. Eller så är han det?

Det är en kvinna i Freddes ursprungsfamilj. Ibland säger Fredde ifrån men oftast blir det bara ett "du vet hur hon är det finns inget jag kan göra åt det" efter en träff. Jag tror att personen är mycket utstuderad i sitt beteende och vet precis vad hon gör men försöker gömma sig bakom "jag skojar bara" när hon blir ifrågasatt eller så verkar hon helt oförstående för hon "försöker ju verkligen bjuda till". 

Svar på tråden Varför rikta samtalet till en person i grupp?