Inlägg från: Agda90 |Visa alla inlägg
  • Agda90

Fick en utskällning😥

Anonym (Illa till mods) skrev 2025-11-27 12:10:08 följande:

Busschaufförerna är ofta väldigt griniga mot resenärerna och bemötandet är bedrövligt. Har klagat flera gånger. Inget händer. Trist..

Du låter ganska grinig själv. 
    En busschaufför möter extremt många resenärer varje dag. Om 20-30 av dessa är som du som struntar i säkerheten, hur många gånger tror du att chauffören orkar säga till i en trevlig ton innan tålamodet brister? 
    För du är ju en korkad resenärer som inte tänker längre än näsan räcker. 

Jag har jobbat mååååånga år inom service yrke där jag har blivit utskälld utan anledning. Jag bet ihop, klistrade på leenden, räknade till 10 en miljon gånger om. Men vet du vad? Jag är bara människa och när gränsen är nådd så är gränsen nådd. Man kan inte ta hur mycket skit som helst eller som i det här fallet bemöta ännu en passagerare som inte orkar göra rätt. 
  • Agda90
    Anonym (Hej) skrev 2025-11-28 10:16:28 följande:

Jag tycker att man ska vara trevlig, det kostar inte särskilt mycket. Bra att busschauffören sa till, men mindre bra att han inte kunde säga det med en trevlig ton. Nu vet du att du ska spänna fast vagnen nästa gång. 

En busschaufför har en ganska tight tidtabell att förhålla sig till. Att säga till snällt och vänligt leder oftast till att personen som blir tillsagd säger emot. Det finns inte tid till en dialog. 

Jag åkte stadsbuss nyligen när en mamma klev på med en vagn med en nyfödd bebis och ett barn på ca 3 år. Bebisen hade hon i famnen, barnet stod mitt i bussen och vagnen spändes inte fast. Det fanns gott om plats på bussen så det fanns absolut ingen ursäkt för mamman att inte göra rätt. Chauffören sa ifrån direkt "jag kör ingenstans förrän vagnen är fastspänd du och barnet sitter ner."
    Mamman började protestera och chauffören fick säga ifrån på skarpen. 

Det är inte okej att leka med sina egna liv eller andras. Tänk om de bussolyckor som nyligen har hänt hade kunnat resultera utan skadade eller dödsfall om passagerarna hade agerat annorlunda? 
    Det finns tid och plats för att vara super snäll och gulla med kunder/gäster/passagerare men inte när de beter sig oansvarigt och riskerar andras säkerhet!
Svar på tråden Fick en utskällning😥