Trasig efter sex
Hej, jag är 55 år, kvinna, och har alltid varit en väldigt sexuell person. Mycket härligt sex som jag njutit av. Nu sedan 6 mån ungefär så får jag plötsligt ont av och efter sex. Jag är sen in i klimakteriet och har precis börjat trassla lite med mensen, och har i förebyggande syfte använt östrogen lokalt sedan de här problemen började. Jag blir väldigt våt, men det verkar inte spela nån roll hur våt jag är och hur mycket glidmedel jag ändå använder - efter samlag känner jag mig ändå trasig därnere, öm och irriterad. Smeksex går bra men alltså inte penetration. Har varit hos gyn som gett mig diverse krämer med komplicerade smörjscheman jag följt till punkt och pricka. Det har varit antisvampkräm, orala antisvamptabletter, kortisonkräm och så östrogenet. De säger att de inte vet vad det är, det ser irriterat ut som eksem och en liten ?hård fläck? gjorde att det eventuellt kunde vara lichen sclerosis, men det var väldigt osäkert. Nu har jag varit behandlingsfri utom östrogenkrämen och daglig smörjning efter alla toabesök/dusch etc med vitt vaselin och pga distansförhållande haft penetrationsavhållsamhet i nästan två månader. Allt frid och fröjd. Så ses vi och ligger ett par gånger (vilket inte är nånting i jämförelse med hur mycket vi brukat kunna ligga inom loppet av några timmar för bara ett år sen) och underlivet känns som ett krigslandskap. Någon som förstår vad det är som händer med mig? Jag ska såklart söka vård igen, men jag känner väl inte att jag blir tagen på jättestort allvar. Som om de tänker att jag har ju inte ont för jämnan liksom. Fräckt att förvänta sig ett fungerande sexliv också? Vilket det kanske är, jag vet inte, men jag vill iaf kunna ligga då det betyder mycket för mig. Tacksam för tankar och inspel! B