• shitshit1211

Behöver råd! Partnern snattade!!

Hej! Jag behöver råd kring en situation med min partner och polisförhör.
    Min partner blev ertappad på Willys för att ha tagit varor utan att betala (i självskanningen). Chefen på willys ringde honom idag och sa att de sett det hända flera gånger på kameror och att han är portad. Han sa direkt förlåt och vill gärna betala för de varor han tagit, men Willys vet inte exakt vad han tagit tidigare och har överlämnat ärendet till polisen.
    Det handlar om mindre snatterier men flera gånger. Han har ångest, ångrar sig verkligen och gjorde det på grund av ekonomin som varit tuff. Han har ingen fast inkomst och efter hyra och räkningar har han bara lite pengar kvar (vi snackar hundralappar till mat).
    Nu väntar ett brev från polisen och eventuellt förhör. Jag undrar:
    1. Vad är det bästa sättet för honom att hantera förhöret?
    2. Är det bäst att erkänna direkt, eller finns något han bör vara försiktig med?
    3. Kan han kontakta någon gratis jurist för att få vägledning inför förhöret?
    4. Vad är rimliga konsekvenser för mindre upprepade stölder?
    All hjälp och råd uppskattas verkligen. Om ni har erfarenheter dela gärna! 
  • Svar på tråden Behöver råd! Partnern snattade!!
  • Anonym (Hmm..,.)

Jobbigt för er båda. Kan förstå hans situation eftersom jag själv lever knapert. Är han ostraffad sen tidigare tror jag inte det blir så hård påföljd av detta. Googla gratis advokat hjälp?

Sen ett tips framöver, sök fonder, ladda ner appar som säljer eller ger bort kort datum varor, kontakta kyrkan, frälsningsarmen för matkassar. 

Jag tror (men hör m advokat) att ärlighet skulle löna sig bäst i hans fall. Önskar honom (er) all lycka till! Slå inte ner er av detta, ta straffet och gör inte om det så kommer ni över detta.
    Kram

• Anonym (K)

Erkänn och samarbeta!

Straffet för snatteri (ringa stöld) 
    är böter eller fängelse i högst sex månader. I de flesta fall blir det böter, där beloppet beror på värdet på det stulna. Om man begått liknande brott tidigare kan straffet bli hårdare, och brottet registreras i belastningsregistret. 
    Straffets utformning

Böter: Den vanligaste påföljden är böter. Värdet på det stulna påverkar hur många dagsböter man får, och totalbeloppet kan vara från några hundra till flera tusen kronor.

Fängelse: Fängelse är en möjlighet men används sällan för ringa stöld. Det krävs särskilda skäl för att dömas till fängelse, till exempel att brottet är allvarligt eller att personen har återfallit i brott.

Åtalsunderlåtelse: Om brottet bedöms som väldigt lindrigt kan åklagaren besluta att inte väcka åtal, vilket innebär att det varken blir en rättegång eller ett straff. Trots detta hamnar brottet i belastningsregistret. 

Faktorer som påverkar straffet

Värdet på det stulna: Om värdet är under cirka 1250 kr bedöms det vanligtvis som ringa stöld (snatteri). Om värdet är högre kan det betraktas som "vanlig" stöld.

Ålder: Om brottet begås av någon som är under 21 år ska ungdomens ålder beaktas, vilket kan leda till ett lindrigare straff.

Tidigare brott: Upprepade stölder kan leda till ett strängare straff. Om personen tidigare gjort sig skyldig till brott kan det också påverka påföljden. 
Svar på tråden Behöver råd! Partnern snattade!!