• Anonym (Buddha Petterson)

Kan man inte få vara lite tjock?

Vem säger att man måste vara smal?

Jag är 65+ och har fått en mage, precis som pappa, farfar och morfar. Jag har ungefär 15-20 kilo övervikt. Jag är rörlig, år ute och går flera dagar i veckan -  och älskar mat och dryck. Min fru ger mig små mjuka puffar eller pikar, men tjatar inte. Vi har ett bra sexliv. 

Varför får man inte vara lite tjock?
    Vem har bestämt det?

Jag tänker mest på det estetiska, jag vet att kraftig övervikt är onyttigt, att man kan få diabetes med mera et cetera med mera.

• Svar på tråden Kan man inte få vara lite tjock?
  • Anonym

Får och får, det är ju inte olagligt att vara tjock.
    15-20 kilo däremot är mycket och riskerar precis det du nämnde.

Men visst, trivs du med att vara tjock så fortsätt med det.
    Är din fru smal?

Anonym skrev 2025-12-01 16:45:39 följande:

Får och får, det är ju inte olagligt att vara tjock.
    15-20 kilo däremot är mycket och riskerar precis det du nämnde.

Men visst, trivs du med att vara tjock så fortsätt med det.
    Är din fru smal?

Smalare än jag. Hon skulle gärna få lägga på sig några kilo till.
  • Jimmy75
    Anonym (Buddha Petterson) skrev 2025-12-03 12:09:31 följande:

Se där! Alltså har ju även du önskemål om hur hennes kropp skulle vara annorlunda för att tilltala dig ännu mer.

Då är väl inte steget så långt eller konstigt att även hon kan önska att det fanns saker som vore annorlunda när det gäller din kropp? Det är ju inte helt osannolikt heller att det faktiskt handlar om omtanke och önskan att du ska ha en vikt som inte innebär hälsorisker. Hon kanske helt enkelt vill få behålla sin älskade man i många år till med så låg risk för sjukdomar och tidig död som möjligt 🤷🏻?♂️

Såklart är det ju inte positivt om det som sägs eller påpekas blir sårande och i så fall får ni prata om det och hitta en väg framåt där ni förstår varandras perspektiv och kommer till ett läge där ni kan respektera varandras val.

• Martins07

Vem har sagt att man får inte vara tjock? Ät 10 pikar,puffar etc...per dan det är ditt liv och ditt problem..Vem bryr sig? 

Däremot vill du tappa vikt du får sluta äta, att gå hjälper nästan inte. Du får äta för lite och bara en gång om dan och dricka mycket vatten. Du har redan mycket reserv du kommer inte dö. 

• Anonym (Acceptabelt)

I din ålder är det acceptabelt, så länge din fru är ok med det och på sin höjd skämtar/ pikar dig om det så är det väl inga problem?

• Anonym (Hmm)
    Anonym (Acceptabelt) skrev 2025-12-03 21:54:42 följande:

I din ålder är det acceptabelt, så länge din fru är ok med det och på sin höjd skämtar/ pikar dig om det så är det väl inga problem?

Vänd gärna genusmässigt på denna kommentar och se om det uppfattas som lika ok?
  • Anonym
    Anonym (Hmm) skrev 2025-12-04 05:02:32 följande:
    Vänd gärna genusmässigt på denna kommentar och se om det uppfattas som lika ok?
    Haha, precis.
    Förstå ramaskriken om det var tvärtom... det är ok så länge gubben inte misstycker!
  • Anonym
    Anonym (Acceptabelt) skrev 2025-12-03 21:54:42 följande:

Varför skulle det vara det?
    Det är helt tvärtom.

Det är farligare när man blir äldre.
  • Anonym
    Anonym (Buddha Petterson) skrev 2025-12-03 12:09:31 följande:
    Det får vi hoppas för hennes egen skull att hon inte gör.
    Anonym skrev 2025-12-04 05:21:13 följande:
    Det får vi hoppas för hennes egen skull att hon inte gör.
    Största problemet för riktigt gamla mmänniskor, över 80 år, är att de väger för lite. De äter för lite och har inga reserver om de blir sjuka och sängliggande. Enligt geriatrisk expertis.

Flera inlägg här skriver slarvigt att det är dåligt att ha några extra kilon. Det är den där - ofta moralistiska - uppfattningen som sprids i media, i annonser, i reklam för gym och gymprodukter mm. 
  • Anonym (Acceptabelt)
    Anonym (Buddha Petterson) skrev 2025-12-04 14:58:56 följande:
    Största problemet för riktigt gamla mmänniskor, över 80 år, är att de väger för lite. De äter för lite och har inga reserver om de blir sjuka och sängliggande. Enligt geriatrisk expertis.

Flera inlägg här skriver slarvigt att det är dåligt att ha några extra kilon. Det är den där - ofta moralistiska - uppfattningen som sprids i media, i annonser, i reklam för gym och gymprodukter mm. 
    Precis, det är rentav sunt med en del underhudsfett, särskilt vintertid. Det är avsett i vår del av världen för att kunna hålla värmen den kalla årstiden.
  • Anonym (Hmm)
    Anonym skrev 2025-12-04 05:20:42 följande:
    Varför skulle det vara det?
    Det är helt tvärtom.

Det är farligare när man blir äldre.
    Du tänker att folk skulle vara ok med att mannen på sin höjd skämtar och pikar kvinnans övervikt? Och att man ska fråga mannen om han är ok med frugans övervikt? Och om han är det är det ok, annars inte?
  • Anonym
    Anonym (Hmm) skrev 2025-12-04 16:56:57 följande:
    Du tänker att folk skulle vara ok med att mannen på sin höjd skämtar och pikar kvinnans övervikt? Och att man ska fråga mannen om han är ok med frugans övervikt? Och om han är det är det ok, annars inte?
    Ja du, jag vet inte hur du lyckades få min kommentar till den slutsatsen.
  • Anonym (Hmm)
    Anonym skrev 2025-12-04 17:39:49 följande:
    Ja du, jag vet inte hur du lyckades få min kommentar till den slutsatsen.

dvs om hans fru är ok med det (att han är tjock) och på sin höjd pikar och skämtar om det, så är det inga problem? Du tänker att det skulle gå hem hos kvinnorna om det gällde dom generellt?
Svar på tråden Kan man inte få vara lite tjock?