• Anonym (Ts)

Viktnedgång

Jag är kvinna 41, inga barn, ej rökare , dricker sällan alkohol, står på kombinerade p-piller. 

Är 160 cm lång, 64 kg vilket jag inte trivs med. Förr red jag mycket men har inte möjlighet längre. Känner att det syns på armarna, låren, och små valkar under BH:n. 

Gillar inte gym/ pass men tycker om att ut och gå, åka skidor (när jag vistas i fjällmiljö). Känner ofta hunger, är lättväckt,  äter sällan godis. 

Funderar på online coachning, någon spm testat? Hela instagram svämmar över med sådant. vill tappa 8-10 kg. 

• Svar på tråden Viktnedgång
  • Anonym (VV)

Vad hindrar att du själv styr upp ditt ätande och kommer igång med fysisk aktivitet?

• Anonym (Ts)

Jag går en hel del 

• Anonym (Km)
    Anonym (Ts) skrev 2025-12-03 16:23:38 följande:

Jag går en hel del 

Om man ska gå ner i vikt genom att gå så handlar det om  flera mil i veckan. Samt äta nyttigt iform av grönsaker, proteiner och skippa söta drycker, flingor, söta yoghurtat etc. 

Hade jag vägt som du så hade jag vart smal och mitt mål är runt 65 kg. just nu ligger jag på 73-74 kg och är en Medium i kroppen. Men det beror på gener samt hur mycket man rör sig och vad man äter om dagarna.. 

• Anonym (Timglasfigur)

Det som funkar bäst för mig är:

- Löpträning eller styrketräning för att öka förbränning. Hårt trädgårdsarbete har viss effekt det med, men är lite svårt så här års. Du kan kanske gå och simma?

- drick bara vatten och kaffe (ev. med lite mjölk) till vardags. Inget som tillför mer energi.

- Öka mängden grönsaker på tallriken och ät inte mer volym än dina två knutna  nävar motsvarar i ett huvudmål.

-Öva på att äta långsamt, förlora dig i mobilen om du behöver. Vi blir mätta efter ett visst antal minuter och den som äter långsamt får i sig mindre.

- Ibland kan jag byta ut en måltid mot t.ex. ett ägg, stekt grönkål och kaffe. Eller två skivor lax, ett ägg och kaffe. Mellanmål på hela nötter eller mandel ger mindre energiupptag än samma nötter i form av nötsmör, tänk på det!

-jag tar en varm dryck på kvällen för att lura magen, oftast bara hett vatten med en skvätt mjölk och kanel, men klart man kan ta te om man vill det.

• Anonym (Sp)

Det är till 90% kosten. Ät färre kalorier helt enkelt. 

Träning är kul och bra men har inte stor påverkan på vikten. 

Svar på tråden Viktnedgång