Låg blodsocker på morgonen, hos barn
Båda mina barn har haft perioder av lågt blodsocker på morgnarna. De har då varit lite skakiga och ibland lite illamående. Detta har snabbt gått över av lite frukost, eller ett glas mjölk. Ofta har vi genast kunna koppla det till att det blivit lite för lite mat kvällen innan.
I går morse vaknade sexåringen och var skakig. Det gick genast över efter mjölk och vi insåg att han faktiskt ätit dåligt kvällen innan. Han åt bra igår kväll, men kom upp inatt och klagade på att han kände sig skakig igen. Vi drack några klunkar mjölk och så var det bra. Det räckte med två små klunkar för att han skulle känna sig nöjd. Han menade också på att skakningarna då var mycket mildare än morgonen innan.
Jag vet att barn kan ha så här, speciellt om de är aktiva och växer mycket (vilket stämmer väl in på barnet i fråga), men kan ändå inte låta bli att bli lite orolig över två incidenter så nära inpå varandra och en gång mitt i natten. Annars hade det varit flera månader mellan gångerna.
Vad säger ni andra, låter det normalt eller märkligt? I övrigt är det ett piggt och friskt barn, med god aptit och hög energi. Inget överdrivet drickande eller kissande (snarare tvärt om, oftast kissar han inte på hela dagen i skolan ens).