• Anonym (G)

Tsh graviditet

Då ingen svarar i fliken graviditet så provar jag här.
    Är gravid i vecka 24 och har lite förhöjt tsh. Har innan graviditeten haft normalt värde. Vad kan det innebära ? Har inte heller några symptom på problem med sköldkörteln. Blev även gravid på första försöket och vad jag läst så har de som har problem med sköldkörteln även fertilitetsproblem. Bör jag vara orolig? Någon som varit i samma sits?

• Svar på tråden Tsh graviditet
  • Anonym (Värde?)

Vad har du för värde och vad var det före graviditeten?

• Anonym (G)
    Anonym (Värde?) skrev 2025-12-05 16:39:31 följande:

Vad har du för värde och vad var det före graviditeten?

Runt 4 nu och innan graviditeten runt 2.
  • Anonym (M)

Vad säger din barnmorska? Mig veterligen så är 4 ett normalvärde, referensintervallet ligger väl mellan 0,4-4,0. Jag har haft i det lägre spannet, 0,3 och helt normalt. Låter inte som något oroande om inte din barnmorska reagerat på det 

• Anonym (M)

Vårt fjärde barn låg i säte, var in på vändningsförsök v37 och då hade hon vänt sig rätt :). Hon låg sedan med huvudet ned och det blev vaginal födsel. 

Vårt sjätte barn låg både i tvärläge och säte - han snurrade runt hela tiden. Tror det var kombinationen med att han hade mycket plats på grund av många tidigare graviditeter samt att han var väldigt liten. Var på vändnigsförsök i v37 men han vände sig tillbaka direkt. Blev akut kejsarsnitt efter ett par dagar (inte på grund av det i sig, hade haft en strulig graviditet och tror att han inte riktigt klarade av vändningen, han blev stressad av den). 

Med det sagt! Det kan gå hur som helst för er, men statistiskt så vänder sig de flesta barn tillrätta mot slutet av graviditeten. Förmodligen är det för att bebisen har mer utrymme eftersom det är fjärde graviditeten. Den har då mer plats att snurra runt längre in i graviditeten. 

• Anonym (G)
    Anonym (M) skrev 2025-12-11 20:36:32 följande:

Vårt fjärde barn låg i säte, var in på vändningsförsök v37 och då hade hon vänt sig rätt :). Hon låg sedan med huvudet ned och det blev vaginal födsel. 

Vårt sjätte barn låg både i tvärläge och säte - han snurrade runt hela tiden. Tror det var kombinationen med att han hade mycket plats på grund av många tidigare graviditeter samt att han var väldigt liten. Var på vändnigsförsök i v37 men han vände sig tillbaka direkt. Blev akut kejsarsnitt efter ett par dagar (inte på grund av det i sig, hade haft en strulig graviditet och tror att han inte riktigt klarade av vändningen, han blev stressad av den). 

Med det sagt! Det kan gå hur som helst för er, men statistiskt så vänder sig de flesta barn tillrätta mot slutet av graviditeten. Förmodligen är det för att bebisen har mer utrymme eftersom det är fjärde graviditeten. Den har då mer plats att snurra runt längre in i graviditeten. 

Vad har detta med min tråd att göra?
  • Anonym (M)
    Anonym (G) skrev 2025-12-12 12:15:23 följande:
    Vad har detta med min tråd att göra?
    Inte alls meningen, den hamnade helt fel och sedan gick det inte att ta bort. 
  • Anonym (Värde?)
    Anonym (G) skrev 2025-12-11 20:05:47 följande:
    Runt 4 nu och innan graviditeten runt 2.
    Vad säger barnmorska / läkare då? Har du fått tid för prover? T4? Nytt TSH? 4 räknas som ok men det ska inte vara över.
Svar på tråden Tsh graviditet