• Anonym (TS)

Är jag unik som mamma?

Jag upplever att många av mina tjejkompisar vill vara väldigt involverade i sina barns liv. 

Vi säger att min pappa ska köpa något till mitt och sambons hem och det är inget jag är involverad i. Typ något plank, skruvmejsel eller något. Min pappa kan fråga vad vi har hemma.

Då säger jag bara att han ska ringa min sambo och prata om det där istället, jag kan ingenting om det där och är upptagen med annat.

När jag sitter på jobb och mina föräldrar ska komma över och planera tider och liknande så vill mina föräldrar ringa och diskutera detta med mig om när det passar att dom ska komma. Jag är just då inte med barnen så då ber jag mina föräldrar prata med min sambo om detta istället. Så att jag slipper ringa min sambo och ringa fram och tillbaka till min sambo och mina föräldrar.

Jag släpper gärna saker direkt och delgerar och sedan låter jag dom hantera situationen och litar på att dom löser det där.

Mina tjejkompisar vill typ ha koll på allt, tider, vad som ska köpas och liknande. 

Är detta unikt? 

• Svar på tråden Är jag unik som mamma?
  • Anonym (Man)

Inte unik, men majoriteten av kvinnor vill nog ha mer kontroll och styra vardagen mer än vad du verkar ha behov av.

• Anonym (.)

Nu är du ok med detta och delegerar när du inte vet eller då du är upptagen med annat. Inte unikt eller ens en frågeställning tbh. Att dina föräldrar ringer dig först är logiskt. Du har också en partner som vi får gissa meddelar dig direkt om du behöver veta något. Att vilja veta saker själv som tider kan vara en del att planera allt runt och många kan vittna om en sambo eller man som godkänt saker som verkligen inte fungerar i praktiken. Där kvinnan brukar få ta skiten och stressa ihjäl sig.. Så har din man bra koll på resten av ert schema så varför inte? 

• Alessia

Önskar verkligen att jag genom åren varit mer som du. Hade underlättat livet en hel del. Men jag ska träna på det, lovar!

• Anonym (Ja)

Jag pratar med mina föräldrar och min man med dina. Sällan tvärtom. Oavsett vad det gäller. Så upplever jag är rätt vanligt. Men visst, ska min pappa fråga om vilken borrmaskin vi har så ringer han mig och jag ger luren till min man. Men det går via mig. 

• Anonym (Man)
    Alessia skrev 2025-12-06 13:52:02 följande:

Önskar verkligen att jag genom åren varit mer som du. Hade underlättat livet en hel del. Men jag ska träna på det, lovar!

Det handlar väl om att släppa kontrollen, eller?
  • Anonym (TS)
    Anonym (Ja) skrev 2025-12-06 13:56:44 följande:

Jag pratar med mina föräldrar och min man med dina. Sällan tvärtom. Oavsett vad det gäller. Så upplever jag är rätt vanligt. Men visst, ska min pappa fråga om vilken borrmaskin vi har så ringer han mig och jag ger luren till min man. Men det går via mig. 

Jo men vi är inte alltid på samma ställen och jag är upptagen med annat. 

Om jag sitter i ett teams möte på kontoret och min mamma ringer och frågar om hon ska köpa med någon mat till barnen så hänvisar jag henne till min partner som just då har ansvar för barnen. Jag har inte tid att mitt i mitt möte sitta och medla mellan dom två. Det blir enormt tidsbesparande att dom pratar med varandra.

Samma sak om han ska lämna barnen hos mormor och morfar och jag gör annat. plötsligt blir det köer eller dom vill ändra plats. Då kan dom prata med varandra om det. Jag tycker inte ringa runt och prata och föra vidare saker 

• Anonym (H)

Jag är som du. Min man är helt kompetent att fånga upp alla frågor och jag behöver inte veta precis alla detaljer. 

• Anonym (Ne)

Jag tycker inte det låter jätteunikt faktiskt 

• Anonym (M)
    Anonym (Ne) skrev 2025-12-06 17:32:12 följande:

Jag tycker inte det låter jätteunikt faktiskt 

Tycker inte jag heller. Det konstiga är väl att TS föräldrar ändå väljer att ringa TS och fråga. De borde ju lärt sig att de kan ringa hennes sambo direkt. 
  • Anonym (Själv är bästa piga)

Beror väl också lite på vilket jobb man har.

Jag tror inte någon hade varit nöjd om kirurgen mitt under en operation skulle diskutera besökstider för sina föräldrar eller kvällens matplaner..

Själv har jag haft arbetsdagar när jag på morronen sagt åt min man att jag inte vill att han ringer om inte någon i nära familjen är död eller han sitter på akuten med vårt barn. 

Bara för att vara tydlig, eftersom han kan ringa och störa med skitsaker annars.

"Du är vuxen, bara lös det" har jag fått säga ett antal gånger under åren.

Svar på tråden Är jag unik som mamma?