• Anonym (GrodanBoll)

Lionel

Hej!

Vad tycker ni om namnet Lionel på en liten pojke? Efternamnet är tyskt.

• Svar på tråden Lionel
  • Anonym (A)

Tycker att det är fint.

• Xenia

Nja, Lionel är ju varken tyskt eller svenskt, så för mig låter som ännu ett "wannabe Anglosaxon" namn.

Jag personligen gillar Leo eller Leon mer.

• Tow2Mater

De flesta som gillar sport tänker väl på Messi. Så bara positiva associationer.  Messi vann MLS igår tillsammans med sitt Miami team btw. 😀

• trollhona

Tycker det är ett fint namn. Skulle dock personligen stava det Leonel, men det är en smakfråga.

• Anonym (Hmmm)

Lionel  är ett hitte-på namn i Sverige..
    Har inte i landet att göra.om man inta har typ spansktalande päron.
    Min dotter och hennes man har valt ett väldigt "svenskt" namn men jag är verkligen inte ombord med det och det är verkligen  skit jobbigt
     Namnet ligger inte bra i munnen, finns inget naturligt smeknamn.
    Naturligtvis upp till dem men har lite svårt.
    Mina barn har namn som  både ger naturliga smeknamn och även funkar internationellt om så behövs.

• Anonym (X)

Nej.

Min personliga åsikt är att namnet passar på SMÅ barn ja... Men en 50 årig gubbe som kanske kommer jobba som grävmaskinist, politiker, bankman annat? Nej. Kan du se framför dig en vuxen man med gubbmage som heter Lionel? Eller någon vuxen i kostym som håller fram sin hand och presenterar sig med det namnet? Jag tycker namnet är barnsligt. Sorry.

• Anonym (Hmmm)

Hahaha - mitt i prick!
    Skiter i vad min son eller dotter väljer att göra i sina liv med de är inte i alla fall inte handikappade av sina namn.

• Anonym (dandy)
    Anonym (Hmmm) skrev 2025-12-07 23:43:44 följande:

Lionel  är ett hitte-på namn i Sverige..
    Har inte i landet att göra.om man inta har typ spansktalande päron.
    Min dotter och hennes man har valt ett väldigt "svenskt" namn men jag är verkligen inte ombord med det och det är verkligen  skit jobbigt
     Namnet ligger inte bra i munnen, finns inget naturligt smeknamn.
    Naturligtvis upp till dem men har lite svårt.
    Mina barn har namn som  både ger naturliga smeknamn och även funkar internationellt om så behövs.

Tro't eller ej, men många föräldrar vill inte att deras barn ska ha smeknamn, utan att de ska kallas för det namn man har döpt dem till.

Själv tycker jag Lionel funkar jättebra i Sverige. Det är lätt att uttala och lätt att läsa. 
  • Mayjel

Hur är det tänkt att uttalas? Jag tycker att namnet är fint på engelska men lite knepigt på svenska, om det nu ska uttalas som det låter.

• Anonym (dandy)
    Mayjel skrev 2025-12-08 13:18:14 följande:

Hur är det tänkt att uttalas? Jag tycker att namnet är fint på engelska men lite knepigt på svenska, om det nu ska uttalas som det låter.

Som Lionel Messi?
Svar på tråden Lionel