• Anonym (Velig)

Fabian?

Hej! Vad tycker om namnet Fabian?  Står och velar mellan Fabiab och Theodor till min son.

• Svar på tråden Fabian?
  • Anonym (Namn)

Fy Fabian. Föredrar Theodor. 

• Alessia

Jag är gudmor till en Fabian så jag tycker så klart mycket om det namnet.
    Theodor är väl inte så tokigt, men du kan kallt räkna med att det slutänden blir Fabbe och Theo eller Tedde. "Min" Fabian är Fabbe sedan han var bebis. Nu är han 20.

• Anonym (A)

Tycker att Theodor är finare.

• Xenia

Båda är ju fina. Jag gillar -ian-namn (men mina favoriter är Julian och Florian). Theodor är ju också fint.

Tror jag skulle låta betydelsen fälla utslaget. Theodor betyder "Guds gåva". (Fabian kommer från "faba" som betyder "böna")

Men är barnet fött än? Annars kanske ni känner när det är fött vilket namn som är rätt för honom.

"Fy Fabian" tror jag inte dagens barn känner till.

• Anonym (Maria)

Fabian är jättefint. 

• trollhona

Bägge namnen är fina på sitt sätt. Fabian är mer ovanligt och en del gammalmodiga kommer säkert associera med "fy fabian" uttrycket som användes för typ 40 år sedan.
    Theodor är nog mer gångbart idag, känns mer modernt trots att det är ett gammalt namn. Fungerar också bra internationellt.

Men som sagt, bägge namnen är fina.

• Anonym (E.)

Jag tycker att Fabian är töntigt och Theodor gubbigt, men det sistnämnda är i alla fall bättre. Uttrycket "Fy Fabian" gör det omöjligt att använda Fabian som förnamn mer, som jag ser det. 

Svar på tråden Fabian?