• Anonym (L)

Noel

Vi har precis fått en son som vi funderar på att döpa till Noel. Vi tycker namnet är väldigt fint och vi håller precis på att skicka in papperna till Skatteverket?MEN, nojiga jag är osäker på om det uppfattas som ett WT-namn likt Kevin, Liam osv?

• Svar på tråden Noel
  • Anonym (X)

Jag tycker namnet låter barnsligt och "hitte-på". Barnet ska bli vuxet en dag...

Joel är i sådana fall bättre. 

• Anonym (N)

Försök att placera in Noel i olika åldrar. Då får du en känsla för hur du tycker det funkar. 

Samtidigt så växer han ju med namnet så du kommer tycka det är toppen. 

Jag har väldigt svårt för Gunnar, Sven, Tore och sådana att de är 15 år nu, för det är gubbnamn för mig. Men samtidigt så hade jag nog haft svårare för om något döpte sitt barn till Tingeling eller Gullblomma det är säkert jättecharmigt på en bebis men tänk Tingeling Larsson 45 år.... Nej tack. 

Noel - funkar! 

• Anonym (Y)

Jag associerar Noel verkligen som ett WT namn. Men det är mitt personliga tyckande.

• trollhona

Noel är inte direkt WT. Och det passar superfint på en pojke född i december!

Det är enkelt, etablerat och gångbart internationellt. Så tveka inte för den sakens skull om ni gillar namnet.

• Anonym (L)

Tack för svar! De flesta är positiva. Det blir en Noel ändå.

• Anonym (N)
    Anonym (L) skrev 2025-12-10 09:44:56 följande:

Tack för svar! De flesta är positiva. Det blir en Noel ändå.

Känner en som faktiskt funderade på att välja Noel som namn till en ev lillebror då storebror heter Leon. Vet inte om det blev så men lite roligt med ett palindrom. 

Gosa lite extra med Noel! 
  • Anonym (Klara)
    Anonym (N) skrev 2025-12-08 23:16:22 följande:

Samtidigt så växer han ju med namnet så du kommer tycka det är toppen. 

Jag har väldigt svårt för Gunnar, Sven, Tore och sådana att de är 15 år nu, för det är gubbnamn för mig. Men samtidigt så hade jag nog haft svårare för om något döpte sitt barn till Tingeling eller Gullblomma det är säkert jättecharmigt på en bebis men tänk Tingeling Larsson 45 år.... Nej tack. 

Noel - funkar! 

Så konstigt resonemang. Namn är ju lika vanliga i alla åldrar, är det ett riktigt namn, som Noel är, så finns det inga barnsliga namn. 
  • Anonym (Klara)
    Anonym (X) skrev 2025-12-08 23:08:24 följande:

Jag tycker namnet låter barnsligt och "hitte-på". Barnet ska bli vuxet en dag...

Så konstigt resonemang. Namn är ju lika vanliga i alla åldrar, är det ett riktigt namn, som Noel är, så finns det inga barnsliga namn.
  • Anonym (Noel)

Sååå fint namn!!
    Verkligen på min topp 5 lista, hade gärna döpt min son till det om inte pappans kompis fick barn en månad före oss och döpte till Noel 😅

Och ärligt, hur omodernt är det inte att kalla något WT namn idag? Folk kommer alltid ha åsikter oavsett vad. Antingen är ni tråkiga som väljer något som "alla andra", omoderna som väljer något gammalt, fantasilösa eller konstiga osv osv.

Kör på det som NI tycker är fint

• Anonym (N)
    Anonym (Klara) skrev 2025-12-10 13:07:50 följande:
    Det är väl ändå inte jättekonstigt? Det är ju beroende på vilka referensramar man har. 

Tage, Arne och Gunnar var 70-80+ när jag var liten. Det är ju mina refernsramar. För mig är det äldre farbröder även om jag vet en Gunnar som är 15 år likaså en Tage i samma ålder. Jag vet folk som tycker Jessica, Catharina och Therese är tantnamn för att alla de känner är över femtio = töntiga tanter för tonåringar. 

Men jo, det finns barnsliga namn. 
  • Goneril

Noël? Som någon skrev passar det bra i december, men de övriga månaderna? Om ni har fler barn kan det döpas till Paques, bra att använda högtidernas namn, lustigt när barnen åker till Frankrike. 

• Anonym (Noel)
    Anonym (X) skrev 2025-12-08 23:08:24 följande:

Smaken är som baken, Joel är enligt mig rätt fult. Förmodligen för att den enda Joel jag känt inte gjorde något bra intryck. 

Barn växer in i sina namn och känner många i alla åldersklasser med väldigt unika namn. Enda namnet jag verkligen reagerat över som inte passar en vuxen är Nalle 
  • Anonym (E.)

Noel är OK, absolut inte WT - var kom det ens ifrån? WT gillar inte gamla traditionella namn som Noel. Men att det är så förknippat med julen gör det kanske lite jobbigt att bära namnet ändå? Jag skulle ta Joel, Joern eller Joar, de är dessutom vackare. 

Om det är ett julnamn du specifikt är ute efter, så tycker jag att Nicholas är finare.

Svar på tråden Noel