• Anonym (Sara)

Ni som gjort KUB test och fick "negativa svar" - behöll ni eller tog ni bort?

Jag är i vecka 5 och detta är mitt första barn med min sambo.
    Vi har pratat lite kring KUB testet samt att jag har läst på lite ytligt på Google. Fick även lite snabb info på mitt första möte hos barnmorskan för några dagar sedan.
    Vi är lite inne på att eventuellt kanske göra ett KUB test men behöver såklart mer info kring detta. Vi vet också att öppenvården erbjuder inte detta till kvinnor som är under 35 och jag är 33, så barnmorskan sa att vill vi göra testet kräver det bokat besök på en privat klinik och det kommer så att kosta ett par tusen, något vi är fine med.
    I alla fall - ni som valde att göra KUB: 
    vilken vecka var du i?
    Fick ni negativa svar? 
    Valde ni att göra abort eller valde ni att behålla? 
    Hur lever ni idag om ni, till exempel fick ett barn med downs och har nu mer utgifter på grund av att barnet har till exempel downs? 
  • Svar på tråden Ni som gjort KUB test och fick "negativa svar" - behöll ni eller tog ni bort?
  • WaterAnimal

Hej,
    Jag kan inte svara på alla frågorna så hoppas några fler hoppar in.
    Resultatet på KUB visas som en "sannolikhet". I mitt län får man gå vidare och göra vidare test (NIPT, ett blodprov) om sannolikheten för kromosomavvikelser är större än 1 på 1000. I andra län går man bara vidare om man får en sannolikhet som är 1 på 200. 

Så jag tycker det är lite svårt att veta vad som skulle vara ett "negativt" resultat.. 1 på 50? Dvs. I ett fall av 50 har barnet en kromosom avvikelse. 1 på 10? 

KUB görs i alla fall med ett blodprov (jag tog mitt nu i vecka 10) samt sedan ett ultraljud i cirka vecka 12+X där de mäter nackspalten på barnet 😊 

Du kan också läsa mer på 1177 😊

För min del ska det väldigt mycket till för att ta bort barnet (tex. Att det garanterat inte kommer ha någon livskvalitet). Jag har kämpat så oerhört för denna lille ❤️

• Anonym (Sara)

Jag har ingen som helst aning hur ett bra KUB test ska "se ut" kontra sämre test. Jag googlar som en liten blå om dessa tester och vad det innebär. Mycket att ta in och förstår knappt hälften. 

När jag läser din text så kan jag väl känna såhär spontant, utan att faktiskt veta eller förstå hur man ska tolka dessa resultat, att "jag vill nog behålla om det är 1 på 1000" och "jag vill nog ta bort om det är 1 på 50"

Det låter mer "safe och okej" med 1 på 1000 om du fattar. Haha.

Är du nöjd med att du valde att göra KUB? 
    Vad ska du göra om du får ett "sämre" test? NIPT? Abort?

Tack för ditt svar 🙂

• WaterAnimal

Hej,
    Vi erbjöds KUB som en del av det som igår i vården så det kändes rätt att göra det. Barnmorskan sa också att de allra flesta som blir erbjudna, väljer att göra det. 

Ja, NIPT kommer vi också att göra om vi blir erbjudna. Om det också visar förhöjdrisk så blir man erbjuden vidare tester som är mer invasiva. Och det blir så, så får jag om min partner i så fall ta ställning till då 😊 Jag försöker att inte oroa mig för just det. 

Jag har bara gjort ena delen av KUB dvs. Blodprovet, ultraljudet med nackspaltsmätning ska vi på om 1.5 vecka.

Vår resa till att bli gravida har tagit nästan tre år och bla. Massa IVF osv. Så abort är inget som finns på min karta. Men, om det bedöms att barnet inte skulle få någon livskvalité eller om det är fara för mitt liv, ja då får vi ta det beslutet då. 

• Anonym (qwerty)

Strunta i KUP och gör NIPT istället, det är värt pengarna at slippa oroa sig över felmarginalen som KUB kan ha.

Nej, jag hade inte behållit om det visar sig att barnen kommer födas med en diagnos av något slag, så som downs.

Svar på tråden Ni som gjort KUB test och fick "negativa svar" - behöll ni eller tog ni bort?