Normalt att få knöl i armhålan vid amning?
På ena sidan får jag en knöl i armhålan på samma ställe varenda gång bröstet är lite spänt. Inte alls på andra sidan.
Är det normalt eller något man bör kolla upp?
På ena sidan får jag en knöl i armhålan på samma ställe varenda gång bröstet är lite spänt. Inte alls på andra sidan.
Är det normalt eller något man bör kolla upp?
Du kan tänka att människan egentligen har samma fysiologi som en gris eller annat däggdjur, dvs att mjölkkörtlar löper i två parallella rader nerifrån och upp ända till armhålan.
På de flesta är alla körtlar utom just de i brösten icke utvecklade eller underutvecklade. Det finns dock individer (både kvinnor och män) som kan ha en extra bröstvårta lodrätt nedanför sitt/sina bröst.
Och det finns vävnad även i armhålan. Således kan man svullna där i samband med amning, man kan säga att det bildas mjölk men att den då inte har någonstans att ta vägen.
Förmodligen helt normalt och inget att oroa sig för. Jag skulle ändå kontakta vården för säkerhets skull och få det kollat. Jag har mött många kvinnor med bröstcancer och efter det tar jag alltid knölar eller andra förändringar på allvar. Troligtvis är det ingenting men bättre att kolla en gång för mycket än en för lite. En kvinna som var en bit under 30 och ammade en bebis som var någon månad märkte en knöl. Alla trodde det hade med amningen att göra. Hon kollade ändå upp det och det var cancer. Jag vill inte skrämma upp för som sagt, troligtvis är det normalt.
Sannolikt ofarligt, men bör kollas.