• Anonym (hjelp)

Vecka 12, blöder och växtvärk

Hej,

Jag är i vecka 12 och har KUB om en dryg vecka.
    För två dagar sedan började jag blöda lite, inga stora mängder, men nån droppe i trosan och ibland lite rosa på papperet när jag torkat mig.

Detta har som sagt pågått i ungefär två dagar nu, och jag har även fått lite molvärk vid båda ljumskarna. Det känns ungefär som växtvärken jag hade runt vecka 7.

För fyra veckor sedan var vi på tidigt ultraljud där hjärtljud konstaterades.
    Jag trodde verkligen att vi var över den värsta och mest oroliga perioden i och med att vi snart klarat av vecka 12 (om två dagar) samt sett hjärtljud tidigare.

Är jätteorolig för att det är missfall. Hade ett missfall i vecka 5 tidigare och då blödde jag också i flera dagar. Hjälp.

• Svar på tråden Vecka 12, blöder och växtvärk
  • Anonym (J)

Det är inte ovanligt med blödningar under graviditeten och det behöver inte vara något. Det kan t.ex vara brustna blodkärl i underlivet eller hematom. Blodansamlingar mellan fosterhinnan och livmodersväggen.

• Anonym (hjelp)
    Anonym (J) skrev 2025-12-15 11:38:48 följande:

Det är inte ovanligt med blödningar under graviditeten och det behöver inte vara något. Det kan t.ex vara brustna blodkärl i underlivet eller hematom. Blodansamlingar mellan fosterhinnan och livmodersväggen.

Men borde väl inte blöda flera dagar då? :(
  • Anonym (N)

Jag var också invaggad i en falsk trygghet när jag såg hjärtslag och fosterrörelser på ett foster som mätte precis rätt i storlek osv. i v. 12+5. Men sen visade det sig att fostret dött i v. 13+1. Det händer tyvärr och det spelar ingen hur liten risken är i procent om man är den som drabbas. Då är man den som drabbas. 

• Anonym (J)
    Anonym (hjelp) skrev 2025-12-15 11:42:07 följande:
    Men borde väl inte blöda flera dagar då? :(
    Det kan det absolut göra. Hematom kan blöda i flera veckor. Det gjorde mitt.
  • Anonym (Julig)

Jag har tyvärr ingen bra erfarenhet av små blödningar som inte avtar och tillkommande värk. Fick konstaterat MA i v 11-12, en vecka innan jag skulle göra NIPT. Fostret hade dött redan i v 7-8. 

Startade med små blödningar. Efter 2 dagar kom svag värk. Då åkte jag in och fick göra VUL för jag hade en mkt dålig magkänsla. Och ja, MA bekräftades. Ytterligare två dagar senare tilltog värken och blödningen och kroppen stötte ut allt på egen hand. 

Men, det kan gå hur bra som helst. Mycket vanligt med ofarliga småblödningar och växtvärk. Håller tummarna för det 🙏🏻❤️

Svar på tråden Vecka 12, blöder och växtvärk