• Anonym (Anonym)

Julafton? Helgdag?

Hej!

Jag kommer att hyra ut min lägenhet under 24?26 december och vill därför få klarhet i hur postutdelningen fungerar under dessa dagar. I mitt område ansvarar Point Logistik för nattposten.

Jag undrar om någon har erfarenhet av att ha fått räkningar, kreditupplysningar eller annan adresserad brevpost i brevlådan under julafton, juldagen eller annandag jul, eller om sådan post normalt delas ut först nästkommande vardag.

Jag har inte Kivra för tillfället, därför vill jag veta hur det fungerar med den fysiska posten.

Tacksam för svar från er som vet eller har erfarenhet

• Svar på tråden Julafton? Helgdag?
  • Anonym (E)

25e och 26e deras det inte ut något, tveksam angående 24e, tror typ tidningen och sånt men minns en gång att jag väntade in i det längsta på ett paket som skulle komma men de delade inte ut på julafton 

• Anonym (Anonym)
    Anonym (E) skrev 2025-12-17 20:14:04 följande:

25e och 26e deras det inte ut något, tveksam angående 24e, tror typ tidningen och sånt men minns en gång att jag väntade in i det längsta på ett paket som skulle komma men de delade inte ut på julafton 

Så du tror inte man får någon räkning i brevlådan den 24 december? Tänker det infaller 00:00 24 december alltaå natten till 24 December väntade också på ett paket för 3 år sedan men fick aldrig det hem 24 december 
  • Anonym (E)
    Anonym (Anonym) skrev 2025-12-17 20:24:03 följande:
    Så du tror inte man får någon räkning i brevlådan den 24 december? Tänker det infaller 00:00 24 december alltaå natten till 24 December väntade också på ett paket för 3 år sedan men fick aldrig det hem 24 december 
    Jag tror att det är rätt otippat att det skulle dyka upp en räkning just 24e, men det är väl bara att säga till den som ska hyra att lägga eventueöl post åt sidan, är inte speciellt konstigt 
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (E) skrev 2025-12-17 21:30:03 följande:
    Jag tror att det är rätt otippat att det skulle dyka upp en räkning just 24e, men det är väl bara att säga till den som ska hyra att lägga eventueöl post åt sidan, är inte speciellt konstigt 
    Tack! Det kan jag definitivt göra. Min ekonomi är inte den bästa i dagsläget. Så hade helst önskat att det inte dök upp någon räkning/brev när inte jag är hemma. Men får väl hoppas på det bästa.
  • Anonym (M)
    Anonym (Anonym) skrev 2025-12-17 21:42:13 följande:
    Tack! Det kan jag definitivt göra. Min ekonomi är inte den bästa i dagsläget. Så hade helst önskat att det inte dök upp någon räkning/brev när inte jag är hemma. Men får väl hoppas på det bästa.
    Hur kan man inte veta vilka räkningar som ska komma?
  • Anonym (E)
    Anonym (M) skrev 2025-12-17 21:57:41 följande:
    Jag har också suttit i skiten så att säga, hade en kompis som var kattvakt och jag var rätt nervös att det skulle komma något inkassokrav eller så, det kunde vara någon räkning jag vet att jag betalt för sent så brevet kanske hann gå ut iaf, det kunde vara något jag visste att jag inte hade kunnat betala, eller så kunde jag bara vara nervös i onödan men haft så mycket inkassokrav tidigare och var rädd att få det igen..... Man vet ju oftast vilka räkningar man brukar få men kanske inte alltid när också
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (M) skrev 2025-12-17 21:57:41 följande:
    Upplysning har gjorts då jag gjorde ett köp förra veckan hur ska jag veta när det kommer exakt med posten?
  • Yllop
    Anonym (Anonym) skrev 2025-12-17 19:40:31 följande:
    Julafton? Helgdag?

Hej!

Jag kommer att hyra ut min lägenhet under 24?26 december och vill därför få klarhet i hur postutdelningen fungerar under dessa dagar. I mitt område ansvarar Point Logistik för nattposten.

Jag undrar om någon har erfarenhet av att ha fått räkningar, kreditupplysningar eller annan adresserad brevpost i brevlådan under julafton, juldagen eller annandag jul, eller om sådan post normalt delas ut först nästkommande vardag.

Jag har inte Kivra för tillfället, därför vill jag veta hur det fungerar med den fysiska posten.

Tacksam för svar från er som vet eller har erfarenhet

Det enklaste vore väl att kontakta Point Logistik och ta reda på om de delar ut post på julafton.
  • Anonym (M)
    Anonym (Anonym) skrev 2025-12-17 22:51:44 följande:
    Upplysning har gjorts då jag gjorde ett köp förra veckan hur ska jag veta när det kommer exakt med posten?
    OK, men den som hyr din lägenhet sparar väl din post, oavsett vad det är? Eller är det någon du inte litar på?
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (E) skrev 2025-12-17 22:36:40 följande:
    Jag har också suttit i skiten så att säga, hade en kompis som var kattvakt och jag var rätt nervös att det skulle komma något inkassokrav eller så, det kunde vara någon räkning jag vet att jag betalt för sent så brevet kanske hann gå ut iaf, det kunde vara något jag visste att jag inte hade kunnat betala, eller så kunde jag bara vara nervös i onödan men haft så mycket inkassokrav tidigare och var rädd att få det igen..... Man vet ju oftast vilka räkningar man brukar få men kanske inte alltid när också
    Exakt såhär känner jag, även om jag har koll på vad jag betalat så Är jag rädd att det Inte kommer komma någon påminnelse, men jag är väldigt osäker angående jul jag menar om PostNord inte delar ut varför skulle nattposten dela ut räkningar på röd dag? 
  • Anonym (Anonym)
    Yllop skrev 2025-12-18 10:04:24 följande:
    Det enklaste vore väl att kontakta Point Logistik och ta reda på om de delar ut post på julafton.
    Mailade dom och hon svarade att hon inte vet vilken post som delas ut till Julen. Vet inte om jag ska ringa Istället 
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (M) skrev 2025-12-18 10:07:13 följande:
    OK, men den som hyr din lägenhet sparar väl din post, oavsett vad det är? Eller är det någon du inte litar på?
    Jag vet inte folk kan vara din bästa vän men ändå hugga dig i ryggen. dimpar ett inkassokrav så är folk nyfikna from inkassokrav så kan det pratas om kronfogden bara för att spica upp samtalet..
  • Anonym (12345)
    Anonym (Anonym) skrev 2025-12-18 10:57:38 följande:
    Jag vet inte folk kan vara din bästa vän men ändå hugga dig i ryggen. dimpar ett inkassokrav så är folk nyfikna from inkassokrav så kan det pratas om kronfogden bara för att spica upp samtalet..
    Alla har väl betalat en räkning sent någon gång? Vad tänker du att de tillfälliga hyresgästerna ska göra? Prata om vilken hemsk människa du är som glömt EN räkning?
    Kanske om de betalar överpris för de två dygnen möjligtvis.. annars behöver du inte vara orolig.
  • Anonym (E)
    Anonym (Anonym) skrev 2025-12-18 10:47:14 följande:
    Exakt såhär känner jag, även om jag har koll på vad jag betalat så Är jag rädd att det Inte kommer komma någon påminnelse, men jag är väldigt osäker angående jul jag menar om PostNord inte delar ut varför skulle nattposten dela ut räkningar på röd dag? 
    Been there, känslan varje gång man får någon post öht, en klump i magen, det suger, men vet du vad, jag tror faktiskt att de flesta inte bryr sig, jag personligen hade bara tagit vad det var och lagt åt sidan utan att bry mig, jag har nyfikna vänner som säkerligen skulle kolla avsändaren, men jag tror inte de skulle bry sig om det inte skulle vara så att det dök upp 5-6 brev från kronofogden medan du var på lyxkryssning typ, fler än du tror har suttit i samma båt och även om det kommer från inkasso så kan det vara det lika gärna vara info om återkallelse, jag hade en ytlig kompis som definitivt hade pratat och jag har hört honom gjort det också, ringt och kollat vad folk har i skulder och skvallrat på fester, han hade inte så mycket att erbjuda om man säger så och iaf när jag var där så var det ingen som var intresserad av att diskutera vidare om andras ekonomi, är det en nära vän som det gäller hoppas jag att hen säger till om det finns något jag kan hjälpa med men annars lägger jag mig inte i vad andra gör, har en kompis som köper hämtmat flera dagar i veckan och klagar på att de aldrig har pengar, ja du, man kanske kan börja laga lite mat men det drabbar ju inte mig på något sätt så de kan göra som de vill
  • Anonym (M)
    Fast du vet väl om du har obetalda räkningar? 

Du verkar paranoid. Hur vågar du ens låta någon bo i din lägenhet, de kan ju förstöra din lägenhet, t om dina bästa vänner verkar ju inte vara några att lita på. 
  • Anonym (M)
    Får du posten direkt in i lägenheten? Vi har postfack, så ingen obehörig kommer in där. 
Svar på tråden Julafton? Helgdag?