• andersjohansson84

Får hyresvärd göra så?

Min fru hyr en lokal och bedriver en salong där. Idag kom hyresvärden in och sa att en mäklare ska komma klockan 14, (hon sa att hon inte är där då) och titta på lokalen. Hon sa att hon gillar inte att det springer okända folk in i hennes salong när hon inte är där. Han svarade tyket att det står i kontraktet att han får gå in hur han vill (typ). Jag har läst kontraktet och kan inte hitta något sånt.
    Hur som helst så kom mäklaren och hyresvärd in kl 14 (vi har kamera övervakning och det står tydligt på dörren). Men helt plötsligt klockan 16 så kom mäklaren igen tillsammans med typ 5-8 okända människor, då hade de visning av fastigheten. Hyresvärden ska tydligen sälja.
    De satt i frugans fåtöljer, tog godis ur en skål hon har som kunder får ta av..

När jag googlade så står det att det är hemfridsbrott om någon går in utan hyresgästens godkännande.

Någon som vet om de får göra så?
  • Svar på tråden Får hyresvärd göra så?
  • Anonym (Sanna)

Jag tror inte att det är hemfridsbrott om det inte är ett hem man går in i. Det är olika regler för bostäder och företagslokaler.

Men det känns tveksamt om det är okej att göra som de gjorde ändå. Att norpa godis är ju definitivt inte tillåtet.

• Anonym (Ja och nej)

Det är inte ett hem, därför är det inte hemfridsbrott. Däremot är det inbrott, rätt och slätt, då mäklaren gick in andra gången utan tillstånd från sambon. Förmodligen även när värden gick in första gången, genom att godkännandet i princip skedde under tvång/falska premisser, men det är lite mer osäkert.

Plockandet i godisskålen är så klart snatteri, men beloppet är ju formodligen för lågt för att en åklagare ska bry sig. Det kan ni isf anmäla för att markera.

Svar på tråden Får hyresvärd göra så?