• Anonym (Sigrid)

Benhinneinflammation eller blodpropp?

Gick omkring i mina tunga Dr Martin stövlar på jobbet i en hel vecka vilket gjorde så att jag fick så ont i högra skenbenet. Smärtan var olidlig, men tänkte att det bara var vanlig benhinneinflammation. Har nu gått i vanliga skor i en vecka och har nu även tre veckors ledigt och smärtan har gått ner markant men  är fortfarande väldigt svullet vid framsidan av underbenet, lite rött och gör ont när jag tar på stället. 

Nu har jag börjat nojja över att det kanske är en dvt/blodpropp istället? Är det nån här som haft blodpropp i underbenet? Hur kändes det/yttrade sig det? 

Jag har haft lite benhinneinflammation förut för många år sen då jag först började springa men kommer inte ihåg att det då gjorde så här fruktansvärt ont och då var det på båda skenbenen. Och jag bara fortsatte att träna igenom det tills det försvann av sig själv. 

• Svar på tråden Benhinneinflammation eller blodpropp?
  • Anonym (Tibalis Anterior)

Låter mer dom att du fått problem med främre skenbensmuskeln, tibalis anterior. Det är också den som man ofta har problem med när man tror att man har benhinneinflammation. 

Från Google:

Åtgärder

Vila: Det viktigaste är att minska belastningen. 
    Stretching & Stärkning: Stretcha framsidan av smalbenet och utför övningar för att stärka muskeln och förbättra teknik. 
    Stötdämpning: Använd stötdämpande skor för att minska belastningen. 
    Fysioterapi: En fysioterapeut kan hjälpa med teknikanalys och rehabiliteringsövningar. 
    Om smärtan är intensiv eller inte går över med vila, sök vård för att utesluta andra orsaker som stressfraktur eller cirkulationsproblem. 

sv.wikipedia.org/wiki/Tibialis_anterior

runnersworld.se/en-vanlig-men-ganska-okand-orsak-till-smarta-i-smalbenet/
  • Anonym (Better safe than sorry)

Jag har visserligen haft en blodpropp i benen men är inte mediciniskt utbildad och då bör man vara försiktig. 
    Symptomen du beskriver skulle kunna vara en blodpropp. 

Eftersom en blodpropp är oerhört allvarligt bör du av försiktighetsskäl kontakta vården, t.ex genom 1177 omedelbart!

• Anonym (Sigrid)

Tack för svar allihopa. Jag ska nog ta och boka tid hos min läkare ändå bara för att vara på säkra sidan. Jag vet att en blodpropp kan vara livsfarligt men jag hatar att gå till doktorn haha, fast får nog göra det ändå nu. Jag antar att de diagnostiserar med ultraljud? Och det är ju inget invasivt i alla fall. Hoppas på att det ändå bara är en överarbetad muskel, den där tibalis anterior. 

• Anonym (men suck)
    Anonym (Sigrid) skrev 2025-12-20 16:29:49 följande:

Tack för svar allihopa. Jag ska nog ta och boka tid hos min läkare ändå bara för att vara på säkra sidan. Jag vet att en blodpropp kan vara livsfarligt men jag hatar att gå till doktorn haha, fast får nog göra det ändå nu. Jag antar att de diagnostiserar med ultraljud? Och det är ju inget invasivt i alla fall. Hoppas på att det ändå bara är en överarbetad muskel, den där tibalis anterior. 

Om det är en dvt och en del av den lossnar och fastnar i lungan istället så ska du nog få se på invasivt!

Ring vården nu och sluta tramsa om du inte vill riskera ditt liv.

www.eliquispatient.se/blodpropp/din-sjukdom/
  • Anonym (Sigrid)
    Anonym (men suck) skrev 2025-12-20 18:22:53 följande:
    Om det är en dvt och en del av den lossnar och fastnar i lungan istället så ska du nog få se på invasivt!

Ring vården nu och sluta tramsa om du inte vill riskera ditt liv.

www.eliquispatient.se/blodpropp/din-sjukdom/
    Jaja, lugna ner dig, jag sa att jag ska. 
  • Anonym (Nej)
    Anonym (Sigrid) skrev 2025-12-20 19:58:56 följande:
    Jaja, lugna ner dig, jag sa att jag ska. 
    Nej, det sa du absolut inte - du sa att du skulle boka en tid till läkaren, vilket är långt ifrån samma sak som att ringa vården akut en lördagkväll. Men bra - då ringde du alltså ändå? Vad sa de?
Svar på tråden Benhinneinflammation eller blodpropp?