• Anonym (Villrådig man)

Vad ska jag svara?

Jag har dejtat en kvinna i några veckor. Vi har haft det väldigt mysigt. Sexet har vid flera olika tillfällen hållit på i flera timmar, vilket har varit möjligt eftersom jag tar en medicin (Sertralin) som gör att jag har svårt att komma.

Nu skriver hon att hon tror att hon är kär i mig och undrar vad jag tycker om henne. Jag tycker att hon är attraktiv men jag känner inga romantiska känslor på det sättet. Jag misstänker att om jag svarar på fel sätt så kommer hon att bli sårad. Jag vet också att att om jag ghostar henne så kommer hon att undra och grubbla och bli sårad i alla fall.

Vi har inte pratat något om vad vi känner för varandra när vi har träffats eftersom vi båda är blyga.

Vad ska jag svara? Tips mottages tacksamt.

• Svar på tråden Vad ska jag svara?
  • Anonym (m)

Svara att du tycker om henne, om du gör det. 

• Anonym (Kvinna)
    Anonym (Villrådig man) skrev 2025-12-22 12:59:57 följande:
    Vad ska jag svara?

Jag har dejtat en kvinna i några veckor. Vi har haft det väldigt mysigt. Sexet har vid flera olika tillfällen hållit på i flera timmar, vilket har varit möjligt eftersom jag tar en medicin (Sertralin) som gör att jag har svårt att komma.

Nu skriver hon att hon tror att hon är kär i mig och undrar vad jag tycker om henne. Jag tycker att hon är attraktiv men jag känner inga romantiska känslor på det sättet. Jag misstänker att om jag svarar på fel sätt så kommer hon att bli sårad. Jag vet också att att om jag ghostar henne så kommer hon att undra och grubbla och bli sårad i alla fall.

Vi har inte pratat något om vad vi känner för varandra när vi har träffats eftersom vi båda är blyga.

Vad ska jag svara? Tips mottages tacksamt.

Det är sårande att ha känslor som inte är besvarade, så sårad kommer hon att bli oavsett. Tycker att det är bäst att vara snäll men tydlig och ärlig. Säg att du uppskattar henne men att du tyvärr inte har samma känslor som hon.
  • Anonym (Villrådig man)
    Anonym (m) skrev 2025-12-22 13:02:48 följande:

Svara att du tycker om henne, om du gör det. 

Låter jättekonstigt att svara så när hon har skrivit att hon är kär i mig.

Vad betyder det?
  • Anonym (A)

Det bästa är att prata med henne när ni träffas, säga det du känner på ett lugnt och trevligt sätt.

• Meddelande borttaget
  • Anonym (Villrådig man)
    Anonym (Kvinna) skrev 2025-12-22 13:11:12 följande:
    Det är sårande att ha känslor som inte är besvarade, så sårad kommer hon att bli oavsett. Tycker att det är bäst att vara snäll men tydlig och ärlig. Säg att du uppskattar henne men att du tyvärr inte har samma känslor som hon.
    Om jag skriver att jag inte har samma känslor som hon så blir hon definitivt sårad. Det låter så hårt. Jag gillar inte att såra andra personer.

Ett alternativ är att låta henne fortsätta hoppas och så kanske jag börjar känna något för henne i framtiden. Det kanske är bättre? Då har hon hoppet kvar.

Känns som att jag kommer att såra henne onödigt mycket om jag är tydlig, men att hon bara kommer att grubbla om jag är otydlig.
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (Kvinna)
    Anonym (Villrådig man) skrev 2025-12-22 13:30:50 följande:
    Om jag skriver att jag inte har samma känslor som hon så blir hon definitivt sårad. Det låter så hårt. Jag gillar inte att såra andra personer.

Ett alternativ är att låta henne fortsätta hoppas och så kanske jag börjar känna något för henne i framtiden. Det kanske är bättre? Då har hon hoppet kvar.

Känns som att jag kommer att såra henne onödigt mycket om jag är tydlig, men att hon bara kommer att grubbla om jag är otydlig.
    Risk att du bara skjuter upp det och låter hennes känslor växa. Då kommer hon att bli ännu mer sårad sen. 
  • Anonym (m)
    Anonym (Villrådig man) skrev 2025-12-22 13:23:14 följande:
    Låter jättekonstigt att svara så när hon har skrivit att hon är kär i mig.

Vad betyder det?
    Vet du inte vad det betyder att tycka om någon?  Vet du om du tycker om henne eller inte? Vad tycker du om henne?

Man måste inte svara att man är kär, ni har inte träffats så länge, såna känslor kan ta tid att växa fram.
  • Anonym (Kvinna)
    Kanonen56 skrev 2025-12-22 13:29:36 följande:
    Svara inte på det där öht, för sånt tar man inte över telefonen.. Det gör man i person.. 

Vad du bör göra däremot när hon hör av sig om något så känslosamt är att styra upp för nästa dejt. 

Skriv "Vad sägs om att du kommer över hit i helgen så kan vi börja prata mer om det?"
    Tycker att det där låter taskigt. Jag hade tolkat en inbjudan till dejt som att känslorna var besvarade. Bättre att svara i text på samma sätt som hon valde att göra.
Svar på tråden Vad ska jag svara?