• waersta

Toner VS Bläckpatron

Vilket är bäst? Har hört att toner är billigare i längden, men så att en ny kostar över tusenlappen..
    Bläckpatroner är billigare men långsammare.

Hur ska jag göra? Jag har behov av att skriva ut en del här hemma, lite färg, mycket svart.

• Svar på tråden Toner VS Bläckpatron
  • Isfjord

Bläckstråleskrivare:
    +
    *Billiga att köpa.
    *Färgskrivare med fotokvalite är MYCKET billigare.

-
    *Dyrare utskrifter.
    *Torkar om de inte används på ett tag.
    *Inte arkivbeständigt.
    *Bläcket är vattenlösligt.
    *Bullrar.
    *Dyra patroner.

Laser (toner)
    +
    *Billigare per utskrift om man nöjer sig med svart.
    *Arkivbeständig.
    *Utskriften löses inte upp av vatten.
    *Tystare.
    *Torkar inte, du kan låta den stå ett år eller två och den fungerar.

-
    *Ska du ha färg blir det riktigt dyrt.
    *Patronerna räcker längre, men är en större kostnad på en gång när de väl ska bytas.
    *Trumbyte behövs inte så ofta, men när det behövs är det dyrt. På skrivare runt 1000-2000 tror jag inte att man byter trumman.

För båda gäller att patronerna som sitter i vid köp är mindre än de man köper löst. Många säger att det är billigare att köpa ny skrivare när patronerna är slut. Men i den nya, billiga skrivaren sitter det ofta patroner på 2-5ml. Den dyra patronen man köper löst innehåller ofta 10-50ml. Motsvarande gäller även lasertoner.

• Isfjord

Och vad du än köper. Titta mer på vad nya patroner kostar än vad själva skrivaren kostar. Du köper många fler nya patroner än du köper skrivare, så i längden blir det oftast billigare att köpa en dyrare skrivare med billiga patroner än tvärtom.

Köper du färg, se till att svart, mangenta, cyan och gul är i fyra separata patroner. Då behöver du bara byta den som är slut. Absolut minimum är en svart och en färg, köp ALDRIG med alt i ett-patron.

• waersta

Tack så mycket!

Tror jag står fast vid mitt val av skrivare med toner då!

• Isfjord

Ska du skriva ut busstidtabell, karta eller liknande kan du antingen laminera dem (ganska dyrt), lägga dem i en vanlig plastficka och tejpa igen öppningen eller spruta på fixativ. Det köper du i bok/pappers/konstnärs-butiker eller på tex Clas Ohlson. Används egentligen till kol, krita och blyertsteckningar så att de inte ska kladda. Jag brukar ibland dränka in utskrifterna så att de blir genomskinliga. När de sedan torkat blir de vita igen och klarar vatten riktigt bra.

Svar på tråden Toner VS Bläckpatron