• Anonym (panik)

Knuta i tarmen..

Hej.
    Jag har full panik och vet inte vad jag ska göra.. Gick till gyn i tisdags för jag har haft jätteont i magen som mensvärkar och huggningar i ändan. Jag så inget konstigt i det för jag har bakåtvänd livmoder så när jag ska ha min mens så svullnar det bakåt och blir tryck på ändtarmen. Men eftersom det inte ville ge sig så gick jag dit för att kolla. Han undersöker mig och säger att allt ser bra ut och under undersökningen så gjorde det jätte ont så han kollade med ultra och ja stoppade in ett finger i baken på mig. Då ser han en svullnad i tarmen och skickar mig vidare till kirurgen på akuten. Ja jag traskade dit och tänkte att det är väl inget. Blir inkallad och läkaren undersöker mig i bakan IGEN mådde skit av det. Sen efteråt så säger han så här.." du har en knuta i tarmen och det kan vara en tumör en ond eller en godartad kan även vara en infektion så jag sätter upp dig på undersökning av tarmen men du kan få vänta någon vecka" jag bara satt där VÄNTA vaddå VÄNTA va fasen jag vill väl veta det nu!!! Och fick gå hem.. Gick ut från akuten och tårarna bara sprutade jag fattade ingenting och 700 tankar flög runt. Ska jag dö?? Ja dessa tankar kom. Grät varje kväll i 3 dagar så tänkte jag jag ska ringa kirurgen och kolla när jag får tid dit. Pratade med en underbar sköterska och jag berättade vad läkaren sagt och hon blir rasande. Hon berättade att jag har en jätte liten knuta som är mjuk och att det kallades tumor. Tumor är en knuta som de inte vet vad det är utan kollar upp det för säkerhets skull. Visst det kan vara en tumör men hon trodde att det var en hemorojd som satt i tarmen. Jaqg är fortfarande orolig och vill att de ska kolla det nu men tyvärr har jag inte fått tid förrän den 12 april och jag går på nålar.. Har någon varit med om samma?? Knuta i tarmen?? Är livrädd har ju barn och den minsta är inte mer än 6 mån.. Snälla någon..
    Kramar

• Svar på tråden Knuta i tarmen..
  • Anonym (panik)

Får bara panik när man inget vet. Det är just väntan som är värst innan man fått svar på vad det är.

• Neko

Usch vad jobbigt, stackars dej!! Jag tror ändå att chansen för elakartad cancer är liten eftersom du fick symptomen så snabbt, vid cancer så har man ju oftast haft mindre symptom under ett längre tag som långsamt blivit värre.

• Anonym (panik)

Ja och de säger att knutan i regel är hård då om det är cancer men denna är jättemjuk. Har fortfarande inte fått min mens så mu hade det tagit 1 vecka och de tog test på gyn men det var negativt. Läkaren sa åt mig att ta ett nytt test idag och gissa vad ett svagt + är det nu..panik igen...

• Neko

Ojoj, hoppas verkligen att det inte är något som behöver fixas då eftersom du är gravid, kan ju bli lite komplicerat, men grattis till graviditeten! :) Det gör det dock ännu mer troligt att det är just en hemorojd eftersom det är väl vanligare vid graviditet?

Men jag förstår att du är orolig, jag har en obehaglig kliande upphöjning på ena bröstet som stör mej väldigt mycket. Den är röd också. Jag har varit hos läkare två gånger för den, en sade att den skulle försvinna efter en månad, men det gjorde den inte, andra gången stack de hål på den och sade att det var en infektion, men det kom inte ut något var, bara blod. Sedan blev den lite större och mer irriterad och inte alls bättre. Jag har haft den i snart ett år nu :/

Skulle helst bara vilja att de tog bort den, men vet inte hur det fungerar med bedövning när jag är gravid, eller hur de skulle ta bort den i så fall, det kommer säkert bli ett fult ärr och så på bröstet... är lite rädd för att det skulle vara något farligt också eftersom de inte verkar veta vad det är.

• Anonym (?)

Neko:

Men hur känner man av dom där smygande symtomerna om man har cancer i magen?
    Är det inte typ blod i avföringen?
    Låter som du vet. Har själv hemorojder, fast hat aldrig varit hos en läkare. Har utvändigt och har även invändigt. Som är invändigt är ju lite svårare och veta att det är såna exat. Men då jag har ont av dom så känns det som ett rivgärn och så kommer det blod. Rött och klart blod. Fast brukar bara ha ont av det i typ två-tre dagar sen verkar det som att det läker. Och oftast blir det så när jag äter mycket vitt bröd.

Fast jag känner ändå att jag vill gå och kolla dom invärtest. Fast jag inte av ont av dom mycket alls. Men nu är jag väldigt gasig. Vet ju inte om det är nåt?

• Neko

Jag tror att cancer i mag och tarm kan ge sig till känna genom att man går ner i vikt ganska rejält, blöder ur tarmen men i så fall mest troligt svart blod, inte rött, och så gör det kanske ont. Men det är bara min gissning, har läst lite tumörbiologi men är inte mycket utbildad inom det området. I de fall vi hade att göra med där mag/tarmcancer var involverat så hade i alla fall personen gått ner i vikt rejält som en del av symptombilden, men jag vet inte om det alltid är så.

Jag har inte haft hemorojder själv så jag vet inte hur det känns men jag föreställer mej att det är precis som du beskriver. Du kan ju gå och kolla upp det för att inte behöva vara orolig men jag tror inte att det är något farligt. Men det kan ju vara skönt att få det kollat av en läkare iaf.

• Anonym (?)

Tack så jätte mycket för ditt svar !!!!!
    Känner mig mycket lugnare!!!

• wamma

knutor i magen betyder inte = döden.

Min mormor hade inte ont i magen eller något, men sen vart hon förstoppad plösligt på semestrn. Så hon gick till doktorn, där visade det sig att hon hade en knuta/bula som kunde va canser. De plocka ut den och den var ofarlig (tumör heter det visst då). Den vägde 6KG!! Det hände för 20 år sen.

*kramar om*

• Anonym (rojden)

Jag har precis fått behandling för besvärliga hemorrojder efter graviditeten och sambon har magstrul och har gjort både gastroskopi och koloskopi-vi är rena experterna på nedre regionen snart. Han hade en utväxt en vit upp i tarmen som de tog bort, men läkaren sa att det är ungefär 1 gång på 1000 som en sådan utväxt är elakartad.

De flesta av oss har bara helt vanliga hemorrojder även om det kan göra ont som sjutton och plåga en till vansinne. Men därför ska man alltid gå och bli kollad om man blöder från tarmen-inte för att en hemorrojd är nåt farlig men för att den enda gången av tusen som det är nåt annat så vill du att det upptäcks i tid.

Dessutom sa min läkare att de kan snygga till en kirurgiskt om det blir för besvärligt med rester efter rojder och "fibrös vävnad" och "flikar" och allt vad det kan bli, men jag sa att i så fall kan jag lägga in mig på skönhetsbehandling efter barn nr två, så är det liksom klart sen...

• Anonym (panik)

Ja nu är jag förbannad...

fick riktigt ont i magen och började blöda. Jag tog det då som missfall men fasen vad ont det gjorde. det värkte i hela magen och högg i hela ändan så jag kunde inte röra mig. och det enda jag hade i huvudet var " ja knutan är nog något farligt" Gick så pass långt att min man ringde akuten för att höra. De trodde då att det var ett missfall som inte ville ut själv utan en ev skrapning. Men nu är det så att gynläkaren finns bara på det stora sjukhuset så vi fick åka 10 mil dit och ont hade jag. Kommer in och får träffa en kanon läkare. Har nog aldrig blivit undersökt så noga i 45 min kollade hon. Mätte äggledare, äggstockar och kollade hela livmodern ja riktigt noga. jag förklarade för henne vad gyn och den andra läkaren sagt och hon tyckte att det lät konstigt för det gör ondare när hon undersöker underlivet än i ändtarmen så hon tyckte att felet borde ju vara i underlivet. Hon kollade även i ändan. Hon kom in med ett rör som man kunde köra upp ca10 cm in i tarmen "vilket inte den andra läkaren gjorde utan bara kände med ett finger". det tyckte hon också att det lät konstigt att de inte kollade de. På de ca 7-10 cm hittade hon ingenting i tarmen. Allt satt vid livmodern. Hon gjorde ultra och såg att jag har en bakåtvänd livmoder och att den tryckte mot tarmen. Tog alla tester man bara kunde göra och vet ni vad felet var... INFLAMMATION i livmodern. Det var därför jag haft så j*kla ont. Funderar på att anmäla den j*vla läkaren. Fasen jag har ju trott att min sista stund var kommen...Jag bara bröt ut i tårar lipade som en gris av lycka. Jag ska ändå¨göra undersökningen i tarmen så jag kan vara 100% SÄKER...

• kristallen
    Oj då, förstår att du är förbannad!!!!!
    Men vad skönt att det "bara" var  en inflammation !
    Mamma till Kristoffer&Alexander
  • Anonym (panik)

Ja som ni kan se så har jag en glad gubbe nu. Var och gjorde undersökningen i dag med kamera och de hittade INGENTING jag blev helt överlycklig så jag började stor lipa inne hos läkaren. Lite pinsamt men vad då jag kunde inte hålla tillbaka tårarna. Visst själva undersökningen var ganska jobbig men det är nog lite för det är ju ett känsligt område likadant när man går till gyn tyvärr.. Så nu har de kollar i min rumpa för sista gången =) och jag kan känna mig lugn nu
    Kramar till er som stöttat mig..

Svar på tråden Knuta i tarmen..