• Anonym (undrar)

Hur är en kvinna med autism?

Man läser rätt ofta om män som har eller misstänks ha autism. Ofta handlar det om män som är fyrkantiga, inte kan se något från den andra partens, eller barnens, håll, som inte kan rucka på sina rutiner, som inte kan lyfta ett finger hemma utan att deras  kvinnor säger åt dem vad de ska göra,osv.

Men jag har hört att kvinnor med autism inte är likadana som män med autism, så hur är då kvinnor med autism? Och om de inte är likadana, hur kan de ha samma diagnos?

Jag är nyfiken, för jag fick syn på en tjej som skrivit ut i sin dejtingprofil att hon har autism. 

• Svar på tråden Hur är en kvinna med autism?
  • Anonym (.)

Du kan ju läsa upp om det på internet. 
    Finns mängder av information.
    Generellt, neuropsykiatrisk diagnos eller ej, så är män mer egoistiska än kvinnor.

• Em98

I generella ordalag är kvinnor bättre på att maskera autistiska drag och brukar diagnostiseras senare än män pga det.

• Anonym (Krille)

Ingen skillnad mellan kvinnor med och utan autism......

• Anonym (Autismkvinnor)

Kvinnor med autism har en tendens att inte vara fullt så stela och fyrkantiga/ rutinbundna som autistiska män ofta kan vara (obs att jag inte drar alla över en kam)., tvärtom kan de i en del fall vara rätt gränslösa, kanske dricker för mycket, är sexuellt utlevande m.m. Autism påverkar nog mäns och kvinnors hjärnor på lite olika sätt.

• Anonym (H)

Kvinnor generellt, oavsett om de är autistiska eller ej, är ofta uppfostrade (av föräldrar och samhället i stort) att ta ansvar för hem och barn. Så det är inte lika vanligt att de checkar ut, på det sätt som alldeles för många män gör.

Det är dock vanligt att autistiska personer är rigida och rutinbundna, vilket kan påverka förmågan att kompromissa kring hur hemmet ska skötas.

• Anonym (Queen of nerds)

Min erfarenhet av akademikerkvinnor med faktisk eller misstänkt autism är att de också har katalogkunskaper och specialområden (kan vara i yrket eller som hobby) där de dels har starka åsikter och dels vanligen är mycket kompetenta.
    Stöter man på en sådan person i jobbet är det bäst att inte utmana deras sakkunskap om man inte behöver, för det blir surt fort.

Dock kan de ibland snöa in sig i detaljer och förberedelser så mycket att en uppgift inte blir påbörjad på lång tid, och någon måste då hjälpa dem att se vad som är "good enough" och sätta stopp för nördandet. 

Sen kan de liksom motsvarande män vara okänsliga för om andra vill tala om andra saker socialt, de märker t.ex. inte när det blir tyst runt bordet eller någon försöker byta ämne.

De kan p.g.a. det ha svårt att få och behålla vänner, de talar inte gärna i telefon och de kan samtidigt vara kräsna med vilka vänner de tycker är värda att träffa. Ofta nöjer de sig med ganska få vänner, och ganska få träffar per år även med de personer som de själva säger sig uppskatta mycket.

• Anonym (Autist)

Eftersom autism år individuellt finns det gott om kvinnor som inte heller förmår sköta ett hem, inte kan förstå sina barns behov, inte sköter sin hygien, är gränslösa , hatar sex, är sexuellt gränslösa, stökiga,minns inte vad dom lovat men kan hela GoT utantill , komplicerad vad gäller mat, hinkar alkohol , kan inte sköta ett jobb , har ångestproblematik , mentalt som en 15-åring , lever på energidryck och godis,borstar inte tänder etc etc..   pick and choose liksom...

Likväl som det finns högpresterande duktiga flickor som är gränslösa åt andra hållet ... 

Så svaret på frågan är : Hur långt är ett snöre.....

• Anonym (Farbror Gul)

Min kvinna som jag levt med i 30 år är

- förvirrad och glömsk
    - sover bort halva livet
    - klarar bara jobba deltid
    - lagar mat 4-5 dagar i veckan men gör nästan inget annat hemma
    - förstör saker pga dålig kroppskontroll, dåligt fokus m.m
    - fastnar på saker som hon blir helt uppslukad av och som man ibland måste in och bryta 
    - försöker alltid hitta på saker för att det ska låta bättre
    - blir alltid ovän på arbetsplatsen pga att alla andra är idioter
    - klarar inte hålla kontakt med vänner och familj 
    - störig 
    - störigt gullig 
  • Anonym (Farbror Gul)
    Anonym (Autist) skrev 2025-12-28 10:38:28 följande:

Eftersom autism år individuellt finns det gott om kvinnor som inte heller förmår sköta ett hem, inte kan förstå sina barns behov, inte sköter sin hygien, är gränslösa , hatar sex, är sexuellt gränslösa, stökiga,minns inte vad dom lovat men kan hela GoT utantill , komplicerad vad gäller mat, hinkar alkohol , kan inte sköta ett jobb , har ångestproblematik , mentalt som en 15-åring , lever på energidryck och godis,borstar inte tänder etc etc..   pick and choose liksom...

Likväl som det finns högpresterande duktiga flickor som är gränslösa åt andra hållet ... 

Så svaret på frågan är : Hur långt är ett snöre.....

Ja där hade du lite fler exempel som gäller min kvinna också. Svårt med ADL, druckit i perioder, asexuell,kan inte argumentera som en vuxen... 
Svar på tråden Hur är en kvinna med autism?