Inlägg från: Olsdotter |Visa alla inlägg
  • Olsdotter

Hur fan går man vidare ?! 💔

Anonym (Anonym) skrev 2025-12-30 15:21:37 följande:
    Hur fan går man vidare ?! 💔

Hej! Vet inte hur jag ska börja inlägget men jag och en kille har varit av och på flera gånger i 10 år bara nu i år så har vi varit av och på minst 3 gånger.

Jag trodde i många år att han inte var min typ men jag har insett att han är den enda mannen jag vill ha.

Jag vet att han har haft det jobbigt med tidigare relationer och att han har blivit sårad och han verkar vara rädd för att satsa på oss och dejta på riktigt men jag har också blivit sårad tidigare och jag är också rädd. Nu har han backat igen och det gör så jävla ont för jag vet att han har känslor för mig fast han vågar inte riktigt erkänna det för sig själv för han är rädd för att bli sårad och han kanske är rädd för att han inte är tillräcklig för mig eller rädd att han sårar mig rädd att han känner för mycket. Men jag vill ju ha han som han är jag vill inte att han ändrar på sig för jag älskar honom. Det enda som är jobbigt är hans adhd att han är så impulsiv och att han flyr så fort jag försöker prata känslor. 
    Det är så jävla jobbigt när han plötsligt kommer tillbaka och är gullig och jag får hopp igen och sen flyr han när det blir för mycket och så kommer han tillbaka och så håller vi på såhär i evigheter jag vet inte hur länge jag klarar det här jag går sönder varje gångjag älskar honom men hur länge ska jag orka ibland känns det som att jag kan vänta hela livet på honom tills han äntligen slutar vara rädd och vågar satsa på oss men tänk om han aldrig blir redo då fast han har känslor för mig ?  Är det nån annan som varit med om samma sak  ? och hur har det gått för er ? Kan detta ha att göra med att vi är unga 

Han säger att han är för rädd för att ingå ett förhållande. Hans agerande är helt i linje med vad han har sagt. Tro honom!
  • Olsdotter

Det han uppvisar kallas för otrygg desorganiserad anknytning. Han kommer inte att förändras med mindre än att han själv bestämmer sig för att han vill och att det är värt det. Som det ser ut är han inte ens i närheten av en sådan insikt.

• Olsdotter
    Anonym (Anonym) skrev 2025-12-30 18:49:43 följande:
    Han verkar ibland vilja bättre sig och försöka ändra sitt beteende ibland känns det som att han förstår att han gör mig ledsen men just nu tror jag att han inte orkar för att han inte mår så bra själv.
    Nej, du blandar ihop att han önskar att han inte var som han är med att han skulle vilja jobba på förändring. Det är två helt olika saker.

Det är inte hans fel att han fått denna anknytning. Just därför att han vet att han sårar kvinnor vill han inte ha ett förhållande.
  • Olsdotter
    Anonym (Anonym) skrev 2025-12-30 18:46:43 följande:
    Jag har sagt ifrån en gång att om han drar så behövde han inte komma tillbaka och då blockade han mig och jag frågade i augusti när han kom tillbaka efter 3 månader vart han tog vägen förut han bara försvann det enda svaret jag fick var "jag vill träffa dig" , jag kanske är för snäll men jag vågar inte säga ifrån för jag orkar inte med bråk.

Ibland när jag har varit arg har jag haft lust att säga "du kan inte använda mig som en snuttefilt så fort du är ledsen och behöver tröst" och har haft lust att säga typ "men gå till henne då som du alltid gör du har ju aldrig brytt dig om mig iaf" men jag orkar inte med bråk som sagt.
    Anonym (Anonym) skrev 2025-12-30 18:48:13 följande:
    Ja men varför är han så rädd då ? Bara för att en kvinna har sårat honom förut betyder väl inte det att han måste straffa mig ?

Mönstret utvecklas i barndomen, sedan kan hans tidigare förhållande blivit hans kvitto och "ursäkt".

Han är rädd för att gå när han kommer nära, och såra dig, för att sedan inte kunna släppa dig när han inte har dig utan istället komma tillbaka. Vore ni ett par skulle det såra dig ännu värre än det nu gör.

Att erkänna det tror jag inte är aktuellt för honom, för när du verkligen inser hur det ligger till så... Går du. Och det är han också rädd för.

Mönstret kan vara väldigt förvirrande, både för den som har det och för den som blir utsatt för det.

Du kan INTE rädda honom. Bara dig själv.
  • Olsdotter
    Anonym (Anonym) skrev 2025-12-30 19:45:15 följande:
    Jaha ok.. han hade iaf delat ett klipp på story idag där dom sa typ "no one talks about how hard it is to rewire your mind to let good things happen especially after pain and trauma its not that you dont want peace it is that your body has been trained to expect the worst so when something good shows up your Instinct is to question it or push it away but remember survival mode isn't your identity its got you through but it doesn't have run the show know theres another version of you safe , soft ,steady and she deserves space to exist to , you dont have to earn peace you dont have to suffer to be worthy of good things, rest, joy and support arent rewards they are a part of a life you allowed you to live right now , receiving is a skill practice especially if you done everything alone , but the more you open just a little the more you see the blessings exist, good people exist and a softer life exist let it happen let yourself have it" vet inte riktigt vad han menade med den storyn jag vet inte om "she deserves spaces to exist to" att han menade mig då eller nån annan men om han nu menade mig så jag behöver inte space jag behöver bara tydlighet och att han slutar hålla på fram och tillbaka 
    Du försöker tyda det totalt otydliga. Det blir lätt så när man har med någon som är rädd för sina egna känslor att göra, då denne alltid är ytterst otydlig.

Men om vi nu ändå utgår ifrån att han faktiskt syftar på dig (eller alla kvinnor som har med honom att göra), så ligger det helt i linje med det du och jag skriver i tråden:
    Han varnar kvinnor för honom själv.
  • Olsdotter

Anknytningen fungerar så att närhet, vilken ger lugn och trygghet, utlöser en stressreaktion på lugnet. Flykt blir den vanliga responsen. Separationsångest kommer sedan, när den instinktiva rädslan lagt sig. Ofta slår då rädsla för att vara låst pga separationsångest också till, vilket ger flykt, vilket ger starkare ångest osv. Återvändandet sker under separationsångesten.

Det är synd om de här människorna, men de måste hjälpa sig själva för att kunna fungera i relationer. 

• Olsdotter
    Anonym (Anonym) skrev 2025-12-30 20:10:50 följande:
    Men lik förbannat så kontaktar han ju mig om och om igen , han verkar ha träffat nån tjej nyligen men det verkar vara varit sex och nån han var kk med i höstas tror jag ser verkade iaf inte som att dom var tillsammans så. Han sa till mig i höstas "jag är inte bra på kärlek" men då är han väl inte bra på kärlek med andra tjejer heller ?
    Nej, han är ju uppenbarligen inte bra på kärlek med andra heller.

Att dela sin känslomässiga uppmärksamhet mellan flera är ofta ett sätt att dels undvika att bli för involverad i en och komma för nära, dels ett sätt att undvika rädslan att bli övergiven då det alltid finns någon tillgänglig.
  • Olsdotter
    Anonym (Anonym) skrev 2025-12-30 20:35:01 följande:
    Men han har ju haft flera förhållanden tidigare men jag vet inte hur det har varit mellan dom , jag vet bara att han gjorde slut med en tjej efter några år för han inte var lycklig tydligen och sen träffade han en annan tjej senare samma år som han var tillsammans med i 1,5 år dom verkade lyckliga men jag tror hon gjorde slut och träffade en tjej och det kom nog som en chock för honom han verkade ha varit väldigt deppig och sårad efter det iaf så , vet att han var väldigt deprimerad för typ 2 år sen också och han verkar ha varit deppig nu ett tag och lagt upp stories om "bygga murar" "vara tuff och stark"
    Ja, det är inte vad jag kallar bra på kärlek. Jag håller med honom. Det betyder inte att han inte kan bli bra om han vill, men det är absolut ingen lätt resa. Det finns ju inte heller någonting som tyder på att han är beredd att göra jobbet?
  • Olsdotter
    Anonym (Anonym) skrev 2025-12-30 21:00:02 följande:
    Nä men jag stöttar honom om han väljer att försöka bli bättre.

Problemet är att han inte verkar förstå att jag inte vill såra honom eller försöka ändra på honom jag vill ju ha honom som han är alla dagar.

Den enda förklaringen jag fick förut var "det går inte så länge jag bor här" (vi bor flera timmar från varandra men är från samma stad) så han tar tyvärr den enkla bekväma vägen nu och träffar tjejer som bor närmare honom men det verkar som sagt bara vara sex iaf. 

Jag hoppas iaf att han en dag kommer ångra sig och tänka fan varför lät jag henne gå, hon var väldigt speciell.
    Säger han att han är rädd för att bli sårad och rädd för att du vill ändra på honom? Eller säger han att han är rädd för att såra dig? "Jag är inte bra på kärlek" indikerar i vilket fall det senare.

"Det går inte sålänge jag bor här" kan vara sant, men det betyder inte att det går om han bor närmre.

Han kommer att ångra sig när du på riktigt gått vidare, eftersom att han då kan sakna dig utan risken att ni ska bli ett par.

Lider med dig. Du sitter i en av de värsta tänkbara situationerna... Men när/om du på riktigt inser hans problem kommer du att förstå att han har rätt, tyvärr.

Som sagt: han kan jobba för förändring, men det är ingen lätt väg. Han måste själv tycka att det är värt det. 
  • Olsdotter
    Anonym (Anonym) skrev 2025-12-30 21:55:58 följande:
    Han sa tidigare i höstas när han började "dejta" en tjej som bodde närmare honom (dom verkade vara kk men jag vet inte)  han skrev : jag har börjat träffa en tjej så du vet jag vill vara ärlig 
    Jag: ok men det vi har betyder ingenting eller ? Senast i torsdags så kallade du mig bby och skickade hjärtan jag trodde du var intresserad men jag antar att jag hade fel 😢
    Han: inte dig det är fel på , jag är inte bra på kärlek förlåt om jag sårade dig jag vill vara ärlig och säga det som hänt. Jag: ok men det finns ju tåg ? Han : jag kan tyvärr inte ta mig till Uppsala det går inte så länge jag bor här.
    Jag : Nähe men kommer du flytta tillbaka nån gång då ? Han : inte på långt tag.

Ja jag vet inte jag hoppas han ångrar sig iaf men nu har han blockat mig . Mina hjärnspöken säger han var ändå för snygg för dig du är för tjock och ful och tråkig han bara låtsades vara intresserad. Ibland funderar jag på om han nånsin var intresserad av mig men jag antar att han såg/ser nåt hos mig eftersom han kontaktar mig gång på gång om han bara vill ligga eller om han inte har känslor för mig så skulle han ju kunna kontakta vilken tjej som helst men ändå kontaktar han just mig av alla kvinnor
    Om du helt slutar höra av dig samt är vänlig men på enbart kompisplan när han hör av sig om 6 veckor så kommer han att börja flirta med dig.

Jag läste en bra sak en gång:
    Du kommer att få så många vändor i samma spår du behöver för att lära dig.
Svar på tråden Hur fan går man vidare ?! 💔