• Anonym (Elsa G)

Jobbig styvförälder

Är en tjej på 19 år.

Har haft en jobbig uppväxt med familj i livet - mamma skiljde sig tidigt ifrån min biologiska pappa som misshandlade henne och mig. Efter några år senare hittade hon en ny man. Min styvpappa.
    Han och jag som barn bråkade mycket. Jag var envis och ville inte lyssna på honom när det kom till läggningsdags, spela högt musik, och äta godis. Min mamma vågade inte att sätta gränser för att inte göra mig upprörd.
    När jag hamnade i puberteten som elva-åring så var han snuskig mot mig, han kollade in mina bröst länge och flinade, en gång så gick han in i mitt rum när jag bytte kläder och stod kvar och stirrade med ett flin på ansiktet. Han ställde också snuskiga frågor som "Hade du målat en nakenpoträtt på din framtida pojkvän?" och "Hade du haft sex med din flickvän om du nu är bisexuell?".
    Flyttade ut till ett familjehem några år senare också.
    Idag när jag bor själv så försöker jag minska kontakten, men han vill komma närmre, han pratar om hur vi ska lösa relationen mellan oss och bli familj igen. Men jag vill inte. Det känns bara jobbigt. Han blev upprörd när han fick reda på att jag skulle möta mamma själv utan honom. Det känns som att han försöker guilt trippa mig när han skriver "Men tänk på din mamma? Hon blir ledsen om vi inte umgås som familj igen".
    Han skickade ett meddelande där han frågade om jag ser honom som min pappa och jag svarade att jag ser honom som någon bekant istället. Mamma sa till mig att han blev ledsen och besviken då.
    Gör jag rätt som vill minska kontakten? Jag ogillar honom. Punkt slut.
  • Svar på tråden Jobbig styvförälder
  • Aniiee

Har du berättat för din mamma vad han utsatte dig för som barn? Gör det, och att du inte vill ha kontakt med honom mer, men (om du vill) henne.

Du har ingen skyldighet att ha kontakt med honom alls. Du kan bara blocka honom. Hade jag varit du hade jag undersökt om det går att anmäla honom för sexuella trakasserier. Om inte annat så som markering.

Om din mamma blir ledsen så får hon bli det. Om hon sen väljer honom framför dig så vet du var du har henne. Om han hindrar henne från att träffa dig ensam, då behöver hon också hjälp.

Omae no mono wa watashi no mono, watashi no mono mo watashi no mono
  • Anonym (Elsa G)
    Aniiee skrev 2025-12-31 16:48:06 följande:

Har du berättat för din mamma vad han utsatte dig för som barn? Gör det, och att du inte vill ha kontakt med honom mer, men (om du vill) henne.

Du har ingen skyldighet att ha kontakt med honom alls. Du kan bara blocka honom. Hade jag varit du hade jag undersökt om det går att anmäla honom för sexuella trakasserier. Om inte annat så som markering.

Om din mamma blir ledsen så får hon bli det. Om hon sen väljer honom framför dig så vet du var du har henne. Om han hindrar henne från att träffa dig ensam, då behöver hon också hjälp.

Han tafsade aldrig på mig eller så. Han frågade bara olämpliga saker och stirrade in mig, och stirra gör han ju på nästan alla tjejer han får syn på Kräks

Är lite rädd för hur min mamma ska reagera om jag tar upp det. Hon kommer säkert att berätta till honom, kanske till och med bråka och han kommer att spamma en massa meddelanden till mig och försöka övertyga mig om att han vill mig väl och vill bara vara familj igen. Min mamma är sjukskriven och är rätt beroende av honom ekonomiskt. Hon har även haft en svår depression innan och kommer förmodligen må jättedåligt om han lämnar henne.

Tror det är bättre om jag låter det bara vara som det är, minska kontakten så att säga.

Men skönt att veta att jag är rättfärdigad. Att jag ska se honom som en pappa eller en del familjen är inget måste eller ett krav.
  • Anonym

Du blev sexuellt ofredad / ofredad som barn.
    Han är inte orolig och omtänksam om din mamma. Han tänker bara på sig själv. Han är orolig att det han gjorde ska komma fram om han inte får vara med och kan kontrollera att du inte berättar.

• Anonym (d)
    Anonym skrev 2025-12-31 20:23:55 följande:

Du blev sexuellt ofredad / ofredad som barn.
    Han är inte orolig och omtänksam om din mamma. Han tänker bara på sig själv. Han är orolig att det han gjorde ska komma fram om han inte får vara med och kan kontrollera att du inte berättar.

Det tror jag med att han är.
  • Suie

Rent spontant så är inte detta ok någonstans. Du genomgår sexuella anspelningar via en utomstående vuxen man (anspelningar är när någon pratar som du skriver). På fullaste allvar tycker jag att du ska ta ett steg bakåt. Om din mamma har tagit avstånd för att hon inte riktigt greppar det hela (med tanke på vad ni gått igenom). Sök hjälp a s a p.

• Anonym (Mi)

Du måste absolut inte ha med honom att göra mer ❤️ du ska inte ha med honom att göra. Din mamma förstår inte varför du försöker öka avståndet mellan er men du har otroligt goda skäl. Jag skulle också försökt berätta för mamman. Jag är själv mamma till en 18-åring och jag hade väldigt gärna velat veta. Sedan är det inte säkert att han inte kommer manipulera henne till att inte ta det du upplevt på allvar, men jag hoppas ändå hon kommer lyssna på dig.

Jag har liknande upplevelser med min pappa. Inget hände men han var väldigt gränslös och sa vissa väldigt konstiga saker som gjorde mig obekväm i många år. När jag som vuxen konfronterade honom tog han det inte bra. Men du har ingen anledning att ge honom någon chans om du inte var trygg med honom när du växte upp eftersom han inte ens är din pappa, och du har inte valt honom som din pappa. Du behöver absolut inte gilla honom eller ha med honom att göra mer för att din mamma gör det. Stort lycka till ❤️

• Anonym (Mi)

PS

Att han blir ?ledsen? har ingen betydelse - han är en vuxen man. Han får tåla det. Om det nu är fallet, troligtvis är det en del av hans manipulation mot din mamma. Den som är viktig i det här är du.

Svar på tråden Jobbig styvförälder