• annhan

Vänja bebisen vid att sova i sin vagga.. tips tack!

Jag skulle vilja ha lite tips på hur man på bästa sätt kan vänja sin 1-månaders bebis vid att sova i sin vagga. Min son sover nu bredvid mig i vår dubbelsäng, men jag sover inte alls särskilt bra pga detta. Både jag & min man skulle föredra att han sov i vaggan intill vår säng istället, men det funkar inte så bra. Lägger vi honom där då han somnat så dröjer det bara nån minut tills han är klarvaken, och skriker tills vi tar upp honom. Det funkar inte heller att lägga honom där då han är vaken, men väldigt trött - och sedan vagga honom till sömns..
    Är det för tidigt att vänja honom vid vaggan?

• Svar på tråden Vänja bebisen vid att sova i sin vagga.. tips tack!
  • Pallas

Jag tycker det är lite tidigt. För mig har det tagit ungefär två månader att vänja mig vid att ha barn i sängen. En annan sak som jag tycker är viktig är att ha tillräckligt stor säng om man ska sova tillsammans, annars sover man i regel inte bra.

Du kan prova att linda honom hårt i en tunn filt och söva honom i famnen och sedan lägga ned honom. Ta en kvadratisk babyfilt och lägg den på diagonalen. Vik ned översta hörnet och lägg bebisen med huvudet på det. Lägg barnets arm ned efter sidan eller lite böjd över magen och vik sedan det vänstra hörnet över kroppen så att armen kläms fast. Stopp fast hörnet under barnet på andra sidan. Vik sedan upp nedersta hörnet och ta sedan det högra, då du gör likadant med den armen som med den första. Nu har du inte liten taco

• anna68

Det är inte för tidigt att vänja bebisen att sova själv. Min bebis har sovit i egen säng sen hon var 2 veckor...sen dess sover vi båda riktigt gott om nätterna.

• Åsa78

Nu har vi inte haft vagga utan enbart spjälsäng.

Våran dotter fick de första 2 månaderna sova i sin mjuklift. Hon tyckte nog att spjälsängen var förstor. Men med mjukliften stående i spjälsängen så sov hon kanonbra.

Lycka till!!

• Lisboa

Jag ville oxå att vår dotter skulle sova i sin korg vid den åldern så att jag kunde få sova lite bättre. Hon var precis som din bebbe, skrek när vi la ner henne.

Vi prövade att lägga en elektrisk värmedyna i korgen innan så att den var varm och go plus att hon var nyammad och då gick det, men jag fick ta upp henne flera gånger per natt i början för att amma. Det var ändå bättre än att ha henne i sängen hela tiden och allt eftersom blev det färre gånger per natt. Hon har aldrig sen haft svårt att somna själv på natten, även sen när vi bytte till spjälsäng.

• Anna och Per

Jag har min dotter i ett babynest i vaggan, där ligger hon så ombonat. Om hon är orolig brukar vi lyfta över nestet till vår säng så somnar hon ofta om. Men för det mesta sover hon i sin vagga hela natten och har gjort det sedan vi kom hem från BB.
    Hoppas det går bra för Er!!

• Knoddas

Jag tror inte det är för tidigt att vänja honom vid vaggan. Vet inte om jag har några supertips men som någon annan skrev här så kan det vara bra att värma upp sängen lite innan du lägger ner honom. Och se till att du har något, typ en filt eller så, som luktar dig och/eller din man.

Jag tror också det kan vara bra att försöka lägga ner honom lite då och då i vaggan fast han inte är trött, kanske med någon leksak om han gillar det. Så att han på något sätt börjar gilla sin vagga. Min son flyttades över till egen säng på nätterna när han var 2 månader men innan dess hade han sovit där på dagarna ibland. Och han älskar sin säng.

Det går säkert bra för er!

• Annan

Se till så att han inte ligger för långt ner i vaggan, alltså att det blir mörkt och instängt, vår vagga är massiva sidor och vi har höjt upp botten med frigolit under madrassen. Tidigare var det ingen som trivdes i den (gammal 70-tals vagga) men nu trivs de flesta. I början hade vi rullat ihop en filt och hade brevid dottern så att det blev lite trängre och det blir mysigare. Vår dotter sov i vaggan från nyfödd och det funkade bra! Lycka till!

Svar på tråden Vänja bebisen vid att sova i sin vagga.. tips tack!