Anonym (B) skrev 2026-01-03 23:54:00 följande:
Vården, psykiatrin
Jag tillhör psykiatrin öppenvårdsmottagning.
Jag skrev till min läkare där som jag träffar ca en gång per år. Jag skrev via 1177 att jag har blivit diagnostiserad med en ögonsjukdom och bad om en annan medicin då den jag äter påverkar tårproduktionen och förvärrar tillståndet.
Assistenten skrev att de ska ta upp detta på medicinronden.
Sedan läste jag i journalanteckning att läkaren skrivit att ingen annan medicin kommer skrivas ut.
Jag fick inget meddelande, ingen kontaktade mig. Inget svar alls.
Får mig att känna mig så meningslös och värdelös. Att de inte ens kan kontakta mig och ge besked. Alla vet ju inte ens att man kan läsa anteckningar i journalen liksom. Jag hade gärna fått en motivering eller åtminstone ett meddelande.
De bara bockar av ärendet utan att tänka på patienten bakom.
Jättenonchalant!
Men man ska försöka att inte ta åt sig. Jag hade besvär med magen som pågick i drygt en månad, fick springa på toaletten hela tiden och gick ner 1,5 storlek i kläder under den tiden. Var mycket oroad.
Men jag fick inget besked om vad det var, trots att vårdcentralen hade tagit prover. Antog då att det inte var något farligt, men så här efteråt tänker jag att i värsta fall hade det ju kunnat vara det, men att de hade glömt bort ärendet! Sådant händer faktiskt. Så jag ångrar att jag inte hörde av mig till dem.
Fick sedan, mycket senare, fråga en annan läkare vad det var, när jag var där i ett annat ärende.
En gång glömde de att skicka iväg en remiss som läkaren hade sagt att hon skulle skicka. Hon hade varit sjuk och glömt det.
En annan gång hade jag ett väldigt lågt värde på ett ämne som ska ge motståndskraft mot sjukdomar. Men jag fick själv se till att få en uppföljning för att kolla att det var en tillfällig nedgång. Det hade kunnat vara en allvarlig sjukdom den gången.
Nej, som patient får man vara sin egen "krigare" många gånger. Får se till att själv ta reda på saker och ha överblick över vilken vård man får.
Så ligg på och ring eller kontakta mottagningen! Mät inte ditt egenvärde efter att du inte fick besked! Att ta dig själv på allvar och kräva ett besked stärker din självkänsla!