• Anonym (AA)

Rädd för orgasm?

Jag misstänker att min fru är rädd för att få orgasm. Tror inte hon skulle erkänna det om jag frågade. Vet inte om det är för att hon är rädd för att tappa kontrollen eller om hon inte gillar sig själv när hon kommer, typ att hon inte vill omedvetet skrika eller stöna för högt. Är det någon annan som känner igen sig? Själv vill jag fördröja min orgasm i det längsta, så på så vis försöker även jag undvika orgasmen i det längsta, men jag vill ju komma i slutänden. Känner ni igen er?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Rädd för orgasm?
  • Anonym (RJ)

Ja du RJ, är du gift nu också? Som vanligt när du startar trådar har alternativen inget med trådstarten att göra, ingenting är relaterat till varför "din fru" skulle vara rädd att få orgasm. Trevlig helg på dig.

• Anonym (AA)
    Anonym (RJ) skrev 2026-01-09 17:52:57 följande:

Ja du RJ, är du gift nu också? Som vanligt när du startar trådar har alternativen inget med trådstarten att göra, ingenting är relaterat till varför "din fru" skulle vara rädd att få orgasm. Trevlig helg på dig.

Refererar du till dig själv? Tänker att min fru nog skulle rösta på Kvinna Inte komma alls. Frågeställningen kanske inte var den bästa, men jag ville se om det var vanligt bland oss att undvika orgasm, både bland kvinnor och män.
  • Anonym

Det har hänt att när jag tröttnat på ett förhållande, helt eller delvis eller att det bara är för mycket tjafs, inte vill ge det av mig själv till honom. Att ge honom tillfredsställelsen att se mig njuta av honom när förhållandet är skakigt.
    Att ge en avsugning eller ha samlag, absolut. Men att komma känns för intimt då när det finns annat som skaver.
    Kanske något sånt ligger bakom frugans "rädsla" för orgasm?

• Anonym (AA)
    Anonym skrev 2026-01-26 08:34:56 följande:

Det har hänt att när jag tröttnat på ett förhållande, helt eller delvis eller att det bara är för mycket tjafs, inte vill ge det av mig själv till honom. Att ge honom tillfredsställelsen att se mig njuta av honom när förhållandet är skakigt.
    Att ge en avsugning eller ha samlag, absolut. Men att komma känns för intimt då när det finns annat som skaver.
    Kanske något sånt ligger bakom frugans "rädsla" för orgasm?

Fan va segt om du har rätt. Tack för ditt inlägg!
  • Anonym
    Anonym (AA) skrev 2026-01-26 22:58:15 följande:
    Fan va segt om du har rätt. Tack för ditt inlägg!
    Bara för att det har varit så för mig så betyder det inte att det behöver vara så i ditt fall.
    Det bästa är att du tar ett seriöst snack med din fru.
    Har ni något som skaver för tillfället?
  • Anonym (B)

Här antas det att alla kan komma.. Jag skulle gärna komma om jag kunde.

• Anonym
    Anonym (B) skrev 2026-01-27 10:37:17 följande:

Här antas det att alla kan komma.. Jag skulle gärna komma om jag kunde.

De flesta kan faktiskt komma, det är lite som att anta att alla går på toaletten, även fast det finns få med stomi.
    Om det inte finns något fysiskt hinder som förlamning helt eller delvis eller att man gjort ett misslyckat könsbyte utomlands som lett till nervändringar förstås. Annars är det inte omöjligt precis som att det inte är omöjligt att böja på armbågen om den är frisk. 
    Även asexuella har förmågan att komma, fast gissar att det känns lite som att äta utan aptit.

Vissa får mentala spärrar om de i hela sin barndom fått höra att onani är fult och att man kommer till helvetet om man gör det till exempel. Då kan det leda till psykologisk betingning (tror jag det heter), där hjärnan associerar onani med fruktansvärda saker ofrivilligt. Även fast man mentalt vet att barndomens elaka skrämselförsök inte stämmer. 

Har du provat med vibrator om du är kvinna eller liknande hjälpmedel för man om du är det?
    Gå till en sexolog för att få hjälp att släppa spärrar om det är anledningen?
    Gå och få professionell massage för att släppa på spänningar kan säkert hjälpa. Samt förstås att lära känna sin egen kropp. Gå långsamt fram för att se vad som känns bra på sig själv. Sluta när det inte känns bra. Fast känns det bra på kroppen men inte i hjärnan så försök komma över det. Fortsätt med det som känns bra.

Nu har jag skrivit väldigt allmänt så är inte säkert att något av det stämmer in på dig eller att du ens känner igen dig lite. Ta bara åt dig av det du tycker är rimligt.
  • Anonym (B)
    Anonym skrev 2026-01-28 00:10:40 följande:
    De flesta kan faktiskt komma, det är lite som att anta att alla går på toaletten, även fast det finns få med stomi.
    Om det inte finns något fysiskt hinder som förlamning helt eller delvis eller att man gjort ett misslyckat könsbyte utomlands som lett till nervändringar förstås. Annars är det inte omöjligt precis som att det inte är omöjligt att böja på armbågen om den är frisk. 
    Även asexuella har förmågan att komma, fast gissar att det känns lite som att äta utan aptit.

Vissa får mentala spärrar om de i hela sin barndom fått höra att onani är fult och att man kommer till helvetet om man gör det till exempel. Då kan det leda till psykologisk betingning (tror jag det heter), där hjärnan associerar onani med fruktansvärda saker ofrivilligt. Även fast man mentalt vet att barndomens elaka skrämselförsök inte stämmer. 

Har du provat med vibrator om du är kvinna eller liknande hjälpmedel för man om du är det?
    Gå till en sexolog för att få hjälp att släppa spärrar om det är anledningen?
    Gå och få professionell massage för att släppa på spänningar kan säkert hjälpa. Samt förstås att lära känna sin egen kropp. Gå långsamt fram för att se vad som känns bra på sig själv. Sluta när det inte känns bra. Fast känns det bra på kroppen men inte i hjärnan så försök komma över det. Fortsätt med det som känns bra.

Nu har jag skrivit väldigt allmänt så är inte säkert att något av det stämmer in på dig eller att du ens känner igen dig lite. Ta bara åt dig av det du tycker är rimligt.
    Jag kan komma, men inte i samma rum som en annan person, och inte utan ansträngning.

Ja, jag har testat vibrator.
    Ja, jag har gått till sexolog.
    Ja, jag har testat allt möjligt.
    Jag har fått yonimassage och tydligen varit den enda kvinnan som inte kommit av det.

Sen säger du att 'de flesta' kan komma. Det betyder ju alltså att det finns vissa som INTE kan det.
  • Anonym
    Anonym (B) skrev 2026-01-29 09:53:49 följande:
    Jag kan komma, men inte i samma rum som en annan person, och inte utan ansträngning.

Ja, jag har testat vibrator.
    Ja, jag har gått till sexolog.
    Ja, jag har testat allt möjligt.
    Jag har fått yonimassage och tydligen varit den enda kvinnan som inte kommit av det.

Sen säger du att 'de flesta' kan komma. Det betyder ju alltså att det finns vissa som INTE kan det.
    Då har du ändå förmågan att komma. Även om jag förstår att det blir en avvägning hur mycket man orkar kämpa för det.
    Vad har de du sökt hjälp hos haft för idéer om varför det är så svårt för dig? Kan tänka mig att du fått många olika svar eller att vissa även stått svarslösa? 
  • Anonym (B)
    Anonym skrev 2026-01-30 00:33:00 följande:
    Då har du ändå förmågan att komma. Även om jag förstår att det blir en avvägning hur mycket man orkar kämpa för det.
    Vad har de du sökt hjälp hos haft för idéer om varför det är så svårt för dig? Kan tänka mig att du fått många olika svar eller att vissa även stått svarslösa? 
    Jag hade jobbiga upplevelser i tonåren som format mig, och de har säkert nåt med det här att göra också (insåg jag för nåt år sen). Men även före de jobbiga upplevelserna var jag anorgasmisk, inte som andra som redan som barn eller tonåringar fick orgasm på olika sätt.

Det känns fortfarande (jag är 50) overkligt att de flesta andra ser orgasm som nåt helt naturligt och vardagligt. Men vi är ju olika på olika sätt, allihop.
  • Anonym (Rosa rummet)
    Anonym (AA) skrev 2026-01-10 12:26:05 följande:
    Refererar du till dig själv? Tänker att min fru nog skulle rösta på Kvinna Inte komma alls. Frågeställningen kanske inte var den bästa, men jag ville se om det var vanligt bland oss att undvika orgasm, både bland kvinnor och män.
    Jag kommer alltid vid sex (eftersom jag oftast assisterar själv med att trycka på knappen) om jag inte har typ 39 graders feber och får avbryta mitt i.

Jag vill varken komma sent eller tidigt alltid. Jag vill komma när det finns förutsättningar för det, och kan komma 1-3 gånger beroende på vad mannen gör och hur ny relationen är. Ibland går det fort, ibland kan det vara kul att vänta/ bli teasad.

Dina svarsalternativ verkar mer utgå från mannens perspektiv där det roliga är slut efter en orgasm, om han inte är ung och kan ladda om fort.
  • Anonym (AA)
    Anonym (Rosa rummet) skrev 2026-01-30 17:24:50 följande:
    Jag kommer alltid vid sex (eftersom jag oftast assisterar själv med att trycka på knappen) om jag inte har typ 39 graders feber och får avbryta mitt i.

Jag vill varken komma sent eller tidigt alltid. Jag vill komma när det finns förutsättningar för det, och kan komma 1-3 gånger beroende på vad mannen gör och hur ny relationen är. Ibland går det fort, ibland kan det vara kul att vänta/ bli teasad.

Dina svarsalternativ verkar mer utgå från mannens perspektiv där det roliga är slut efter en orgasm, om han inte är ung och kan ladda om fort.
    Underbart att du har en orgasmknapp! Den e man ju sjukt avis på. Jag kan bara svara för mig själv och jag kan bara komma en gång pga att ollonet ömmar av friktionen, på ollonet som svider och blöder från hudsprickor efter
    samlag. Utöver det så brukar pungen verka, om min partner landat allt för ofta på kulorna. Men det brukar vara värst dagen efter. Gällande svarsalternativen så är de anpassade efter frågan i rubriken, om vi kan vara rädda för att komma. Det är trots allt tre som svarat att de inte vill komma. Såg det som omöjligt att försöka täcka alla tänkbara scenarion, så jag kortade ner det till kategorierna kort, länge och aldrig. Hade det känts bättre om alternativet Jag vill inte få orgasm men kommer ändå 3ggr vid samlag? Då hade listan med alternativ blivit oändlig. Jag är ändå tacksam för ditt svar!
  • Anonym
    Anonym (B) skrev 2026-01-30 14:20:01 följande:
    Jag hade jobbiga upplevelser i tonåren som format mig, och de har säkert nåt med det här att göra också (insåg jag för nåt år sen). Men även före de jobbiga upplevelserna var jag anorgasmisk, inte som andra som redan som barn eller tonåringar fick orgasm på olika sätt.

Det känns fortfarande (jag är 50) overkligt att de flesta andra ser orgasm som nåt helt naturligt och vardagligt. Men vi är ju olika på olika sätt, allihop.
    Jag beklagar verkligen att du råkat ut för jobbiga upplevelser{#emotions_dlg.flower}, oavsett sexuella eller ej.
    Tror absolut att det kan påverka väldigt mycket. På alla möjliga olika sätt, som förmåga att komma. Speciellt som du inte hade det lätt att komma innan det heller.

Du är inte ensam, jag blev våldtagen när jag var tonåring. Berättade aldrig för någon då. Först långt, långt senare, 15-20 år, kunde jag erkänna för mig själv att det hade gjort skada och kanske bidragit till andra negativa spår. Det satt verkligen långt inne.
    Tror att det är ett vanligt skydd att förminska det man varit med om. Eller att man inte vill berätta. För så länge bara man själv vet så kan man låtsas att det inte hänt, vet jag att jag tänkte.
    Ja, vi är verkligen olika med olika förmågor och begränsningar. Jag kanske skulle sluta uttala mig om att det är så möjligt för alla att komma?
  • Anonym (Beata)

Jag har kommit 2 gånger under min sexuella tid. Så under typ 10 år har jag komlit 2 gånger, då med min man. Men jag HATAR att känna känslan innan man kommer, att känna som man ska kissa på sig, hatar det med passion. Däeför jag inte kommer så ofta, för han får alltid sluta föe jag börjar nästan gråta istället.

• Anonym (AA)
    Anonym (Beata) skrev 2026-02-01 01:00:17 följande:

Jag har kommit 2 gånger under min sexuella tid. Så under typ 10 år har jag komlit 2 gånger, då med min man. Men jag HATAR att känna känslan innan man kommer, att känna som man ska kissa på sig, hatar det med passion. Däeför jag inte kommer så ofta, för han får alltid sluta föe jag börjar nästan gråta istället.

Det låter ju skitjobbigt. Känner du samma sak om du onanerar? Hoppas du kan bli av med den känslan!
  • Anonym (Beata)
    Anonym (AA) skrev 2026-02-01 10:27:36 följande:
    Det låter ju skitjobbigt. Känner du samma sak om du onanerar? Hoppas du kan bli av med den känslan!
    Jag onanerar aldrig, använder aldrig sexleksaker heller. Min man tycker jag är knäpp men jag blir typ avtänd. Han kan onanera på mig, har varit nära att komma några gånger nu senaste tiden för försöker verkligen slappna av, men blir för mycket så får panik. Får träna mer 🤣
Svar på tråden Rädd för orgasm?