• Anonym (Förvirrad)

Ej blockad längre?

Sitter här lite förvirrad en måndagsmorgon. Mitt ex och jag gjorde slut för tio år sedan och det var inget vänskapligt uppbrott så vi har inte haft någon kontakt på dessa år och han blockade mig på Facebook direkt vi hade gjort slut. 

Ska väl inte neka till att någon gång om året sen dess har jag gjort någon sökning på Facebook på honom men inte fått upp honom så har ju fortsatt varit blockad. Nu kom han helt plötsligt upp som ett vänförslag och jag ser hans profil igen. Hävs en blockning efter visst antal år eller har han helt plötsligt efter ett decennium avblockerat mig?

• Svar på tråden Ej blockad längre?
  • Anonym (X)

Han kanske glömt inlogg och gjort ny profil och då inte aktivt blockat dig igen.
    Försök gå vidare.

• Anonym (Förvirrad)
    Anonym (X) skrev 2026-01-12 07:57:11 följande:

Han kanske glömt inlogg och gjort ny profil och då inte aktivt blockat dig igen.
    Försök gå vidare.

Nej det är alltså exakt samma profil han hade då, samma profilbild till och med. ;)

Ja ja har verkligen gått vidare, blev mest bara så paff när han kom som vänförslag.
  • Anonym (?)

Vissa saker ska man inte lägga energi på

• Anonym (Förvirrad)
    Anonym (?) skrev 2026-01-12 08:06:58 följande:

Vissa saker ska man inte lägga energi på

Jag blev bara nyfiken, är det så konstigt? Och jag tar inte nämnvärt mycket av min energi att starta en tråd och ställa en fråga här.
  • Nordinni

Helt ärligt så förstår jag inte varför du är nyfiken efter 10 år. Det behöver inte betyda något alls. Om du har gått vidare så ska du inte fundera mer på det här. 

• Anonym (?)
    Anonym (Förvirrad) skrev 2026-01-12 08:09:22 följande:
    Jag blev bara nyfiken, är det så konstigt? Och jag tar inte nämnvärt mycket av min energi att starta en tråd och ställa en fråga här.
    Han kanske tryckte fel
    Han har blivit singel och vill ragga på dig
    Hans nuvarande är tråkig och han trålar bland alla gamla ligg för en sidekick
    Han har blivit religiös, insett sina synder och söker din förlåtels
  • Ikaros12

Jag har blockat en kvinna en gång, som jag senare tog bort blockeringen från. Jag blockerade henne för att det fanns för mycket känslor, samtidigt som jag visste att vi inte kunde ha en relation. Jag var tvungen för att blockera för att gå vidare. Efter några år tog jag bort den. Inte för att jag ville ha relation med henne igen, men för att på något sätt markera att jag inte tyckte illa om henne och har gått vidare i livet. Jag varken vill eller ville att hon inte skulle känna sig omtyckt. Jag blockerade för min skull. Jag tror att jag öppnade upp för att visa att hon kan ta kontakt med mig nu och att jag kan prata om saker om hon vill. Vi pratade dock en hel del innan jag blockerade, men det var väldigt jobbigt. Ärligt talat så tog jag bort den lite som en impuls. Det är därför jag inte helt säkert vet varför. Vad jag vet är att jag aldrig skulle starta en ny relation med henne. Inte ens som vän, även om hon är trevlig.

• Anonym (Förvirrad)

Ok tack för svar, tror det tolkades mer in i min fråga än vad jag tänkte. Jag blev bara genuint förvånad och kanske skulle ha utelämnat att det handlade om ett ex och istället fokuserat på det rent praktiska. Hävs blockeringar av sig själv efter antal år? För jag har själv en del personer på blocklistan som jag inte vill helt plötsligt ska kunna se min sida igen.

• Anonym (X)

För min del är det ett avvikande beteende att regelbundet kolla om man fortfarande är blockad av ett ex som det tog slut med för tio år sen. 

Jag tycker du ska fundera på ditt beteende där istället för hans.

• Fjäril kär
    Anonym (Förvirrad) skrev 2026-01-12 08:26:18 följande:

Ok tack för svar, tror det tolkades mer in i min fråga än vad jag tänkte. Jag blev bara genuint förvånad och kanske skulle ha utelämnat att det handlade om ett ex och istället fokuserat på det rent praktiska. Hävs blockeringar av sig själv efter antal år? För jag har själv en del personer på blocklistan som jag inte vill helt plötsligt ska kunna se min sida igen.

Nej ,blockning hävs inte automatiskt.  Det måste man själv göra. 

Han har av olika skäl gått igenom sin lista på blockade människor och ångrat några av dom , bland annat dig. 

Det behöver inte betyda ett skit, bara att man gått vidare.   Han hoppas förmodligen att du gjort samma. 
  • Ikaros12
    Anonym (X) skrev 2026-01-12 08:34:54 följande:

För min del är det ett avvikande beteende att regelbundet kolla om man fortfarande är blockad av ett ex som det tog slut med för tio år sen. 

Jag tycker du ska fundera på ditt beteende där istället för hans.

Det tycker inte jag. Jag är väldigt nyfiken som person och kollar då och då upp personer som varit viktiga för mig i livet på olika sätt. Jag vill absolut inte ha kontakt med dem igen, men kan plötsligt bli lite nyfiken på vad någon gör i livet. Här om dagen började jag till exempel tänka på en gammal dagiskompis och kollade upp honom. Tycker det är lite roligt och agerar aldrig på det mer än det jag ser när jag söker på namnet. För mig är det ett litet plus med internet att man faktiskt kan det.  
  • Ikaros12
    Anonym (Förvirrad) skrev 2026-01-12 08:26:18 följande:

Jag tror att man aktivt måste avblocka en person. 
Svar på tråden Ej blockad längre?