• Anonym (Buss)

Begränsade tider?

I min kommun åker pensionärer gratis under begränsade tider. Mellan kl 7-9 samt 15-17 (tror jag) måste de betala. Jag tycker det är dåligt. Varför inte låta pensionärer åka gratis jämt?

• Svar på tråden Begränsade tider?
  • Anonym (Hmm..,,,)

För att minska deras åkande under rusningstrafik till förmån för yrkesarbetande. 
    Hur kan detta vara svårt att förstå? Borde vara samma regler för barnvagnar.

• Anonym (B)
    Anonym (Buss) skrev 2026-01-12 14:38:21 följande:
    Begränsade tider?

I min kommun åker pensionärer gratis under begränsade tider. Mellan kl 7-9 samt 15-17 (tror jag) måste de betala. Jag tycker det är dåligt. Varför inte låta pensionärer åka gratis jämt?

Varför låta inte alla åka gratis då? 
    Du kan tacka nej till gratisåkandet och alltid köpa biljett om du är missnöjd.
  • Anonym (Em)

För att de vill att pensionärerna ska åka när det inte är rusningstid. Smart, tycker jag. 

• Anonym (Buss)

Jag är inte pensionär själv men pensionärer måste ju ändå åka buss dessa tider till tex vårdbesök osv?

De med barnvagn åker inte gratis här iaf. Många med barnvagn har ju dessutom arbete och åka till också, och har vagnen till förskolan.

• Anonym (n)
    Anonym (Em) skrev 2026-01-12 14:50:09 följande:

För att de vill att pensionärerna ska åka när det inte är rusningstid. Smart, tycker jag. 

Jag med!

Gratis större delen av dagen är bättre än inget alls.
  • Anonym (n)
    Anonym (Buss) skrev 2026-01-12 14:52:09 följande:

Jag är inte pensionär själv men pensionärer måste ju ändå åka buss dessa tider till tex vårdbesök osv?

De med barnvagn åker inte gratis här iaf. Många med barnvagn har ju dessutom arbete och åka till också, och har vagnen till förskolan.

Ja och då får de betala seniorbiljett. Här kostar alla resor om de inte har färdtjänst för då tror jag de fortfarande kan få åka gratis buss på det intyget.
  • Anonym (Hmm..,,,)
    Anonym (Buss) skrev 2026-01-12 14:52:09 följande:

Knappast dagligen. De får betala reducerat pris de få tillfällen de måste resa under rusningstrafik. Men förhoppningsvis undviker de dessa tider om de inte har behov av att resa just då.

Det är ju kanon tycker jag!
  • nihka

För att man vill styra pensionärers åkande till de tider då det är mindre tryck på kollektivtrafiken. Pensionärer har ju trots allt mycket större möjligheter att anpassa sina resor än de som jobbar.

Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
Svar på tråden Begränsade tider?