• Anonym (bm)

Namnförslag sökes

Väntar en flicka och det här med barnnamn var ju svårare än jag trodde?
    gillar inte namn som låter för gammaldags, och inte heller namn som är för moderna/hippa, utan någonstans mittemellan. Gärna något kortare namn som går hyfsat att uttala på engelska. 

Hittills på listan har vi:
    Thea
    Alice
    Sophie
    Julie

Men vill gärna fylla på med fler namn att överväga. Kom gärna med era förslag, och vad tycker ni om namnen?

• Svar på tråden Namnförslag sökes
  • trollhona
    Thea - Jättesött 
    Alice - Jättefint, klassiskt och fungerar överallt
    Sophie - Enkelt och sött
    Julie - Fint, dock kan det bli varianter på uttalet

Namn i samma stil:
    Marie, Alva, Mathilda, Sara, Marina, Agnes, Greta, Saga
  • Anonym (A)

Alla era namnval är fina.
    Lägger till Iris, Doris, Nora, Olivia, Rut, Betty.

• Anonym
    Anonym (bm) skrev 2026-01-14 08:43:49 följande:

Thea
    Alice
    Sophie
    Julie

Men vill gärna fylla på med fler namn att överväga. Kom gärna med era förslag, och vad tycker ni om namnen?

Alla är ok, men stava inte Sophie med ph. Sofie är mycket finare.

Mitt egna förslag är så unikt att jag gärna inte skriver det utan spar det till fler eventuella barnbarn, om det skulle bli en tjej.
  • Anonym (E.)
    Thea - ett av de korta, moderna smeknamnsnamn som jag inte gillar alls, och samma gäller pojknamnet Theo. Varför inte ta det riktiga namnet, Theodora, och använda Thea som smeknamn? Theodora associerar till en gammal, europeisk, kristen kultur - den bysantiska.

Alice - har jag alltid gillat, det är europeiskt (funkar överallt i Europa), feminint, lättutalat och lättstavat utan att vara smeknamnsaktigt, och det finns även lite mystik över det p.g.a. Alice i Underlandet. Enda nackdelen är att det var väldigt, väldigt vanligt ett tag - men inte längre. Så det är förknippat med en viss generation flickor som är äldre än din dotter. Det är lite som att vara 60-talist och heta Bodil.

Sophie - ett tidlöst, klassiskt, stiligt, europeiskt namn. Ska stavas just så också, då ökar stilfaktorn ännu mer!

Julie - också ett kort och enkelt namn som för den skull inte har smeknamnskänsla. Internationellt och feminint. Associerar till Frankrike, men det vet du säkert, vad man tycker om det beror ju på vad man tycker om Frankrike. 

Andra namn i samma stil:

Louise

Anne

Diana/Diane

Helena/Helene

Amelie

Yvette

Yvonne
  • Anonym (Alice?)

Mina personliga favoriter: Kira, Eira, Embla och Anina, men ingen av dem är väl så klassiska direkt.

Men andra fina enkla som kommer och går: Lilly, Olivia, Sally, Mira, Ellie, Alina, Alisa (påminner om Alice)

Alice är ett namn som verkar gå hem hos alla i alla tider MEN jag har själv barn och hen har 3 kompisar som heter Alice och vi har dessutom 2 Alice i släkten, det blir svårt att hålla koll på alla ska jag erkänna!

• Anonym (Alice?)
    Anonym (E.) skrev 2026-01-14 19:02:03 följande:
    Thea - ett av de korta, moderna smeknamnsnamn som jag inte gillar alls, och samma gäller pojknamnet Theo. Varför inte ta det riktiga namnet, Theodora, och använda Thea som smeknamn? Theodora associerar till en gammal, europeisk, kristen kultur - den bysantiska.
    Alice - har jag alltid gillat, det är europeiskt (funkar överallt i Europa), feminint, lättutalat och lättstavat utan att vara smeknamnsaktigt, och det finns även lite mystik över det p.g.a. Alice i Underlandet. Enda nackdelen är att det var väldigt, väldigt vanligt ett tag - men inte längre. Så det är förknippat med en viss generation flickor som är äldre än din dotter. Det är lite som att vara 60-talist och heta Bodil.
    Sophie - ett tidlöst, klassiskt, stiligt, europeiskt namn. Ska stavas just så också, då ökar stilfaktorn ännu mer!
    Julie - också ett kort och enkelt namn som för den skull inte har smeknamnskänsla. Internationellt och feminint. Associerar till Frankrike, men det vet du säkert, vad man tycker om det beror ju på vad man tycker om Frankrike. 

Andra namn i samma stil:

Louise

Anne

Diana/Diane

Helena/Helene

Amelie

Yvette

Yvonne
    Sorry, men Alice är EXTREMT vanligt just nu. Finns 5 st bara på mitt barns förskola, och det är en liten förskola.
  • Anonym (Betty)

Simone

Viola

Rosmarie eller Rose-Marie (älskar dubbelnamn och är inte så vanligt nu för tiden)

Vivianne eller Vivi-Anne

• Anonym (E.)

Simone är väldigt fint, också ett sådant där klassiskt namn som går hem i hela Europa - det är bra tycker jag. MEN det finns ett problem: uttalet. Folk kommer inte att veta om de ska uttala det Simåne (som himlakroppen måne) eller Simånn (på det franska sättet). 

• Anonym (E.)

Annat förslag - hon blir garanterat ensam om det, samtidigt som det är ett urgammalt europeiskt klassiskt namn och ingen kan beskylla er för att vara WT! Nämligen Cyane. Det betyder "blå" eller "blågrön" (passar alltså allra bäst på en tjej med blå eller blågröna ögon) och är associerat med en sjöjungfru! :)

Svar på tråden Namnförslag sökes