Anonym (2 av 3) skrev 2026-01-15 22:40:36 följande:
Hej,
Jag har gjort NIPT efter kub på 2 av mina 3 barn. Första var 1:95 risk och andra 1:295 risk. Gränsen gick vid 300 och barnmorskan sa att vi inte behövde ta NIPT ndra gången men eftersom det blev gratis och en extra kontroll så tog vi det. Båda visade inga avvikelser, Första fick vi svar efter 9 dagar och andra efter 8.
Det som hjälpt mig är att vända på det. Jag tolkar det som att ni hade 1:51 risk, vilket innebär 2% risk för avvikelse och 98% chans att bebisen inte har avvikelsen.
Dessutom är ett positivt utslag på NIPT inte heller 100% säkert. Jag minns inte direkt siffran men jag vet att det förekommer falska positiva utslag. Så får man positivt svar på NIPT så brukar man få lämna fostervattenprov eller moderkaksorov som ger 100% svar.
Det finns massor trådar om det här på familjeliv, läs om du känner att det hjälper. Annars underhåll dig själv med något annat ett tag så kommer svaret snart! Men jag känner igen känslan. Rädslan att inte veta, alla tankar om vad svaret kan visa och de olika scenarierna som kommer med svaret. Jag vågar nästan säga, baserat på det jag läst här, att för de flesta som gör NIPT ändå får svaret att inga avvikelser hittats. Kom ihåg, 98% chans att allt är ok!
Lycka till!
Bra att du la till det. Jag tänkte också så, att om risken är 1:220 så är ju 219 av barnen beräkningsmässigt sett friska. Ett barn #kanske är sjukt. Eftersom KUB värde är framtaget av massa siffror bara. Det finns inget prov från bebisen alls som analyseras. Jag tänkte så, jag var relativt lugn. Men min sambo fastnade i att det bästa man kunde ha var 1:20 000. OM bebisen var frisk, varför fick vi så himla lågt då?
NIPT kommer lite närmare sanningen för där analyseras celler och felmarginalen är mindre.