• Anonym (M)

Rätta chefens stavfel?

Det här en känslig fråga förstås. Jag jobbar mycket med textbearbetning och har haft två olika chefer som båda har svårt för att skriva korrekt. 

I det första fallet var det verkligen illa med stavfel, särskrivningar och felaktig meningsbyggnad. 

Vid ett tillfälle skulle den första chefen skriva en längre text som skulle läsas av externa aktörer.

Jag rättade hennes text den gången eftersom jag såg reaktionerna hos vår personal som läste texten. Det skulle inte se bra ut för chefens del om texten skickades ut externt. 

Jag rättade så lite som möjligt så att det fortfarande skulle vara hennes text men hon blev ändå kränkt. 

Mot bakgrund av det har jag ett litet dilemma nu. Den andra chefen med skrivsvårigheter, som är min nuvarande, använder ett visst uttryck helt fel. 

Hon skriver det ungefär som det låter och det är helt fel ord med en annan betydelse. Jag vill inte outa mig genom att skriva exakt vilket men det ser bara galet ut. 

Mina kollegor har reagerat på det och självklart gör andra det också när hon skriver det i mejl eller texter. 

Min fråga är alltså: Skulle ni påpeka felet eller låta det vara? 

Jag vill ju inte att hon ska känna sig kränkt men inte heller att hon gör bort sig. 

• Svar på tråden Rätta chefens stavfel?
  • Aniiee

How about..... you talk to her about it?

Omae no mono wa watashi no mono, watashi no mono mo watashi no mono
  • Anonym (Ellen)

Är man chef så måste man ha sån självinsikt att man kan ta det, utan att bli kränkt. Eller visst, du kan känna dig kränkt (men då använder du det begreppet fel också) men inte agera på det. Ta till dig och se det som ett tillfälle att lära, så att du kan göra bättre i framtiden.
    Jag hade absolut sagt till.
    Annars framstår det ju som att jag godkänt det hela.

• Anonym (M)
    Aniiee skrev 2026-01-16 12:13:24 följande:

How about..... you talk to her about it?

Det är ju det jag skulle vilja ha råd om. Jag har, som jag skrev ovan, erfarenhet av att en chef blev kränkt när jag rättade hennes text. 
  • Anonym (Linda)
    Anonym (M) skrev 2026-01-16 12:17:44 följande:
    Det är ju det jag skulle vilja ha råd om. Jag har, som jag skrev ovan, erfarenhet av att en chef blev kränkt när jag rättade hennes text. 
    Det är inte din uppgift att rätta din chef. 
  • Anonym (M)
    Anonym (Ellen) skrev 2026-01-16 12:17:12 följande:

Är man chef så måste man ha sån självinsikt att man kan ta det, utan att bli kränkt. Eller visst, du kan känna dig kränkt (men då använder du det begreppet fel också) men inte agera på det. Ta till dig och se det som ett tillfälle att lära, så att du kan göra bättre i framtiden.
    Jag hade absolut sagt till.
    Annars framstår det ju som att jag godkänt det hela.

Tack! Jag håller förstås med.

I det första fallet gjorde jag det av hänsyn till chefen på ett diskret sätt. Det skulle aldrig falla mig in att vara mästrande eller agera språkpolis men den gången skulle texten skickas ut till ett stort antal aktörer. 

Det var chefen själv som använde uttrycket kränkt. Hon hade inte så mycket självinsikt överlag och var en rätt hemsk chef. 

Den nuvarande chefen är annorlunda som person. Hon kan be mig läsa igenom hennes texter men det här är mer personligt. Hon har nog använt det uttrycket fel under lång tid. 
  • Anonym (M)
    Anonym (Linda) skrev 2026-01-16 12:25:19 följande:
    Det är inte din uppgift att rätta din chef. 

Skulle du alltså låta din chef skriva fel i mejl efter mejl när du vet att andra reagerar på det? 

• Anonym (beror på)

Det beror på...när det gäller texter så brukar jag i förväg fråga: är det ok om jag rättar lite slarvfel om jag ser något? Det brukar alla säga ja till. Att jag sen ändrar meningsbyggnad mm som kanske egentligen är större än slarvfel nämner jag inte. Ingen har någonsin reagerat över ändringarna. 

När det gäller att använda uttryck fel, så beror det lite på vad det får för konsekvenser tycker jag. Jag hade en chef som konsekvent sa att vi skulle upphandla något när hen egentligen menade att vi skulle lägga anbud i en upphandling. Helt olika saker. Då brukade jag agera olika beroende på sammanhang. Om det var ett sammanhang där felet inte gav några konsekvenser så struntade jag i det. Men om det var viktigt att använda rätt uttryck så brukade jag harkla mig lite och diskret säga Ja, vi ska alltså lägga ett anbud i den o den upphandlingen...

Nu är jag chef själv och kan förtydliga en sån sak när det gäller mitt område utan att någon tycker det är konstigt om jag lägger mig i så att säga. Det beror ju på sammanhanget och vad man har för position i frågan. Om någon av mina medarbetare skulle rätta mig om jag sa något galet, skulle jag säga Tack så är det ju, vad bra att du sa det eller liknande.

Om man har en ok relation med chefen, kan man i ett avstämningssamtal t ex lyfta frågan att man undrar lite vad hen menar med uttrycket som hen använder fel. Och kanske säga att man själv brukar säga såhär...eller jaha, jag trodde det betydde...

Men jag vet en chef hos oss som blir jättearg när någon rättar honom när han säger något helt tokigt. Jag vet att hans medarbetare väljer sina strider noga och bara rättar när det är riktigt viktigt. I övrigt så ser de till att det blir rätt utfört även när han sagt något konstigt på nåt möte. 

Till sist vill jag säga att väldigt många människor har uttryck som de använder heltokigt. Eller att de säger fel ord helt enkelt. T ex inplentera istället för implementera. Man får ha lite överseende med sånt tycker jag. Ingen är perfekt. Men man kan inte låta någon säga/skriva helt fel så att folk inte förstår vad hen menar. Då tycker jag man har en skyldighet att hjälpa den personen. 

• Aniiee
    Anonym (M) skrev 2026-01-16 12:17:44 följande:
    Precis, och istället för att gå bakom ryggen och göra det i smyg den här gången också, så ta upp det. Förra chefen blev så klart inte kränkt utan rätningen i sig, utan för att du gjorde det i lönndom och underminerade henne. Skippa det, håll en öppen dialog. 

"Du, chefem jag märkte att det smygit sig in lite felstavningar och så i brevet. Vill du att jag rätta de, eller...?"

Ställ en öppen fråga utan att döma. 
    Omae no mono wa watashi no mono, watashi no mono mo watashi no mono
  • Anonym (Linda)
    Anonym (M) skrev 2026-01-16 12:27:57 följande:

Skulle du alltså låta din chef skriva fel i mejl efter mejl när du vet att andra reagerar på det? 

Ja
  • Anonym (Ellen)
    Anonym (M) skrev 2026-01-16 12:25:37 följande:
    Tack! Jag håller förstås med.

I det första fallet gjorde jag det av hänsyn till chefen på ett diskret sätt. Det skulle aldrig falla mig in att vara mästrande eller agera språkpolis men den gången skulle texten skickas ut till ett stort antal aktörer. 

Det var chefen själv som använde uttrycket kränkt. Hon hade inte så mycket självinsikt överlag och var en rätt hemsk chef. 

Den nuvarande chefen är annorlunda som person. Hon kan be mig läsa igenom hennes texter men det här är mer personligt. Hon har nog använt det uttrycket fel under lång tid. 
    Inlägg #7 beskriver formuleringar man kan använda för att rätta/justera utan att verka mästrande eller leka språkpolis.
    Och oavsett roll så måste man kunna ta konstruktiv kritik. Alternativet är ju att man fortsätter att stava eller formulera sig fel vilket kan ge upphov till märkliga situationer. 
Svar på tråden Rätta chefens stavfel?