• Anonym (Undrande)

Fikadiskussion

På mitt jobb turas vi om att fixa fika i samband med olika möten.
    Det går till som så att den som känner sig manad handlar bröd, smör, ost, någon grönsak ex. tomat/gurka, lite frukt och någon godsak.

Efter fikat är det lite olika hur den som ordnar fikat väljer att göra. Någon som dukat fram säger ingenting och bjuder på fikat. Någon ber alla om en svisch på 20 kr för fikat och en tredje räknar ihop hela kostnaden och delar summan på alla som är med. ( Vi brukar vara runt 10 pers).

Det är också alltid väldigt olika hur mycket alla bjuder på

Jag tycker att detta arrangemang är mysigt samtidigt vet man aldrig vad som gäller. Själv köper jag oftast ganska mycket och goda saker utan att ta betalt. Inget är rätt eller fel. Men vore roligt att höra andras synpunkter på hur man bäst gör

• Svar på tråden Fikadiskussion
  • Anonym (A)

Eftersom vissa tar betalt så är det upp till de andra att också göra det. Gör man inte, så får man skylla sig själv, tycker jag. Så jag förstår inte ditt problem, det är ju fritt att välja själv. 

• Anonym (Undrande)

Jag har inget problem med det. Bara intressant att höra andras tankar kring det

• Anonym (Malin)

Det där med "den som känner sig manad" tycker jag känns jobbigt. Är det samma personer som deltar varje gång? I så fall hade jag tyckt att det var smidigare att ha ett förutbestämt schema, så att alla fixar fika lika ofta. 
    Att man gör olika med kostnaden känns ok - alla kanske inte har samma ekonomiska förutsättningar. Men det är så länge inte någon köper massa dyra saker som den vill ha betalt för.

• Anonym (A)
    Anonym (Undrande) skrev 2026-01-21 19:10:39 följande:

Jag har inget problem med det. Bara intressant att höra andras tankar kring det

Varför tycker du att det är jobbigt att du inte vet vad som gäller? 
  • Anonym (Undrande)
    Anonym (A) skrev 2026-01-21 19:23:10 följande:
    Varför tycker du att det är jobbigt att du inte vet vad som gäller? 
    Jag tycker inte att det är jobbigt att inte veta vad som gäller  
  • Postman

Låter som galenskap tycker jag. Jag skulle garanterat avsäga mig det vid möten. Ni måste ha extrem få möten som kan hålla på så. 

• Anonym (?)
    Postman skrev 2026-01-21 20:02:47 följande:

Låter som galenskap tycker jag. Jag skulle garanterat avsäga mig det vid möten. Ni måste ha extrem få möten som kan hålla på så. 

Varför skulle du avsäga dig? (Verkar inte ens behöva avsägas något då den som "känner sig manad" går frivilligt och handlar) 

Eller menar du avsäga dig att äta av fikat?
  • Anonym (Turas)

Vi brukade turas om. Om jag köpte första mötet tex så betalade jag för allt. Nästa gång va det någon annan tur och då stod den för hela kostnaden. Så fick alla betala någon gång. Tyckte också att det va ganska trevligt.

• Anonym (Undrande)
    Postman skrev 2026-01-21 20:02:47 följande:

Man skulle ju kunna hämta sig en kopp kaffe och äta en medhavd frukt också . Vet inte hur det skulle tas emot dock. Får prova!
  • Anonym (pepparkakan)

kul när folk bjuder lite på sig själv, jag bakade kakor en gång i tiden och har bjudit kollegor på dom. om dom var goda vet jag inte, ville inte äta alla själv iallafall. Efter jag fått barn har jag blivit lite snållare på jobbet, men bjuder mer hemma till alla kompisar som ska hälsa på. 

Svar på tråden Fikadiskussion