• Anonym (nya tag)

Utmaningar och mål 2026

JAg vill göra en tråd, när januari nästan är slut haha, för veckorapporter om årets utmaningar och mål. Alla som har ett mål får vara med, vare sig det är ett träningsmål, viktmål, skuld-betalningsmål, sparmål, läsmål, eller vad som helst. Hugg en dag i veckan när du känner att du kan skriva en rad.

Jag har själv;
    Cyklingsmål - cykla 3 dagar, vila 1 dag. 
    Läsmål - Läs 12 böcker
    Viktmål - gå ner X kg. Minst 1 men gärna 25, men jag ska dela upp det så det inte blir för mycket
    Betala-skulder-mål - Det är inte fastställt än, jag väntar på besked.
    Mat-mål - ät grönsaker i alla fall två gånger i veckan. 

Hittills har det gått ganska dåligt.

Hittils i januar har jag bara cyklat 7 gånger, totalt 32,7 km. Jag cyklar inne på motionscykel, och jag har mätt ut stäckor på google maps för mål. Jag är just nu en bit utanför Kirkenes i Nordnorge med målet att nå just dit, jag började i Jakobselv i December.

Läsmålet går inte heller jättebra just nu. Jag läser jättesakta Sunrise on the Reaping av Suzanne Collins. Visste ni förresetn att den inte har någon svensk titel? Skitfånigt.

Vikten står stilla men jag har bara börjat väga mig igen de senaste två veckorna.

Jag väntar som sagt på skulderna.

Jag har inte ätit några grönsaker än i januari, om jag minns. Jag måste verkligen lära mig.

• Svar på tråden Utmaningar och mål 2026
  • Anonym (E)

Bra ts! Jag har massor jag behöver göra men tar ett par förändringar i taget så det inte blir för mycket på en gång. Just nu är fokus på att äta max 100g kolhydrater per dag och att spara 4000kr per månad. Sparar till buffert, en resa och till barnen.

• Anonym (E)

Själva målen är att vara färdig med sparande till resan i maj, bufferten i augusti och att ha gått ner några kg i vikt under 2026.

• Anonym (nya tag)

Så.... förra veckan lyckades jag absolut inte med någonting. Härligt att vara kvinna, eller vad säger man? Nu är det februari, nya tag.

Igår lyckades jag i alla fall cykla 8,1 km. Bara 1,5 km kvar till Kirkenes.

Jag har börjat läsa nu. Februari är ju romantikens månad, konstigt nog, så jag har börjat läsa Stolthet och fördom. 

Vågen visade -0,2 kg. Kan vara vanlig diff, det säger inte så mycket.

Annars händer inget.

• Anonym (E)
    Anonym (nya tag) skrev 2026-02-02 15:26:14 följande:

Så.... förra veckan lyckades jag absolut inte med någonting. Härligt att vara kvinna, eller vad säger man? Nu är det februari, nya tag.

Jag har börjat läsa nu. Februari är ju romantikens månad, konstigt nog, så jag har börjat läsa Stolthet och fördom. 

Annars händer inget.

Låter bra ändå! När man har många mål samtidigt så är det ju svårt att lyckas med allt på en gång
  • Anonym (E)

Här tuffar det på. Hållt mig till kolhydratmålet och fört över pengarna till sparkonto. Men brukar vara i slutet av månaden som utmaningen kommer (har en tendens att börja nalla av sparpengarna då). 

• BeautifulLiz

Jag har varje år som mål att gå 100 mil. Sätter målet inte appen Runkeeper vilket blir både piska och morot.
    Har lyckats varje år sedan starten för sju år sedan.

Tipsar verkligen om den appen!

Jag är inte en blå flodhäst på riktigt.
  • Anonym (nya tag)
    Anonym (E) skrev 2026-02-02 18:21:27 följande:
    Låter bra ändå! När man har många mål samtidigt så är det ju svårt att lyckas med allt på en gång
    Det är kanske så, men då kjag alltid misslyckas med att skaffa mig vanor så får jag skaffa mig mål istället. Det sla nog gå, bara jag inte tar alltför allvarligt på det. Det är mål, inte deadlines.
  • Anonym (nya tag)
    Anonym (E) skrev 2026-02-02 18:23:31 följande:

Här tuffar det på. Hållt mig till kolhydratmålet och fört över pengarna till sparkonto. Men brukar vara i slutet av månaden som utmaningen kommer (har en tendens att börja nalla av sparpengarna då). 

Bra! Tuffa på! Nalla på sparpengarna låter som att du kanske sparar för mycket?
  • Anonym (nya tag)
    BeautifulLiz skrev 2026-02-02 18:26:49 följande:

Jag har varje år som mål att gå 100 mil. Sätter målet inte appen Runkeeper vilket blir både piska och morot.

Wow, 100 mil! I 7 år, då är du väl världen runt vid det här laget. Ok, kanske inte, men bra ändå.

Jag hade runkeeper ett tag men sen blev min mobil för gammal. 
  • Anonym (E)
    Anonym (nya tag) skrev 2026-02-02 18:47:27 följande:
    Bra! Tuffa på! Nalla på sparpengarna låter som att du kanske sparar för mycket?
    Är nog mer att jag är duktig på att spontanköpa grejer jag egentligen inte behöver. Behöver verkligen en buffert så ska försöka hålla i nu och framöver
  • Anonym (E)
    BeautifulLiz skrev 2026-02-02 18:26:49 följande:

Låter motiverande med ett sånt tydligt mål! Ska också lägga till motion när jag lyckats med målen jag har nu. Kanske skulle testa runkeeper
  • Anonym (E)
    Anonym (nya tag) skrev 2026-02-02 18:46:14 följande:
    Det är kanske så, men då kjag alltid misslyckas med att skaffa mig vanor så får jag skaffa mig mål istället. Det sla nog gå, bara jag inte tar alltför allvarligt på det. Det är mål, inte deadlines.
    Låter som en bra och vettig inställning!
  • Anonym (E)

Får lön den 18:e så nu börjar sparandet kännas. Alltid sista veckan som är svårast för mig. Men ska försöka hålla i, det kommer att bli lättare nästa månad då utrymmet är större då. Använder chatGPT för planering och pepp och det är en oväntat stor hjälp

• Anonym (E)

Kolhydratmålet för veckan är uppnått utan större ansträngning.

• Anonym (Tofsvipa)
    Anonym (nya tag) skrev 2026-02-02 18:50:02 följande:
    Wow, 100 mil! I 7 år, då är du väl världen runt vid det här laget. Ok, kanske inte, men bra ändå.

Jag hade runkeeper ett tag men sen blev min mobil för gammal. 
    Du kan alltid sätta upp mål manuellt!
    Funkar inte mål med kilometer så kan du ha mål med antal uppnådda steg.
  • Anonym (E)

Klarade sparmålet trots att det var svårt. Pengar in idag så nu har jag satt in 4000kr för feb-mars också. Ska verkligen anstränga mig för att klara att inte röra dom heller. Försöker tänka att pengarna redan är använda (till sparandet) och inte finns.

Kolhydraterna har gått okej. Ett par avsteg.

• Anonym (E)

Hur har det gått för dig, nya tag?

• Anonym (Tofsvipa)
    Anonym (nya tag) skrev 2026-02-02 15:26:14 följande:

Annars händer inget.

Vadå, "härligt att vara kvinna"?
    Tror du att män har bättre motivation eller?
  • Anonym (.)

Tolkar det som att den veckan var skit på grund av mensvärk eller annat dåligt mående kopplat till mens. 

Svar på tråden Utmaningar och mål 2026