• Anonym (B)

Hyresrätt

Får man alltid sätta in skruv för att fästa rullgardiner i fönster eller behöver man fråga hyresvärden?
    Det är renoverat nyss så finns inga hål sedan tidigare. 

Det står i kontraktet att man ska fråga innan hål borras i väggar så verkar noggrann av sig

• Svar på tråden Hyresrätt
  • Anonym (J)
    Anonym (B) skrev 2026-01-29 09:21:14 följande:

Det står i kontraktet att man ska fråga innan hål borras i väggar så verkar noggrann av sig

Där har du svaret
  • Anonym (B)
    Anonym (J) skrev 2026-01-29 09:25:36 följande:
    Där har du svaret
    Det är inte en vägg dock och har inte alla människor rullgardiner? Det brukar ta några dagar att få svar på frågor så vill inte vänta i onödan
  • Anonym (J)
    Anonym (B) skrev 2026-01-29 09:35:40 följande:
    Det är inte en vägg dock och har inte alla människor rullgardiner? Det brukar ta några dagar att få svar på frågor så vill inte vänta i onödan
    Borra då. Ingen lär bry sig. 
  • Anonym (Mmm)
    Nej, alla har inte rullgardiner. Många har persienner.

Och det är inte akut, du kan vänta några dagar på svar. Eller vill du hellre borra i onödan?
  • Anonym (Em)
    Anonym (B) skrev 2026-01-29 09:21:14 följande:
    Hyresrätt

Får man alltid sätta in skruv för att fästa rullgardiner i fönster eller behöver man fråga hyresvärden?
    Det är renoverat nyss så finns inga hål sedan tidigare. 

Står det att man ska fråga om hål i vägg så bör du definitivt fråga om hål i fönsterkarmen. 
  • Anonym (Em)
    Flyttat mellan ganska många hyresrätter och har aldrig varit med om hål efter rullgardinar faktiskt. Så nej, skulle inte räkna det som vanligt (men kan kanske godkännas ändå). Däremot har det ibland varit en hel del hål i väggarna. 
  • Anonym (E)

Jag personligen hade satt upp dem utan att fråga, jag har bott i 3 hyresrätter och där har jag satt upp tavlor, hyllor osv, man bor ju ändå där och ska trivas liksom, der har inte varit någon som sagt något. Det är ju en sak att borra sönder hela väggarna men lite slitage måste de ju räkna med och en rullgardin är ju helt normalt att vilja sätta upp, hade varit annorlunda med en sexgunga i taket

• Anonym (Körsbär)

Där jag bor blir man ersättningsskyldig om man borrar i väggarna. Det står tydligt i hyreskontraktet och informeras muntligt när man skriver på kontraktet. 
    Så skulle jag borra upp rullgardin skulle jag få betala när jag flyttar ut. Man kan få persienner uppsatt om man bekostar de själv. Man får dock inte sätta upp de själv, man måste kontakta hyresvärden som kommer och gör det. 

Det finns rullgardiner som man hänger fästet på fönstret och inte behöver behöver skruvas fast, köp såna i fall hyresvärden säger nej till att skruva. 

• Anonym (F)

Normalt brukar man få göra hål för sådana nödvändiga saker. Under förutsättning att man spaclar igen dem på ett snyggt aätt när man flyttar.

Men släng iväg ett mail för säkerhets skull. Sedan spar du svaret om det skulle bli något gnäll när du flyttar. 

• Anonym (F)

"Spacklar igen dem" ska det stå.

• Anonym (Linda)

Nödvändiga hål för tex gardinstång, taklampa etc är aldrig ett problem.  Självklart måste man kunna bo i sin lägenhet med gardiner och lampor etc 

Jag hade gjort hål utan att fråga. 

Ska du däremot borra upp ett Elfa hyllsystrm med trådbackar eller bygga sovloft så Självklart måste du fråga. 

Att fråga om lov handlar många gånger om att folk inte kan hantera rn borrmaskin och borrar 22 hål för att hänga upp gardiner så jag kan givetvis förstå ändamålet med frågan, för då kan dom själva komma och göra jobbet. 

• Anonym (Eddie)

Väggar brukar målas/tapetseras om oftare än fönsterkarmar. Så jag hade hellre borrat i väggen, för att inte göra mer åverkan än nödvändigt. Men du kan ju fråga din hyresvärd vad de föredrar.

Och alla människor har inte rullgardiner. Vi har det i sovrummet för att det vetter mot norr (=strålande solsken på sommarnätterna) och min sambo behöver ha det mörkt för att sova. Men vi är många som klarar oss bra med persienner och/eller gardiner.
  • Anonym (Eddie)

Finns det gardinstångsfästen förresten? I så fall kan du fästa rullgardinen i dem.

Svar på tråden Hyresrätt