• Anonym (TS)

Uppdrag granskning oseriöst?

Nu har uppdrag granskning lagt ut ett nytt program om ett barn som blivit omhändertaget och enligt programmet helt utan anledning.

Jag kan väl känna såhär att utifrån beskrivningen är det ju väldigt vaga grunder om jag jämför med hur barn ser ut att ha det generellt. Finns ju familjer med våld och total misär där man bara tar ett barn i taget och det bara haglar in orosanmälningar.

Men saker som gör mig förvånad är ju lite sånna här saker i det här fallets händelseförlopp.

Kvinnan misstänker att hon är gravid och cyklar till barnmorskan för att kolla.

Det vanliga är väl att man misstänker graviditet, man tar ett test, pratar med sin partner och efter detta ringer barnmorskan. 

Hon pratar om krisen av att det är fel pappa till barnet och att det funderar på att adoptera bort barnet.

Sedan känner hon sig svag efter förlossningen och ber personalen om hjälp med blöjbyte. Grejen är den att det finns en man med henne. Varför blir inte det naturliga att han gör detta? 

Nu är hon gravid igen och socialtjänsten uttrycker oro för det nya barnet och undrar om hon behöver stöd? Men hon behöver ingenting alls, vilket är just det socialtjänsten upplever att hon behöver.

Även om det är så att hon faktiskt inte behöver stöd, så klarar hon inte av det sociala spelet. Erkänna fel och brister och visar att hon är villig till förändring. 

Men hon har mer en princip och den blir viktigare? 

• Svar på tråden Uppdrag granskning oseriöst?
  • Anonym (m)

Vilka fel och brister menar du att hon skulle erkänna?

• Anonym (TS)
    Anonym (m) skrev 2026-01-29 17:22:00 följande:

Vilka fel och brister menar du att hon skulle erkänna?

Dom som socialtjänsten anser att hon har. Hon ansågs ju mest sitta och gråta på det där utredningshemmet istället för att vilja visa att jag kan ta hand om mitt barn och känslomässigt stabil. Hon har säkerligen rätt i sak, men detta handlar ju om att hon vägrar spela spelet 
  • Anonym (m)
    Anonym (TS) skrev 2026-01-29 17:28:38 följande:
    Dom som socialtjänsten anser att hon har. Hon ansågs ju mest sitta och gråta på det där utredningshemmet istället för att vilja visa att jag kan ta hand om mitt barn och känslomässigt stabil. Hon har säkerligen rätt i sak, men detta handlar ju om att hon vägrar spela spelet 
    Hon ska erkänna att hon satt och grät och be om hjälp för det?
  • Anonym (TS)
    Anonym (m) skrev 2026-01-29 17:34:43 följande:
    Hon ska erkänna att hon satt och grät och be om hjälp för det?

Hon har uppvisat tecken på att inte kunna ta hand om sitt barn. Hon har varit på ett utredningshem i över 2 månader. Man gör som man blir tillsagd då va, man läser av vad de förväntar sig av än, sedan kör man på det. Typ de upplever att man ammar överdrivet mycket, visa inte när du gör detta, oavsett om man anser att detta är fel. Man visar upp det dom vill se. Sedan säger man de personalen vill höra, man visar att man är vuxen och kan uttrycka sina behov. Hon hade kunnat uttrycka även på sjukhuset att oj, jag kan nästan inte stå på mina ben, skulle ni kunna hjälpa mig, du skulle bara kunna stå bredvid mig ifall att jag ramlar. Som ett exempel. 

Det handlar även om att förstå vilka man ska krisa hos och inte. Man kan vara i kris känslomässigt. Däremot om man sitter på mödravården och pratar om detta så ger man dom orosmoln. Det man gör hos barnmorskan är att gå dit, ta de proverna dom vill, man säger att man tar tabletterna de rekommenderar, sedan går man hem och gör som man vill. Jag har inte tagit en enda järntablett under någon av mina graviditeter men jag har mycket järn. Tidigare har jag varit blodgivare och trots att jag inte tagit järntillskott så har jag mycket höga järnvärden. 

Det här handlar ju om hur hon har agerat och hur hon uttrycker sig. 

Hon kan ju visa att hon vill samarbeta. Just nu uttrycker hon bara att det inte finns några problem. Trots tidigare autism diagnos och anorexi diagnos.

• Anonym
    Anonym (TS) skrev 2026-01-29 17:45:50 följande:

Hon har uppvisat tecken på att inte kunna ta hand om sitt barn. Hon har varit på ett utredningshem i över 2 månader. Man gör som man blir tillsagd då va, man läser av vad de förväntar sig av än, sedan kör man på det. Typ de upplever att man ammar överdrivet mycket, visa inte när du gör detta, oavsett om man anser att detta är fel. Man visar upp det dom vill se. Sedan säger man de personalen vill höra, man visar att man är vuxen och kan uttrycka sina behov. Hon hade kunnat uttrycka även på sjukhuset att oj, jag kan nästan inte stå på mina ben, skulle ni kunna hjälpa mig, du skulle bara kunna stå bredvid mig ifall att jag ramlar. Som ett exempel. 

Det handlar även om att förstå vilka man ska krisa hos och inte. Man kan vara i kris känslomässigt. Däremot om man sitter på mödravården och pratar om detta så ger man dom orosmoln. Det man gör hos barnmorskan är att gå dit, ta de proverna dom vill, man säger att man tar tabletterna de rekommenderar, sedan går man hem och gör som man vill. Jag har inte tagit en enda järntablett under någon av mina graviditeter men jag har mycket järn. Tidigare har jag varit blodgivare och trots att jag inte tagit järntillskott så har jag mycket höga järnvärden. 

Hon kan ju visa att hon vill samarbeta. Just nu uttrycker hon bara att det inte finns några problem. Trots tidigare autism diagnos och anorexi diagnos.

Men varför försöker du göra bort dig? Du kommer bara att bli impopulär.
  • Anonym (m)
    Anonym (TS) skrev 2026-01-29 17:45:50 följande:

Men vad konkret var det hon i det här fallet skulle erkänna, var min fråga? Vilka fel ochbrister ska hon erkänna och be om hjälp med? Det hon gjorde på sjukhuset är ju för sent att ändra, nu gällde det vad hon skulle svara socialtjänsten när de ringde upp och uttrycker oro och frågar om hon behöver stöd, då säger du hon ska erkänna sina fel och brister? Vad skulle hon enligt dig ha svarat?
  • Anonym (TS)
    Anonym (m) skrev 2026-01-29 18:24:21 följande:
    Men vad konkret var det hon i det här fallet skulle erkänna, var min fråga? Vilka fel ochbrister ska hon erkänna och be om hjälp med? Det hon gjorde på sjukhuset är ju för sent att ändra, nu gällde det vad hon skulle svara socialtjänsten när de ringde upp och uttrycker oro och frågar om hon behöver stöd, då säger du hon ska erkänna sina fel och brister? Vad skulle hon enligt dig ha svarat?
    Självklart det som dom anser att hon brister i? 
  • Fjäril kär

Att man har Autism betyder inte automatiskt msn är olämplig dom förälder. Inte heller att man tidigare haft ätstörningar.   

Har du själv barn så du vet hur det ör att vara förvirrad , förtvivlad och nyförlöst? Klart som fan man inte kan fungera normalt när soc redan talat om att man ska ta barnet.  
    Har du själv Autism och vet exakt hur alla såna fungerar?  Du vet väl att det är individuellt.. 

• Anonym (T)

Hur tappad är man inte om man som personal på ett utredningshem har klagomål på att barnet ammar för ofta? 
    Helt stört. Den personen kan ju inte haft någon vidare erfarenhet av spädbarn. Menar de att det är mer rätt väg att en nyfödd ska få skrika av hunger för att inte bli "bortskämd"? Fasoner från en svunnen tid eller total inkompetens skulle jag vilja säga.

• Anonym (TS)
    Fjäril kär skrev 2026-01-29 18:39:48 följande:

Att man har Autism betyder inte automatiskt msn är olämplig dom förälder. Inte heller att man tidigare haft ätstörningar.   

Har du själv barn så du vet hur det ör att vara förvirrad , förtvivlad och nyförlöst? Klart som fan man inte kan fungera normalt när soc redan talat om att man ska ta barnet.  
    Har du själv Autism och vet exakt hur alla såna fungerar?  Du vet väl att det är individuellt.. 

Autism betyder absolut inte att man är en olämplig förälder. Finns väldigt många personer som har detta och är utmärkta föräldrar. 

Jag har egna barn och har ingen erfarenhet av att vara förtvivlad, förvirrad och nyförlöst. Jag födde barn kl 3 på morgonen och var tillbaka på jobbet digitalt klockan 12. 

Hon har uttryckt sig märkligt och gjort så att myndigheterna reagerar och efter detta så visar hon inte att hon förstår vad hon menar med hennes brister. 

Hon har öppnat upp sig för fel personer och pratat med folk som inte vill henne väl med rätt personer. Det är det som detta handlar om. 

Jag tror att hon inte är olämplig som förälder. Däremot tror jag hon skulle behöva hjälp med att lära sig att veta vilka som är lämpliga personer att öppna upp sig för. Just nu visar hon tecken på en enorm gränslöshet. 

Svar på tråden Uppdrag granskning oseriöst?