• Anonym (Trött på att må dåligt)

Indivina Östrogentabletter

Har precis börjat med Östrogenbehandling Indivina, men mår så sjukt dåligt av dom 😭. Har yrsel,illamående, gråter ,nedstämd och ännu mindre enerig än innan jag började med dom. Finns det fler som fått biverkningar här inne och fortsatte ni behandlingen eller avslutade ni ? 

• Svar på tråden Indivina Östrogentabletter
  • Anonym (Malin)

Biverkningar är ganska vanliga. Du ska ringa din läkare imorgon för att få mer input.

• Anonym (klimakterieförnekare)

Mitt tips är att du först söker på läkemedlet och sedan ev. frågar i facebookgruppen Klimakteriekärringar.

De som finns där har redan testat allt.

• Anonym (…)

Man ska absolut inte ta östrogen i tablettform. Biverkningar och ökad risk för proppar. Dosen blir för hög då den måste passera hela matsmältningen osv. Transdermalt alltså genom huden är tusen ggr bättre. Prova Lenzetto spraya huden på underarmen vänta två minuter tills den sjunker in. Klart! Noll biverkningar..

• Anonym (Trött på att må dåligt)
    Anonym (?) skrev 2026-02-01 13:55:59 följande:

Man ska absolut inte ta östrogen i tablettform. Biverkningar och ökad risk för proppar. Dosen blir för hög då den måste passera hela matsmältningen osv. Transdermalt alltså genom huden är tusen ggr bättre. Prova Lenzetto spraya huden på underarmen vänta två minuter tills den sjunker in. Klart! Noll biverkningar..

Jag ville egentligen inte ta tabletter men enligt husläkare var de enda alternativet då jag har min livmodern kvar. Annars måste jag kombinera och hålla reda på att komplettera med gestagen.
  • Anonym (A)

Jag åt Indivina under många år. Upplevde inget av det du beskriver ts.

• Anonym (…)
    Anonym (Trött på att må dåligt) skrev 2026-02-01 14:27:02 följande:
    Jag ville egentligen inte ta tabletter men enligt husläkare var de enda alternativet då jag har min livmodern kvar. Annars måste jag kombinera och hålla reda på att komplettera med gestagen.

Men vad menar du? Man ska alltid kombinera östrogen med gulkroppshormon. Annars förtjockas slemhinnan med risk för cancer. 

Bioidentiskt progesteron är bättre än syntetiskt gestagen.

• Anonym (…)
    Anonym (?) skrev 2026-02-01 16:40:21 följande:

Men vad menar du? Man ska alltid kombinera östrogen med gulkroppshormon. Annars förtjockas slemhinnan med risk för cancer. 

Bioidentiskt progesteron är bättre än syntetiskt gestagen.

Om man har livmodern kvar.
Svar på tråden Indivina Östrogentabletter